In 1997 begon Aziz Rahmani samen met zijn vriend Stef Mekkelholt het Herb-A-Lize It Soundsystem. Na een paar bezoeken aan Jamaica waren ze helemaal thuis in de wereld van de soundsystems (een aantal dj’s met een aantal toasters erbij). Ze begonnen zelf met het simpelweg draaien van cd’tjes in een bepaald aantal clubs en dat ging erg voorspoedig. Later stapten ze over naar een professionele Sound, begonnen ze me het draaien van vinyl en werden ze ook uitgenodigd om op grote feesten te draaien. Herb-a-lize It bestaat momenteel uit meerdere personen en hun naamt prijkt op vele affiches. Aziz: ‘We zijn inderdaad heel klein begonnen, klein maar fijn. In een paar jaar tijd zijn we uitgegroeid tot een van de grootste, zo niet dé grootste, soundsystems van Overijssel, en misschien ook nog wel van Gelderland. Vanuit Herb-a-lize It zijn we ook zelf party’s gaan organiseren omdat er in eerste instantie niets voor ons gedaan werd. We moesten zelf wel wat op poten gaan zetten. Later is daar ook nog ons wekelijkse radioprogramma op Enschede FM bij gekomen, dus we zijn wel aardig allround nu’.
Op de vraag hoe hij de reggaescene in Overijssel het beste kan beschrijven antwoord hij: ‘Klein. Eén woord. Heel klein. Buiten ons heb je in Zwolle nog een Soundsystem, die zijn iets kleiner dan wij maar verder wel heel erg positief, voor de rest is er eigenlijk heel weinig. Er wordt wel aardig wat ondernomen. Door de komst van programmeurs als Albert in het Burgerweeshuis in Deventer en Arris voor Atak Enschede is er wat meer op reggaegebied te doen dan zo’n vier, vijf jaar geleden. Toen was er echt helemaal niets te doen, toen was het echt alleen wij. We proberen het gewoon door te laten groeien hier om de doodeenvoudige reden dat Overijssel grenst aan Duitsland, een land dat gewoon zo’n groot potentieel heeft qua reggae’.
In het westen is de reggaescene aanzienlijk groter. Daar heb je het voordeel dat er veel meer mensen van Antilliaanse of Surinaamse komaf wonen, die veel meer affiniteit met de reggae hebben. Als daar een feest georganiseerd wordt is het altijd wel druk. Aziz: ‘Twee weken geleden ben ik in Paradiso geweest bij Junior Kelly, Jah Mason en Turbulence, drie reggae-artiesten die met gemak Paradiso uitverkopen, echt bommetje vol. Ze hoeven maar een paar posters op te hangen bij enkele platenzaken en that’s it, meer hoeven ze echt niet aan promotie te doen. Hier doen we momenteel heel veel promotie voor de feesten, en dat zullen we de eerste twee, drie jaar ook zeker nog wel moeten blijven doen. Ook wij willen er naar toe dat je maar bij een paar platenzaken een postertje op hoeft te hangen en dat er dan gewoon tweehonderd mensen komen. Tweehonderd is niet zo veel, dan is een zaal als Atak toch wel bomvol, maar tot dusver lukt dat niet elke keer. En dat terwijl Hengelo, Almelo en Enschede toch wel te potentie van een grote stad hebben’.
Opvallend is wel dat er een duidelijke ontwikkeling in de scene is waar te nemen. ‘Sinds wij echt duidelijk actief zijn zie je toch dat er al een vaste groep van zo’n veertig mensen is die elke keer op komen dagen, en er is zelfs een groep van zo’n man of twintig die ons achterna reist voor optredens naar bijvoorbeeld Simplon in Groningen. Over een paar weken doen we een afterparty bij Toots & The Maytals in Ekko Utrecht en dan reist deze groep ons ook weer achterna. Die ontwikkeling is gewoon positief, maar wat ik zeg, voor ons doen is het gewoon nog te klein. Misschien willen we ook wel te veel in te korte tijd, maar omdat die potentie er gewoon is geloven we er ook nog in’.
