Metropool benoemt nieuwe programmeur

Hengeloos podium trekt nieuwe krachten aan voor het seizoen 2004-2005

Ron van den Boom, ,

Het gaat niet best in Nederland Muziekland. Platenmaatschappijen krimpen in en fuseren, de cd-verkoop loopt terug, podia ontslaan personeel en de festivals trekken niet meer de bezoekers die in het verleden wel de moeite namen om hun tentje op te komen zetten. In Hengelo is weinig merkbaar van deze malaise. Bij poppodium Metropool is zelfs ruimte gevonden om het team uit te breiden met een paar nieuwe vaste krachten.

Hengeloos podium trekt nieuwe krachten aan voor het seizoen 2004-2005

Het gaat niet best in Nederland Muziekland. Platenmaatschappijen krimpen in en fuseren, de cd-verkoop loopt terug, podia ontslaan personeel en de festivals trekken niet meer de bezoekers die in het verleden wel de moeite namen om hun tentje op te komen zetten. In Hengelo is weinig merkbaar van deze malaise. Bij poppodium Metropool is zelfs ruimte gevonden om het team uit te breiden met een paar nieuwe vaste krachten. Er waait een frisse wind door Hengelo. Vorig jaar werd er een nieuwe zakelijke leider aangesteld in de persoon van Coen Bais die bij aanvang meteen zijn mouwen op kon stropen om eens flink ‘puin te ruimen’. Inmiddels zijn we een jaar verder en begint zijn werk vruchten af te werpen. Onder zijn leiding belandde het Hengeloos podium in financieel gezond vaarwater en werd er hard gewerkt aan het versterken van de interne organisatie. Voor het komend seizoen richt het podium haar pijlen op het verbreden van de programmering en het zich beter profileren door een betere marketing en publiciteit. Daarnaast wil het podium meer samen gaan werken met andere organisaties op het culturele en maatschappelijke vlak. Om deze doelen te bereiken werden er twee nieuwe krachten aangesteld: een nieuwe programmeur in de persoon van Adri Karsenberg (ex-drummer van Krang) en Flip van Willigen (Vara) in de rol van communicatieadviseur. Coen Bais: ‘Het gaat best goed met Metropool, maar het kan beter. Ik wil dat Metropool in Hengelo breed gedragen wordt, en daarom vind ik het belangrijk dat wij ons programma-aanbod uitbreiden. En dan niet alleen met popmuziek – hoewel dat nog steeds de kern van ons programma zal blijven – maar ook met andere activiteiten zoals jazz, comedy en cabaret, dans, literatuur en beeldende kunst. Echt breed dus. Daarom ben ik erg blij dat ik Adri Karsenberg voor Metropool heb kunnen strikken. We hebben bewust gekozen voor iemand met een brede kijk op het Nederlandse cultuuraanbod, maar met zijn hart in de popmuziek.’ Adri Karsenberg is beeldend kunstenaar en muzikant die we voornamelijk kennen als drummer/percussionist van Krang en in een verder verleden van (het vooral regionaal gevierde) Fratsen. Daarnaast heeft hij de organisatie van het Diepenheimse festival Rockin’ Art, een festival rondom het werk van Captain Beefheart, op zijn naam staan en was hij theaterinspiciënt van cabaretier Andre Manuel. Maar met het verbreden van de programmering alleen zijn ze er nog niet. Om meer publiek naar het podium te lokken is het ook belangrijk dat er op een andere manier gecommuniceerd word. Coen Bais: ‘De consument krijgt via de media bergen informatie over zich heen, waardoor het goed zichtbaar blijven voor het publiek expertise vereist. Daarom heb ik het team versterkt met marketingadviseur Flip van Willigen. Hij is enkele jaren marketingcoördinator bij de VARA geweest en is nu part-time algemeen manager van een streekomroep. Ook heeft hij veel ervaring met cultuur in het algemeen en muziek in het bijzonder.’ Tenslotte wil het Hengelose Metropool met ingang van het nieuwe seizoen nauwer samen gaan werken met andere podia in de regio en andere lokale culturele instellingen zoals de muziekschool, het Rabotheater en worden er samen met middelbare scholen projecten opgezet.