VJ-duo The C-men presteert ook op 300 dpi VJ-duo The C-men presteert ook op 300 dpi

Enschedese pixelmaniacs verzorgen het artwork voor Turntable Jazz

, Ron van den Boom,

VJ-duo The C-men presteert ook op 300 dpi

Enschedese pixelmaniacs verzorgen het artwork voor Turntable Jazz

Ron van den Boom, ,

Sjors Trimbach en Julian van Aalderen reizen onder de naam The C-men al sinds 1999 met hun Amiga’s de wereld rond om het beeldmateriaal te verzorgen bij concerten en andere manifestaties. Voor wie het hoesje van de Turntable Jazz cd & cd-rom in handen gehad heeft is al snel duidelijk dat zij niet alleen op 72 dpi hun mannetje staan.

Enschedese pixelmaniacs verzorgen het artwork voor Turntable Jazz

Komende vrijdag wordt in Atak Enschede de cd & cdrom-presentatie gehouden van het Turntable Jazz project. Het artwork voor dit project is verzorgd door veejays Sjors Trimbach en Julian van Aalderen die onder de naam The C-men al ver buiten de landsgrenzen furore maakten met optreden in Dubrovnik, Zuid-Korea, Barcelona, Berlijn, Straatsburg, het Atomium in Brussel, Los Angeles, New York, San Francisco, Las Vegas, Santa Barbara, Parijs, het Noorse Bergen en Florence (met Malcolm McLaren). In oktober wordt daar waarschijnlijk ook nog St. Petersburg aan toegevoegd. Wat we eigenlijk nog niet van hen wisten is dat ze ook op een ander vlak behoorlijke prestaties leveren, getuige het zeer fraai vormgegeven cd & cd-rom project Turntable Jazz. Is dit voor het eerst dat jullie je op dit terrein begeven? Julian: Nee, dat doen we stiekum al vaker. Toen ik klaar was met mijn studie aan de AKI had ik nog voor een extra jaar studiefinanciering. Ik heb toen besloten om één jaar lang alleen maar Photoshop te gaan leren. Toen mijn broer (Edwin van Aalderen) onder de naam Unyx een plaat uitbracht (op het Djax-label) heb ik voor hem de hoes ontworpen. Dat was eigenlijk het eerste was ik in mijn eentje gemaakt heb. Daarvoor had ik al wel eens samen met mijn medestudenten in Mediakunst wat flyers en boekjes ontworpen. Ik vond dat erg leuk om te doen. Wat is het grote verschil met het vj-en? Als je wat maakt op de Amiga moet je altijd rekening houden met je beperkingen, als je iets grafisch ontwerpt met Photoshop hoef je geen concessies te doen. Bovendien is het zo dat al het werk dat we met The C-men maken pas bestaat als er stroom op de computer staat, haal je de stroom eraf dan is het niks meer. Al het drukwerk dat we maken is permanent, dat kun kun je vastpakken. Dat geeft een heel ander soort voldoening. Als we een avond vj-en is het werk altijd uniek, het bestaat alleen maar op die avond en is elke keer anders. Daarna is het er ook niet meer. Drukwerk blijft. Samen met Sjors heeft hij ook al wat meer grafische projecten buiten het vj-en om gedaan. Een goed voorbeeld daarvan is het reusachtige stuk dat het interieur van een lokale platenzaak siert. Julian: Sjors heeft zijn leven lang al strips getekend, cartoons & comics. De reden dat hij met de Amiga is gaan animeren is dat hij de figuren die hij tekende ook wel eens wilde laten bewegen. Dat zie je ook heel erg in zijn werk terug. Hij maakt meestal de poppetjes die iets doen. Wie het koppel wel eens heeft zien vj-en valt het meteen op dat de stijl die ze gebruiken in het animeren ook weer terugkomt in het artwork voor Turntable Jazz. Julian: Dit is altijd zo. De grap met het vj-en is dat we allebei een Amiga hebben, maar we werken altijd onafhankelijk van elkaar. Als we moeten vj-en hebben we nieuwe animaties die we dan bij elkaar brengen, en ook kijken we dan pas hoe het met elkaar werkt. We werken ieder aan onze eigen animaties, we hebben ieder onze eigen stijl en dat voegen we met het vj-en samen, en dat gaat erg goed. Al vj-end passen we alles aan elkaar aan, veranderen de kleuren en stemmen alles op elkaar af. Voor het artwork van Turntable Jazz hebben we dezelfde manier van werken gehanteerd. Sjors heeft de figuurtjes getekend, ik heb de onder andere de achtergronden gemaakt en beide dingen bij elkaar gebracht en op elkaar afgestemd. De opdracht voor Turntable Jazz was afkomstig van het Productiehuis Oost-Nederland. Voor hen hadden The C-men al vaker dingen gedaan in het kader van het vak CKV (culturele en kunstzinnige vorming). Julian: Dit was een project waarbij scholieren hun ideale uitgaansavond mochten kiezen en zij besloten een soort battle te doen tussen overleden bekende artiesten. Daar wilden ze vj’s bij en hiphop-muziek. Een jongen ging hiphop draaien en hij had allemaal samples gemaakt van bekende politici zoals Martin Luther King en John F Kennedy. Wij hadden animaties gemaakt waarin deze twee tegen elkaar vechten. Ik denk dat we naar aanleiding van die avond gevraagd zijn voor het Turntable Jazz project. Uiteindelijk gaan The C-men ook vj-en voor Turntable Jazz. Het oorspronkelijke plan was om de filmpjes die op de cd-rom staan te gaan vertonen tijdens de concerten. Maar direct na de cd-presentatie zullen een aantal muzikanten niet meer aan de tour deelnemen en zullen er andere toegevoegd worden. Julian: Het eerste optreden in Enschede van aanstaande vrijdag is ook meteen het laatste. Het is eigenlijk een afgerond project. Hierna gaat het verder met een aantal andere muzikanten en ook een aantal andere nummers. In Atak is het een soort van CD-presentatie, daar laat ik gewoon de filmpjes zien. Die ga ik mixen met beelden die komen van vingercameraatjes die ze op de draaitafels monteren. Gedurende de rest van de tour ga ik ook eigen animaties laten zien die ik speciaal voor dit project gemaakt heb. Vrijdag 17 september Atak Enschede: Turntable Jazz cd & cd-rom presentatie met Marco Blauw, Jacco Reynhoudt, Smooth Cee en Biotic. Na afloop draait Jules Deelder.

nu op 3voor12