Ritmisch, percussief en met proggy invloeden: dat is de kneiter-solide eigen sound van SOLIT. Producer en DJ Marijn Valk maakt al sinds zijn jeugd muziek op de drums. Draaien levert hem nieuwe ideeën op voor producties, en in de studio weet hij precies wat er ontbreekt op de dansvloer. Alles komt samen in een ecosysteem waarin percussie, house en productie centraal staan - oftewel: de typische (underground) SOLIT-sound.

Toch hoor je zijn eigen tracks zelden in zijn DJ-sets terug. ,,Geen idee eigenlijk, maar ik draai ze nooit zelf,” lacht Marijn. Op zijn vijftiende begint de Amsterdamse DJ met hiphopbeats - het klassieke verhaal van een jonge bedroom producer vóór zijn eerste schoolfeestje. In 2025 cureert hij o.a. een eigen stage op Overstag, draait hij b2b met Kyra Khaldi tijdens Tjade’s 10 HRS-set op Thuishaven begin augustus, en blijft hij percussieve prog-housebangers releasen. Platen die inmiddels niet onopgemerkt blijven: ze worden gedraaid door o.a. KI/KI, Jennifer Cardini, Pablo Bozzi, Benwal en Tjade.

Maar het kan ook pittig zijn, zeker als hij na een muzikaal weekend op maandagochtend om 08.30 weer op stage moet staan. ,,De komende tijd hopelijk minder: ik heb net m’n scriptie ingeleverd, dus nu ligt de focus 100% op muziek. En met één DM van iemand die m’n muziek waardeert, is dat zware gevoel zo verdwenen”.

De SOLIT-sound: ritmisch, percussief en altijd met ziel

Debuut op Thuishaven is een moment om nooit te vergeten

Wat is nu die typische SOLIT-sound, die hij in de afgelopen 12 à 13 jaar heeft opgebouwd? ,,Ritmisch en percussief, logisch - ik heb altijd gedrumd. Ik zoek altijd naar dat hypnotiserende randje zonder de groove te verliezen”. Zijn grootste inspiratiebron? Roza Terenzi, “omdat zij ook veel met drums werkt in haar sets.” Ook uit de queer house-scene haalt hij veel inspiratie: ,,Alles wat daar gedraaid wordt, heeft zóveel ziel”.

'Liever langzaam bouwen aan m’n signatuur dan commercieel snel naar de top vliegen'

Die filosofie werpt z’n vruchten af: zijn sound wordt zowel in underground clubs als bij grote labels opgepikt. Clubs als Lofi & Shelter voelen inmiddels als familie. ,,Je ontwikkelt daar echt een lijn in je sound. Het moet houdbaar blijven. Ik wil liever gestaag bouwen aan m’n signatuur dan commercieel pieken en daarna crashen”.

Zijn debuut op Thuishaven is een moment om nooit te vergeten. ,,Het was op mijn verjaardag, en m’n moeder en beste vrienden waren erbij - echt een prachtig moment.” In die vriendengroep uit die periode zit ook Maurits, met wie hij eerder als duo onder de naam SOLIT draait. Als Maurits fulltime boeker wordt bij People’s Agency, besluiten ze als DJ-duo uit elkaar te gaan. ,,Hij zei: Marijn, DJ’en is jouw droom - dit is de beste keuze zo”. Beste vrienden, boeker én DJ: gouden combi.

Van USB-stick naar releases op Agrio, Foresight & Shelf Records

'Agrio voelde gewoon als de juiste plek'

,,Door te draaien kan ik m’n tracks vertalen naar de fysieke ruimte van de dansvloer.” Marijn is die ene jongen met een USB-stick op ieder huisfeest. Via vrienden die feesten organiseren in Disco Dolly, belandt hij zelf achter de decks. Hij sluit zelfs het allerlaatste weekend voor de corona periode daar af: ,,Ik gooide een harde technoplaat erin. De manager dacht: wat gebeurt hier?! Maar de zaal stond te springen,” lacht hij.

Zijn muzikale kring breidt zich snel uit, mede dankzij zijn opleiding muziekproductie bij PACT Amsterdam. Fast forward: een paar jaar later belanden zijn tracks op de USB-stick van Benwal, die ze voor een groot publiek draait. Tjade’s muzikale radar gaat op dat moment meteen aan, en hij vraagt Marijn om de EP Patchwork / Computation uit te brengen op zijn label Agrio Tracks. ,,Dat ging allemaal heel organisch. De tracks lagen er al een tijdje, maar Agrio voelde gewoon als de juiste plek”.

Zijn nieuwste EP, Keep the System Running, is nu uit op Shelf Records uit Nijmegen - hetzelfde label waar ook artiesten als Di After releasen.

Thuishaven, Overstag & meer op de agenda

Remix van Nathan Homan

Er staan mooie dingen op het programma: een zelf gecureerde stage op Overstag Festival in september, b2b met Kyra Khaldi op Thuishaven tijdens Tjade 10 HRS en een recente b2b met Hannecart (VBX) bij SORA. En oja, een b2b setje met Mallie op Wildeburg tussen de Duinpan en de Helling in mag ook op de track record.

Nathan Homan heeft gewerkt met Solit. Aan hem de vraag hoe hij dat heeft ervaren: ,,Toen ik een berichtje kreeg van Marijn om een remix te maken, sprong ik een gat in de lucht. We hebben elkaar al vaker gesproken op de dansvloer en elkaars sound altijd gewaardeerd. Ik heb uiteindelijk vier versies gemaakt, en deze - met aangepaste basslijn voelde gewoon het meest kloppend. Het past goed naast de euforisch-percussieve house op de rest van de EP”, zegt Nathan Homan.

,,En ik ben er super blij mee, het is echt zo’n diepe, minimal, slappy-achtige track geworden - een mooie tegenhanger van de meer euforische bangers op de rest van de plaat”, zegt Marijn.