De gevoelige kanten staan centraal in de uitingen van het nieuwe muziekmateriaal waar augustus mee begint. Waar High On Chai met een fel antwoord komt op mannelijke opmerkingen waar vrouwen aan voldoen, laat Dean Presley een gevoelig nummer over de kwetsbare kant van jong volwassenen horen en heeft Dayno uit pure frustratie een song geschreven over het gedrag van sommige mannelijke soortgenoten. De gevoelige kant bij de start van de laatste zomermaand.

High On Chai

Brutale poprocksong tegen het ‘je moet wat meer lachen’-cliché

Cheyenne Howell van High On Chai is het beu om steeds maar weer de mannelijke opmerkingen te moeten horen over dat ze wat meer moet lachen. Wat is er beter om dit te beantwoorden in een krachtige poprocksong en dat is wat Cheyenne heeft gedaan.

De nieuwe single Don’t Sugarcoat It van High On Chai is een brutale pop-rock uitbarsting tegen het ‘je moet wat meer lachen’-cliché. ,,Ik schreef dit nummer na weer zo’n opmerking van een random man in de supermarkt die mij niet kent en waar ik totaal niet om vroeg. Vrouwen krijgen dat helaas veel te vaak onnodig te horen” zegt ze. De in haar ogen strakke poprocktrack Don’t Sugarcoat It, met stevige gitaren, bubbly synths en funky baslijnen die de frustratie vangen van elke vrouw die het zat is om gecorrigeerd te worden op hoe ze zich ‘hoort’ te gedragen.

Emoties tonen is geen zwakte

Meer dan alleen muziek

Of je nu keihard zit te janken, pissig bent, of gewoon helemaal jezelf bent: emoties uiten is gezond. ,,Dat mannen vinden dat je altijd maar moet lachen? Dat is gewoon bullshit,” benadrukt High On Chai. Mag het anders? In de ogen van High On Chai dus wel. ,,Het leven hoeft niet altijd door een rooskleurige bril bekeken te worden. Dus ja, ook als je gewoon boodschappen doet, hoef je écht niet te voldoen aan die toxische norm”, zegt High On Chai.

High on Chai zet zich sinds kort met haar initiatief Leading Ladies actief in om vrouwelijke, onafhankelijke artiesten een podium te geven en de zichtbaarheid van vrouwen in de muziekindustrie te vergroten. Don’t Sugarcoat It sluit hier perfect op aan. ,,Met deze single én met Leading Ladies voelt het alsof mijn missie als artiest vorm heeft gekregen. En daar ben ik heel trots op,” zegt High on Chai. Don’t Sugarcoat It is er voor elke vrouw die zichzelf wil laten zien in al haar kleuren en emoties. Zonder filter. Zonder concessies. En zéker zonder suikerlaagje. En als sommige mannen daar moeite mee hebben? Hun probleem, niet het onze.

Dean Presley

Kwetsbare kant tonen

Over de kwetsbare kant tonen. Dean Presley doet ook een duit in het zakje, alhoewel zijn nieuwe single overeenkomsten heeft met High On Chai, bekijkt Dean het vanuit een veel breder perspectief en meer vanuit een relatie.

(Not So) Strong is een kwetsbare song en zeker voor de jongeling Dean Presley. De nieuwe single zit wat tekst betreft best met heel vernuft in elkaar, want hoe is het als je jong volwassene ineens wordt geconfronteerd als een relatie stopt en wat het met je doet? Het is niet alleen dat, want er zitten nog meer elementen die uit de nieuwe single zijn te halen, want het lijkt er ook op dat Dean een thema aanroert dat speelt bij de jongere generatie. Het is een weg vinden in het volwasssen worden en juist met dit soort tegenslagen leren om te gaan. De Alkmaarse singersongwriter die zijn opleiding volgt aan het Conservatorium Haarlem heeft met (Not So) Strong een contrast geschilderd tussen je uiten naar buiten toe maar in werkelijkheid anders voelen.

De nieuwe single heeft het karakter van een pittige ballad. Zomers en past precies in het festivalseizoen.

Dayno

Dansbare protestsong

In 2024 maakt de wereld kennis met de muziek van Dayno. Achter Dayno schuilt Thijn Meijer. Vorig jaar oktober begint het voor hem met de single It Was Never Gonna Work. In december van het vorig jaar laat hij die single volgen met Can I Stay.

Het is even stil geweest maar Dayno is terug en het is volgens hem een dansbare protestsong met als titel Right. De single is vooral gericht tegen opdringerige mannen in de club. ,,Er zijn avonden waarop sommige mannen de sfeer in een club flink kunnen beïnvloeden of zelfs bepalen”, zegt Dayno. Het is hemzelf ook niet ontgaan. Alle vrouwen in zijn directe omgeving kunnen hem wel een verhaal vertellen over hoe ze ongewenst benaderd zijn door een man tijdens het uitgaan. ,,Steeds was het hetzelfde liedje, een man maakte avances en drong zich bij minder succes des te meer op. De irritatie groeide. De laatste druppel was er tijdens een vakantie in München”, vertelt Dayno. In het hostel waar hij op dat moment verblijft, komt er aan het einde van de avond telkens dezelfde man tevoorschijn die zogenaamd een nonchalant gesprek komt voeren en zich tijdens het gesprek steeds dichter tegen verschillende vrouwen aandrukt. ,,Ook al werd er iets van gezegd, de man kwam iedere avond terug”, zegt Dayno.

Uit frustratie schrijft hij in München het nummer Right, maar de juiste toon vinden, is niet makkelijk. ,,In het nummer wil ik niet voor anderen spreken of overkomen als een soort heldhaftig mannenfiguur die het allemaal komt oplossen, maar stil blijven kan ook niet. Ik heb om die reden een vriendin aan het begin van het nummer de tekst ‘Why does it have to take a man for them to listen?’ in laten spreken. Dit slaat op de gewoonte van sommige mannen om pas echt te luisteren als er iets wordt gezegd door een andere man”, zegt Dayno.

Het geluid van het nummer is dansbaar en duister. Daaroverheen zit een verhalende tekst over een avond uit, met een dreigende ondertoon. Samen met het nummer komt er een lyric video uit die dezelfde sfeer probeert te vangen. Volgens Dayno blijft het niet bij deze single. ,,Right is de eerste single van een EP in oktober zal uitkomen en Munich gaat heten”, zegt hij. Toepasselijk, want Dayno heeft alle nummers op de EP een jaar geleden geschreven in die stad.