Tim van Doorn: "De Top 40 is alleen maar entertainment voor 14-jarige jongetjes en meisjes" Tim van Doorn: "De Top 40 is alleen maar entertainment voor 14-jarige jongetjes en meisjes"

Jukebox: 3voor12 Overijssel onderwerpt de zanger/gitarist van Clueless aan een luistertest

, Ron van den Boom,

Tim van Doorn: "De Top 40 is alleen maar entertainment voor 14-jarige jongetjes en meisjes"

Jukebox: 3voor12 Overijssel onderwerpt de zanger/gitarist van Clueless aan een luistertest

Ron van den Boom, ,

Maandelijks laten we artiesten een aantal fragmenten horen die ze proberen te herkennen en van commentaar mogen voorzien, zonder dat ze weten wat ze voorgeschoteld krijgen. Dit keer viel de beurt aan zanger/gitarist Tim van Doorn van Clueless.

Jukebox: 3voor12 Overijssel onderwerpt de zanger/gitarist van Clueless aan een luistertest

Eels - Rags To Rags (Beautiful Freak) Oh kijk, Eels, van de beste cd die ze gemaakt hebben, Beautiful Freak. Ik heb het daarna nog twee platen volgehouden met Eels. Ik heb eigenlijk alleen nog maar die Electroshock Blues en Daisies of the Galaxy, daarna ben ik gewoon gestopt met Eels. Ik vond dit verreweg hun beste plaat. Die Electroshock Blues is er een die je gewoon vaker moet horen, de eerste helft is te depressief voor mij, die skip ik ook altijd, verderop wordt hij beter. Hoe kom je eigenlijk bij Eels terecht? Clueless is tegenwoordig best wel punk/pop, maar ik luister eigenlijk naar van alles. In mijn eerste bandje, met allemaal mensen die nog helemaal niet konden spelen, waaronder ik, speelde een bassist en een drummer die behoorlijk alternatief waren. Zij hadden weer een oudere zus die luisterde naar bands als Eels. Ik vond Novocaine For The Soul zo'n mooi liedje, dat ik daarvoor de cd heb gekocht. En dat James Bond-achtige liedje, You're Lucky Day In Hell, vind ik ook echt helemaal te gek. Door die bandleden heb ik overigens ook weer de eerste plaat van Korn gekocht, die vond ik ook heel erg goed. Dus die mensen hebben mij een heleboel nieuwe muziek leren kennen. Ik heb Eels overigens een keer op Lowlands gezien en dat vond ik helemaal verschrikkelijk. Dat was vast net na de release van Souljacker, toen ze een keer op een namiddag op Lowlands speelden? Ja klopt! Het enige wat daar leuk aan was was dat ze Missy Elliot gingen coveren. Foo Fighters - Low (One By One) Vet! Ik ben heel slecht in titels maar dit is het tweede nummer van de cd One By One. Ik heb hem nog steeds niet, ik moet hem nog steeds kopen. Geniale clip ook. Via Nirvana ben ik bij Dave Grohl gekomen en hem ben ik altijd blijven volgen. Via Nirvana ben ik eigenlijk ook bij de punkpop terecht gekomen. Nirvana was ook punk, alleen wat agressiever. Dave Grohl kwam toen met die eerste plaat van de Foo Fighters en die was al veel poppiër (?) dan de muziek van Nirvana. Het eerste wat ik overigens ooit over Nirvana hoorde was een krantenartikel dat Kurt Cobain zelfmoord gepleegd had. Daarna ben ik het eigenlijk pas gaan luisteren. Ik kan me nog herinneren dat ik toen dacht dat Kurt Cobain de zanger van de Red Hot Chili Peppers was. Vond ik erg jammer, want de Peppers vond ik ook erg tof! Incubus - Wish You Were Here (Morning View) Morning View van Incubus en het nummer is de singel. Ik was vroeger behoorlijk gecharmeerd van Korn en Incubus speelde met hen in een van de eerste Family Values tours die Korn had georganiseerd. Ik vond hen eigenlijk een stuk beter dan Korn. Hun beste album vind ik overigens Make Yourself, en ook die heb ik nog steeds niet. Incubus was in het begin ook een “metal” band. Die eerste plaat S.C.I.E.N.C.E. was gewoon funkmetal met aparte instrumenten, en de zanger rapte toen ook erg veel. Ik vond het wel een aardige plaat, maar Make Yourself vind ik stukken beter. Ik vind dat de zanger ook een hele mooie stem heeft en dan is het jammer als hij niet zoveel zingt. En ze hebben trouwens een verschrikkelijk goeie drummer. Living End - Pictures in the Mirror (Roll On) Pictures in the Mirror van Roll On van Living End, grappig want volgens mij zit hij op dit moment in mijn discman. Ken je het eigenlijk, Living End? Ze zijn echt super, vooral live. Het is een punkband, maar ze spelen met een grote Gretsch-gitaar, een contrabas erbij, echt ontzettend goed. Ze zijn eigenlijk begonnen als een coverband met meer