Cafebar 401 opgepikt door MTV

Luttenbergse band Cafebar 401 brengt debuut-cd uit op Amerikaans platenlabel

Raymond van Olphen, ,

Het Luttenbergse Cafebar 401 timmert hard aan de weg. De videoclip voor de single 'I Need To Know' staat op medium rotation bij MTV en half juni verschijnt hun debuut-cd bij het Amerikaanse Wampus Records.

Luttenbergse band Cafebar 401 brengt debuut-cd uit op Amerikaans platenlabel

Luttenberg, het muzikale Gallië van Overijssel, denk aan Damaged Brain, Höllenboer, muzikanten van o.a. The Prodigal Sons en 16 Down heeft er een nieuwe trots bij. Cafébar 401. De band die z’n naam ontleende aan een oud koffiezetapparaat dat al sinds mensenheugenis in de oefenruimte staat, nooit deed waar ie voor gemaakt was, maar toch nog ergens goed voor bleek te zijn. De Single ‘I Need To Know’ met clip wordt langzaam opgepikt bij MTV en de release van het debuutalbum komt gestaag in zicht. De band is sinds kort onder de veren bij het Amerikaans independend Indie label Wampus records. Des te meer een reden om Tije Oortwijn (de drijvende motor achter en in de band als zanger, tekstschrijver, componist en producer) eens aan de tand te voelen over muzikale voorkeuren, drijfveren, verleden en toekomst. Tegenover me zitten 2 van de de vier leden, frontman Tije Oortwijn en drummer Wout Oosterwechel. Ontbrekende leden zijn gitarist en toetsenist Dennis Klein Langeveldsloo en bassist Martijn Masman. Allereerst rijst mij de vraag hoe een Luttenbergse band een platencontract krijgt in Amerika. Tije: We hadden onze demo geplaatst op garageband.com en daar hebben we behoorlijk veel credits gekregen. Zo ook van Wampus Records wat na veel overleg via e-mail uiteindelijk resulteerde in een platencontract. Wout: na eerst in Nederland platenboeren tevergeefs enthousiast te krijgen lukte het wonderwel in Amerika, dat is toch onverwachts mooi meegenomen. Ondertussen is de eerste single uit met een wel erg originele clip voor een band van Nederlandse bodem. Tije: Ik doe de opleiding kunst en techniek in Enschede en een klasgenoot van mij ,Taco van Loon, had een idee voor een videoclip. Hij is een half jaar bezig geweest met als resultaat een 3D-animatie waar we erg trots op zijn. Vooral nu de clip op medium rotation staat bij MTV. Dat half jaar lijkt wel een rode draad als je bekijkt dat de opnames ook een half jaar in beslag nam, overpeinst Wout. Tije heeft die tijd in de oefenruimte zitten schaven en veilen met pro tools waarbij de rest van de leden hun partijen inspeelden. Reactie Wampus na het beluisteren van het resultaat; “FANTASTIC”. Trots zijn ze dan ook, niet alleen dat ze het allemaal op eigen benen hebben gedaan, maar ook op Jo Oortwijn, manager en tevens vader van Tije. Zonder Jo was het een stuk moeizamer geweest al zal hij het soms best moeilijk met ons hebben gehad. Slotvraag: wat ze zien als doel? Volgens Tije is het een cliché-antwoord: veel optreden in heel Nederland, airplay, veel cd’s opnemen en hopelijk een beetje de kosten eruit halen want alles is uit eigen zak betaald. Half juni is de release van het debuut-cd van Cafebar 401, de single is al te koop.