Een hoogtepunt van het afgelopen jaar was het organiseren van een internationale Soundclash. Aziz: ‘we kregen zo ontzettend veel aandacht van over de hele wereld omdat er niet zo heel veel clashes meer worden gehouden, we hebben daarop heel veel respons gehad, zowel positief als negatief. Een clash is een pure battle tussen soundsystems, het gaat erom wie de meeste en mooiste dubplates heeft. Een dubplate is een bekende tune van een bekende zanger die zingt over jouw ‘Sound’ en als die heel mooi en heftig is zingt hij ook nog tegen een andere ‘Sound’ om die af te zeiken. Dat is iets wat al sinds het begin van de jaren zestig in de reggaescene bestaat, Prince Buster is één van de grondleggers'.
De beste ervaringen met hun eigen optredens hebben de heren van Herb-a-lize it echter bij onze oosterburen. ‘Het Stingray Soundsystem heeft ons het afgelopen jaar uitgenodigd om te draaien in Zuid-Duitsland, vlakbij de Zwitserse grens, in het plaatsje Ravensburg, waar die puzzels vandaan komen. Als je daar een nieuwe plaat opzette ging iedereen uit z’n dak, en zo hoort het eigenlijk ook. Er is zo’n subcultuur daar, daar zouden wij hier in Enschede, en uberhaupt overal in Overijssel, U tegen zeggen. Hier in Nederland zitten we toch allemaal een beetje afwachtend te kijken en gaat men niet echt mee in het feest. Da’s toch wel een beetje jammer. Maar in Duitsland zijn ze superenthousiast. We zijn nu ook uitgenodigd door een Sound in Stuttgart, Skill Battery. Zij draaien op Summerjam, een groot festival in Duitsland, het grootste reggaefestival dat er in Europa bestaat. In Nederland hebben we 4 juli een kleine variant in de Heineken Music Hall in Amsterdam waar een aantal artiesten van de Summerjam op komen treden. Door een van de de Sounds zijn we daar ook uitgenodigd. Die mensen zijn zo enthousiast, en die zien ook dat wij zo positief en enthousiast zijn. Dat is wel het keyword denk ik. Als je enthousiast ben kom je er wel in de reggaescene’.
Onlangs is er een subsidie-aanvraag de deur uitgegaan naar de gemeente Enschede om ook hier een klein festivalletje te organiseren. Of dat een indoorfestival in de winter wordt of dat het doorgeschoven wordt naar volgend jaar zomer en dan in de open lucht plaats zal hebben is nog niet duidelijk. Aziz: ‘Tijdens een eerste gesprek is deze subsidie helaas niet toegekend, maar we hebben wel de kans gekregen om onze aanvraag nogmaals mondeling toe te mogen lichten. Daarop hebben we nog geen antwoord gehad, maar laten we in godsnaam hopen dat ze ons wat geld willen geven zodat we ook hier voor de reggaescene wat kunnen betekenen. Want alleen of met de hulp van sponsors is het gewoon niet op te brengen. We hebben het Green Vibration festival op de Universiteit Twente als voorbeeld, dat is iets waar we ook naar toe willen qua organisatie. Het hoeft echt niet denderend groot te zijn, als de sfeer maar goed is en we maar uit de kosten zijn’.
Aziz Rahmani: 'Als je enthousiast bent kom je er wel in de reggaescene'
Party-organisator over de kleine maar groeiende reggaescene in Overijssel
Het laatste jaar kleurt Enschede steeds vaker rood, geel en groen. En dan niet vanwege de vele coffeeshops die deze stad aan de Duitse grens rijk is. Fanatieke plakkers wijzen ons er met hun felgekleurde posters op dat er steeds meer georganiseerd wordt voor de reggaeliefhebbers. Een interview met party-organisator Aziz Rahmani.