dan vijfhonderd nummers in hun repertoire. En uiteindelijk zijn ze maar eigen muziek gaan maken. Met de release van hun eerste plaat tourden ze met Greenday, bij hun tweede plaat speelden ze als support voor AC/DC, en nu bij de release van hun laatste album zijn ze zelf headliner geloof ik! DeNiro - Once A King Oh, wat een slechte gitarist (lacht.) Ja, da's mijn andere bandje, DeNiro. De nieuwe plaat is net af overigens. Bij Clueless regel ik zo'n beetje alles samen met Daniël, bij DeNiro doe ik dat niet. Bij DeNiro houd ik me wat meer afzijdig. Ik help mee met de nummers en ik schrijf wat riffjes. DeNiro is een heel leuk “bij”project van ons allemaal. De zanger heeft zijn eigen label, Moondown Records, waar hij erg druk mee is. Zijn afstudeeropdracht bestaat uit het goed opzetten van dit label en het krijgen van distributie. De drummer speelt ook bij Death Before Disco, een behoorlijk bekende Belgische emocoreband, dus die tourt ook heel Europa rond. We spelen 3 of 4 keer per jaar nu, en we hebben net een cd'tje af. Ace (drummer) heeft een huis gehuurd net over de grens in België, een vrijstaand huis, helemaal ingericht als studio, en daar hebben we twee maanden gezeten. Het is erg leuk om te doen. Ik weet niet of ik er zelf naar zou luisteren, het is vrij hard en vrij snel, vooral de nieuwe plaat, met veel geschreeuw ook. Het lijkt veel meer op de Foo Fighters dan wat ik doe met Clueless. Ik vind het erg leuk om te maken. Ach, ook wel leuk om te luisteren eigenlijk, hehe! Valt het wel te combineren, wordt het niet erg druk zo met twee bands? Ten tijde van de cd-opnames was het wel even lastig omdat op hetzelfde moment ook de cd van Clueless uitkwam. Dan zat ik bijvoorbeeld in de studio en dan moest ik weer terug naar Enschede omdat Daniël het ontwerp voor het hoesje van onze EP klaar had dat ik wilde bekijken. Dat was soms wel druk, maar ik heb het liever druk dan dat ik niks doe. Deze plaat is trouwens opgenomen door Jesse en Koen-Willem van Woost. Wel grappig, want later kwamen we met Clueless Woost weer tegen in de finale van de Buzz-awards. Die WIJ gewonnen hebben, haha. Kismet - A voice Like A Vomit Ik herkende het, maar moest er toch nog even bij nadenken. Kismet, erg leuk. Dit is een bandje van een vriend van me, Témy, hij is ook de gitarist/ zanger van Grasp waar ik vroeger erg tegenop keek. Ik zat nog in de brugklas en zij zaten al in de 4e of 5e klas. Door hen wilde ik eigenlijk ook altijd in een bandje en ben ik toen Clueless begonnen. Zoals DeNiro een bijproject voor mij is, is Kismet het bijproject van Témy, geloof ik. Met Grasp doen jullie toch ook de 'Tour of Cuties'? Ja, dat klopt. We waren daar mee bezig. We hebben allemaal materiaal gemaakt voor die tour maar tot dusver is er nog maar één optreden geweest. Dit komt omdat ik het verschrikkelijk druk had met school. Waarschijnlijk gaan we na de vakantie hier mee verder. Dat is ook beter, dan kan ik in de vakantie een heleboel mensen gaan bellen en optredens gaan regelen. Jullie zijn toch ook bezig met een andere tour, 'Almost Famous'? Ja, maar dat is maar een tour van tot dusver een weekje, met optredens in De Melkweg (Amsterdam), Ekko (Utrecht), 013 (Tilburg), Rotown (Rotterdam) en Winston (Amsterdam) zat er nog bij. Ik ben heel benieuwd hoe deze tour gaat lopen. Het zijn vier bandjes en ik ben heel benieuwd hoe het qua tijdindeling geregeld gaat worden. One In A Million is headliner, en daarnaast spelen dan nog The_inaxy, Lukewarm en wij met Clueless dan. The_inaxy heeft de Wraak van Brabant gewonnen, best knap, want daar zitten erg veel goeie bands. Woost - Battery Shit, ik kom er niet op! Je hebt de naam eerder al laten vallen... Woost! Ik zat even te denken aan nog grotere bands. Ik vind zo'n ontzettend vette band, het einde van dit nummer, dat riffje, damn, daar krijg ik echt kippevel van. Ik vind het echt de beste Nederlandse band van dit moment, eigenlijk zouden ze veel meer aandacht moeten krijgen. Ik zie ze niet zo veel meer, maar volgens mij zijn ze bezig met het opnemen van een plaat, volgens mij bij Excelsior. Er stond ook een nummer van hen op een cd van het NPI, College Rock. Ik geloof dat die door Excelsior uitgebracht is en dat Woost daar ook een goeie indruk gemaakt heeft, maar het fijne weet ik daar ook niet van. De zanger heeft zo'n mooie stem, hij zingt zo gemakkelijk, ik vind ze heel erg goed. Drie gitaristen, een extase aan muziek, vooral aan het einde van dit nummer, dan gaan ze allemaal door elkaar heen spelen, eigenlijk lijkt het nergens op, maar het klinkt zo ontzettend super. