Electric Eel Shock zet plantsoenpop op stelten

Zesduizend man maken er een gezellige boel van

John Denekamp, ,

Terwijl Deventer in de binnenstad op stelten loopt, leven zo’n 6000 muziekliefhebbers zich uit in het plantsoen voor de dertiende versie van PlugPlantsoenPop. Hoewel het weer bijna traditiegetrouw enig roet in het eten gooit, valt er deze zondag muzikaal het één en ander te genieten. ‘Mei bok hei’, roepen wij met z’n allen drie Japanners na. Pardon?

Zesduizend man maken er een gezellige boel van

Terwijl Deventer in de binnenstad op stelten loopt, leven zo’n 6000 muziekliefhebbers zich uit in het plantsoen voor de dertiende versie van PlugPlantsoenPop. Hoewel het weer bijna traditiegetrouw enig roet in het eten gooit, valt er deze zondag muzikaal het één en ander te genieten. ‘Mei bok hei’, roepen wij met z’n allen drie Japanners na. Pardon? De formule van het gratis toegankelijke PlugPlantsoenPop is al jaren hetzelfde. De line-up bestaat uit regiotoppers aangevuld met een aantal landelijke grootheden en een enkele buitenlandse act. Om het tot een ‘totaalfestival’ te maken, is er sinds twee jaar ook een dancetent met dj’s aanwezig. Die heeft zijn plekje echter nog niet helemaal gevonden op het festivalterrein. Door de beperkte omvang van het terrein wordt daar het volume dusdanig laag afgesteld dat het voor de dance-liefhebbers niet echt goed feesten is. Ondanks de aanwezigheid van dj Joris Voorn (de nieuwe Tiësto volgens insiders) willen de voetjes maar matig van de vloer. Het vuurwerk moet dus komen van de twee live-podia. Om klokslag 14.00 uur hebben Oogst van Overijssel-winnaars Nou En uit Kampen de twijfelachtige eer om het festival te openen. Hun sympathieke Nederrock kan nog op weinig response rekenen van het langzaam toestromende publiek. Hetzelfde geldt voor het hiphop-collectief Fata Morgana, dat ook nog eens wordt gehinderd door problemen met het geluid. Het eerste muzikale hoogtepunt komt van Umupop uit Zwolle. Dit zestal maakt optimistische ska en reggae met messcherpe Nederlandstalige teksten. Het geheel lijkt erg op Doe Maar, maar ze hebben de goede liedjes en de goede uitstraling in huis. Was Umupop enige uren later geprogrammeerd, dan hadden ze het nogal stugge Deventer publiek zeker massaal voor het podium gekregen. Nu fungeerden ze slechts als meer dan goed voorprogramma voor het Brabantse rap-fenomeen Extince, de enige man in het plantsoen met ruime top 40-ervaring. Geruggensteund door een tweede mc, een zangeres en een dj brengt Extince wat er van hem verwacht wordt; een snelle mix van zijn grootste hits en wat feestnummers. Daarna gaat de versnelling een paar tandjes lager voor de r&b en soul van Jaymz uit Deventer. De groep heeft veel muzikale ervaring en kwaliteit in huis, toch slaat de vlam niet echt in het plantsoen. Het bewolkte weer met-af-en-toe-een-bui is daar mede debet aan. Pech. Net als het optreden van het Apeldoornse Skipway. Deze rock & roll-beesten knokken zich door de set heen, maar worden het gehele optreden gehinderd door problemen met het geluid. Onder het optreden van de reggae-formatie Higher Ground breekt er zowaar een waterig zonnetje door. En dan is het relaxt meedeinen op deze degelijke reggae. Het is inmiddels half 6 als de echte kanonnen het podium betreden. Zoals het Nederlandse blues-fenomeen Julian Sas, die al de wereld rondtoerde als plaatsvervanger van zijn eigen grote held Rory Gallagher in diens band. Hij zal de meester niet hebben teleurgesteld met zijn afwisselend zompige en subtiele blues die ook in het plantsoen kan rekenen op veel waardering. En dan. Onder begeleiding van muziek van Black Sabbath betreden drie gestoorde Japanners het podium. Electric Eel Shock heten ze. Rock & roll spelen ze. Aan subtiliteit hebben ze maling. Alle rock-clichés worden uit de kast getrokken in hun over-de-top presentatie. Deze mensen schamen zich nergens voor. In navolging van the Ramones en Peter Pan Speedrock ontleden ze rock & roll tot op het bot, verliezen daarbij echter het show-element allerminst uit het oog. ‘Mei bok hei’ (of iets dergelijks) roepen wij met z’n allen de zanger na, wat ‘rock & roll’ is op z’n Japans. Dat de band muzikaal een middenmoter is, weten ze goed te verbergen door een spetterende liveshow neer te zetten. Electric Eel Shock heeft goed gekeken naar de muzikale voorbeelden, nu nog iets beter luisteren. De afsluiting van PlugPlantoenPop is in handen van OlaBOLA, een band voor de toekomst. Maar met ook veel verleden in huis, want aanvoerder is nationale funksoulbrother Ro Krom, die zijn sporen reeds verdiende bij Gotcha. Helaas, de regen die velen door de adrenaline bijna vergaten tijdens Electric Eel Shock, wordt nu opeens voelbaar. Jammer, het weer doet de funky breakbeats van OlaBOLA echt te kort. Muzikaal een waardige afsluiter van PlugPlantsoenPop 2004. Een festival dat zijn bestaansrecht hoog houdt. Als nu alleen het weer eens wat vaker mee zou werken… (Fotografie: Ivo de Lange)