Het is tot op de laatste minuut spannend wie er achter de booth gaan verschijnen op de Highway Rave van Audio Obscura, tijdens 750 jaar Amsterdam dat op de A10 wordt gevierd. Niets qua line-up is aangekondigd, hier en daar een teasertje op Instagram bij DJ’s - en tóch krijgt de festivalorganisatie het voor elkaar om de meest gewilde plek van het 14 km lange feest te zijn. Om precies te zijn: bij hectometerpaaltje 17.6, als ‘ie er tenminste nu nog staat.

In de bloedhitte wandelen naar de Audio Obscura-stage

Gros van de househollers heeft een plastic tas met eigen kant-en-klare baco’s, biertjes en seltzers bij zich

Je moet het er maar voor over hebben om met je 15.00-ticket tijdslot de A10 te betreden, en in de bloedhitte van 30 graden úren te wandelen richting de Audio Obscura-stage bij oprit S109B in Zuid. Helemaal als je niet weet wie of wat je muzikaal te wachten staat, aangezien er behalve korte asfalt video's en teasers van o.a. Saidah, Moxes, Emvae, Michel de Hey en M-High (die het ochtend ticket slot tot 14.00 invullen), weinig bekend is vóór het middagblok begint.

Want hoe zit dat nou met die gratis kaartjes? Je hoeft niets te betalen om de A10 op te mogen, maar je moet wel een toegangsbewijs voor ingang West of Zuid bemachtigen om via de oprit het veertien kilometer lange asfalt op te mogen, en uiteindelijk bij de High Rave-stage te kunnen belanden. Helaas loopt de online ticketverkoop via de organisatie van 750 jaar Amsterdam op 21 mei volledig vast, en weet lang niet iedereen een ochtend- of middag kaartje te bemachtigen. Hét recept voor ongewenste acties als je de hype van het verjaardagsfeestje bent.

Het middagblok begint na 15.00 en als Slapfunk-resident Doudou MD verschijnt met Elias Mazian is het gewoon hartstikke gezellig op de weg. Je haalt drankjes achteraan de mega langwerpige stage, waar het geluid - verrassend goed - over de snelweg rolt. Maar het gros van de househollers heeft een plastic tas met eigen kant-en-klare baco’s, biertjes en seltzers bij zich (want ja! dat mag gewoon mee naar binnen). Met Locklead en Saidah die volgen van 16.00 – 17.00 is een toiletbezoek inmiddels zeer welkom. Om te plassen hoef je niet over de vangrail te hangen: de dixies vind je bij de ingang van de stage, of voor wie zijn speurneus gebruikt - achter een hek bij de lichtpalen midden op de stage. Niets saai aan deze stage dus.

Benny

Joris Voorn

Lammer en Bella

Benny Rodrigues die op de snelweg draait: dat is zelfs voor deze Rotterdammer die óveral en nergens heeft gedraaid een unieke plek. Zijn b2b met Joris Voorn is de diesel om de motor op te warmen voor het blok daarna. Namelijk: met Lammer en Bella Claxton van 18.00-19.00 houden we het All Night prima vol met een scala aan hardhouse- en trancebangers. Na een uurtje dat voorbij vliegt, geven de Rotterdamse DJ en de Australische het stokje weer over. Iedereen op TikTok/Instagram kent Lammer - die verkoopt vele festivals uit - dus dat het rond zijn tijdslot erg druk wordt is niet gek. Maar zó druk dat een simpele pirouette boze blikken oplevert? Dat is wel héél enthousiast.

Rond 19.00 verandert de stage in een ongezellig drukke file. Mensen duwen, trekken en gunnen elkaar vooral geen ruimte als Young Marco b2b gaat met Kyra Khaldi. Tranceplaat Better Off Alone en housebanger We Merge worden door het publiek helaas niet al te letterlijk genomen - wel alleen maar handjes in de lucht.

Geen hek blijkt dan te hoog voor de illegale ravers buiten de poortjes van de stage als ze horen dat ze niet naar binnen mogen. Velen besluiten over de hekken te klimmen, door weilanden te hossen en politie en beveiliging te ontwijken. Terwijl een tas over het hek vliegt en een jongeman volgt, schreeuwt hij in één hijgende boze zucht: ‘Ik heb drie uur gelopen om hier te komen, dit laat ik me niet ontnemen, beláchelijk!’ Zo ver gaat men dus om het feestje mee te maken, en waar één schaap over de dam is, volgt de rest - en de organisatie besluit dan om maatregelen te treffen.

Tjade, Lucky Done Gone & Moody Mehran

Benwal b4b Tjade b4b Lucky Done Gone b4b Moody Mehran

Househollers: doe normaal of ga naar huis

Heb je ooit de blik gezien van een DJ bij wie de stroom uitvalt tijdens een set? Au. Dubbel au als de stroom gewoon aan is, de spanning nog hoger, maar er weerstand is vanuit de veiligheidsregio. De onaangekondigde maar uitgelekte b2b van Armin van Buuren en Benwal blijkt voor Amsterdam net iets té gek - en is waarschijnlijk de reden van de megadrukte zoals AT5 een dag later meldt. Ook mogelijk: de hele stad heeft na een lange dag gewoon zin om koste wat kost de laatste twee uurtjes ónvergetelijk af te sluiten.

Gordels zijn vandaag niet verplicht tijdens het opstijgen

Een half uur lange, onvergetelijke euforische rit

,,Ik kan niet geloven dat ik deze woorden moet zeggen, maar… we gaan gewoon door!” Zo klinken de hemelse woorden plots, uit het niets, van de MC rond 21.30. Een uur zonder muziek terwijl er een booth vol gruwelijke DJ’s staat, behoort inmiddels tot de dance-hel van Dante. Maar met de Groningse grijns van Benwal, die klaar is om te boarden met TLM Airlines, is alles van het afgelopen uur zó vergeten. Net als dat hij eigenlijk b2b wil gaan draaien met de koning van de Nederlandse trance: Armin van Buuren. Een 180 graden ruk aan het stuur voor iedereen die dan al wil vertrekken, resulteert in een half uur lange onvergetelijke euforische rit.

Hoogtepunten? Moeilijk kiezen tijdens deze 30 minuten lange aangeschakeling van house-hoogtepunten. Tussen de TopNotch bangers van dat laatste blok blinken er een paar momenten uit: de reactie van het publiek als de tekst ‘It makes me wanna move, make me wanna have fun’ overgaan in een (onuitgebrachte) remix van Let Me Show You van Camisra - die we eerder hebben gehoord in een set van Tjade en Kyle Starkey. Of die ene paraplu die door de menigte gaat als Rock That Body (remix van S3PPA) uit de speakers knalt. Maar niks overtoept het einde als Armin er toch een beetje bij is als This Is What It Feels Like uit de speakers knalt.

En voor iedereen die boos of chagrijnig is omdat ze er niet bij hebben kunnen zijn, of te vroeg naar huis zijn gegaan: laten we niet vergeten dat dit moment voor de artiesten - die onverwacht wél of niet hebben mogen closen - magisch is, maar óók bitter. Want als je maanden toeleeft naar een specifieke set-time of b2b-partner, en dat gaat op het laatste moment niet door in extreme omstandigheden… dan kan dat misschien ook gewoon hartstikke balen zijn.