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat hier doen want ik ken het nummer eigenlijk alleen live. En het gebeurt me niet vaak, dat ik een live-nummer helemaal onthoud. Het waren ook schoolgenoten van me, maar volgens mij zijn ze inmiddels ook allemaal gestopt. Behalve de bassist, die is dacht ik vorige week afgestudeerd. Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk het meeste leer van mijn medestudenten, daar leer ik verreweg het meeste van. Die verscheidenheid aan stijlen, en ook al maken ze muziek die je zelf nooit zou kopen, het maakt vaak toch wel indruk als je bij andere bands in de oefenruimte staat en ziet hoe zij hun ding doen. Third Eye Blind - Crystal Baller (Out Of The Vein) Ja, sorry, maar deze ken ik ook! Third Eye Blind. Volgens mij is het verschrikkelijk groot in Amerika, maar hier hoor je er helemaal niets van. In Nederland zouden mensen wel eens wat origineler mogen zijn in de dingen waar ze naar luisteren, en niet alleen maar naar de dingen die ze op Radio 538 en 3FM draaien. Ik vind het echt verschrikkelijk. Als je de Top 40 luistert staat dat F*ck You, I Don't Want You Back op 1 en op 2 staat dan zijn vriendin die een iets andere versie op plaat heeft gezet. Daar kan ik gewoon kwaad om worden. De Top 40 heeft niets meer met muziek te maken, het is alleen maar entertainment voor 14-jarige jongetjes en meisjes. Voor de jongetjes maken ze clips met veel mooie tieten, bij de meisjes vertellen ze er vooral bij dat de zangeres nog maagd is, dat vinden de moeders leuk en dan kopen ze die cd voor hun dochter. De titel van dit nummer trouwens, Crystal Baller, zou eerst de titel van hun cd worden. Maar het werd toch Out Of The Vein. Het vreemde is dat al hun titels iets met drugs te maken hebben. Ook hun eerste single schijnt over cocaine te gaan. Het zou dus best wel eens heel snel afgelopen kunnen zijn met deze band? Nou dat weet ik niet, misschien is het ook wel een geintje of zo, en zijn ze zelf geen grote gebruikers. En veel nummers gaan over sex, maar dan wel leuk. Het eerste nummer van deze cd, Out Of The Vein, gaat erover dat zijn vriendin een poster van hem op haar kamer heeft hangen. Tijdens de sex staart zij voortdurend naar de poster, ze komt ook klaar op die poster, niet op hem. Toch wel een geniale openingssong voor een cd. Justin Timerlake - Rock Your Body Zo, ja! Super! Ik vind het echt helemaal te gek. Maar ik ben ook dol op de producties van The Neptunes en van Timbaland. Ik ben wel erg benieuwd naar zijn volgende plaat, want volgens mij gaat hij niet meer met hen samen werken en dan zal het waarschijnlijk wel een stuk minder worden. Was het jouw persoonlijke keuze om dit nummer met Clueless te coveren? Voor de finale van de Buzz-awards hebben we deze moeten spelen en mede op grond hiervan hebben wij die Buzz-award gewonnen. Alle drie de bands, Woost, The Wild Specialties en wij, moesten dit nummer van Justin Timberlake coveren. Woost heeft zich niet aan de opdracht gehouden, anders zou het veel spannender zijn geworden. Maar Woost heeft deze cover niet gedaan. Tijdens de finale in Studio De Smet mochten we één nummer van onszelf spelen en moesten we Rock Your Body coveren, een erg kort setje dus. We vinden hem wel zo leuk dat we hem zo af en toe nog in onze liveset opnemen. Het winnen van die Buzz-award maakt het trouwens wel wat makkelijker om optredens te regelen. Als ze in je bio lezen dat je hem gewonnen hebt weten ze al snel dat je niet zomaar een beginnend bandje bent. Het werkt wel, en het gaat steeds beter. We staan nu niet meer continu rood. Het is echt verschrikkelijk wat je in Nederland betaald wordt als je niet bekend bent. De zalen willen ook het liefst niet boven die 136 euro per bandlid uitkomen, want dan is het geen onkostenvergoeding meer en komt er ook weer een hele hoop administratieve rompslomp om de hoek kijken. De enige zaal die ons ooit echt heeft uitbetaald is 013, dacht ik. We spelen al twee, drie jaar, maar we hebben het nog altijd voor een onkostenvergoeding moeten doen...

nu op 3voor12