Ga er maar aanstaan om op een geweldige lenteavond mensen vanaf een terras een zaal in te krijgen. Na een start met een handjevol publiek druppelt de zaal gelukkig toch vol voor support act Jacob Drescher en zijn band. De ietwat dromerige muziek van Drescher en de ruimtelijke sound blijken dan eigenlijk perfect te passen bij deze zwoele temperaturen, met een fijne rol voor de klarinet die zich prachtig door de nummers heen vlecht. De innemende singer-songwriter bouwt zijn set zorgvuldig op, net zoals zijn songs. Soms kabbelen ze voort, vallen dan zo goed als stil, om dan verrassend stevig terug te komen. Wat Dreschers muziek bovendien boeiend maakt, is het spelen met verschillende maatsoorten binnen één nummer. Zoals bij het nieuwe nummer The Door, dat de band op de donderdag voor het optreden opneemt. Dat begint heel subtiel, groovet op een bepaald moment als een malle en sterft daarna weer weg, waarbij alleen de klarinet overblijft. Indrukwekkend – dat vinden kennelijk ook de leden van Future Husband die in de zaal waarderend staan mee te bewegen.
Op een zonovergoten avond start Future Husband met hun Confused Kids tour in Cinetol Amsterdam. Precies om middernacht komt het gelijknamige nieuwe album online en het publiek krijgt daar alvast een voorproefje van.
Jacob Drescher maakt indruk
Spel van maatsoorten en sferen
Eerste eigen tour
Liedjes geschreven in coronatijd
Inmiddels is de stage is omgebouwd en de zaal behoorlijk vol. Een soundscape kondigt de opkomst van Future Husband aan, met zangeres/bassiste Adure Sulaiman zoals gebruikelijk in trouwjurk – eentje tot op de knie dit keer, een slimme keus bij deze temperatuur. De band heeft (net als Drescher overigens) in 2024 het land rond getourd met Popronde en heeft al eerder op onder meer Noorderslag, Best kept secret en Welcome to the village gestaan. De Confused Kids tour is hun eerste eigen tour en vanavond komen alle nummers van het gelijknamige nieuwe album voorbij. De songs zijn voornamelijk geschreven in de coronatijd, zo vertelt Sulaiman tijdens het concert. Pas recentelijk worden er weer lichtere liedjes geschreven. Wellicht dat de band daarom gedurende de hele show behoorlijk in het donker staat, af en toe met uitzondering van Sulaiman. Zonde, want daardoor zijn de muzikanten en hun gezichtsuitdrukkingen voor het publiek grotendeels onzichtbaar en hebben de vele fotografen en videomensen die vanavond rondlopen een pittige uitdaging.
Van breekbaar naar funky
En een blijk van herkenning
De set begint met het mooie, breekbare Let It Slide met fijne driestemmige backing vocals door de andere bandleden, als een opmaat naar iets dat komen gaat. Dat blijkt een soort intro te zijn dat erin beukt, met een stevige gitaarsolo. Daarna gaat de band over naar Confused Kids, de titelsong van het nieuwe album, gevolgd door Everything van de EP I Love You Forever uit 2022. Beide songs hebben min of meer hetzelfde tempo, waardoor de show aanvankelijk wat lijkt voort te kabbelen. Gelukkig eindigt de song met een vette gitaarsolo, waarbij de rest van de band mooi steady doorstuwt. Fijn! Het tempo gaat daarna wat omhoog met The Party, een eerder verschenen single van Confused Kids, waarvan de tekst trouwens somberder is dan het lekkere funky ritme doet vermoeden. Bij het volgende nummer, The Ritual , leeft het publiek duidelijk op: deze kennen ze! Het was de eerste song die Sulaiman in 2021 uitbracht onder de naam Future Husband – toen nog als soloproject. Luid applaus volgt!
Intiem sfeertje
Focus op de zang
Ook de ballad Sunflower Sunset is al eerder als single verschenen van het nieuwe album. Sulaiman vertelt dat ze het nummer schrijft voor haar moeder en het opdraagt aan iedereen die afscheid heeft moeten nemen van een dierbare. De song bouwt mooi op, waarbij bas en drums pas even over de helft invallen en het einde meer kracht bijzetten. Het tempo blijft nog even slow met Six Feet Under, wederom van I Love You Forever, waarbij Sulaiman laat horen dat haar stem ook in de hoogte mooi klinkt. Aan het eind van het nummer zet zij haar bas in de hoek, gaat op de rand van het podium zitten en nodigt het publiek met succes uit om dichterbij te komen. In deze intieme setting vertolkt ze Drinking From The Well, waar bij de regel ‘I just want to be a turtle by the sea’ verdacht veel doet denken aan ‘If I’m not back again this time tomorrow’ uit Bohemian Rhapsody. Ook bij Real For You van de vorige EP kan Sulaiman zich nog even helemaal focussen op de zang. Voor het sfeervolle Sugar Syrup neemt gitarist/toetsenist/backing vocalist Kike Zwagerman de bas over. Later blijkt hij ook nog percussie te spelen, wat kan die man niet?
Nieuwer dan nieuw
Primeur voor publiek
Voor Intentions verhuist toetenist Twan de Roo naar de andere kant van het podium, waar hij een gitaar op schoot legt en een gevoelige steelguitar laat horen. Als de band invalt en het nummer meer body krijgt, stapt Sulaiman het publiek in. Bij het gezamenlijk zingen van het woord Together krijgt ze zelfs de handen de lucht in. Na het tere Thank You hangt Sulaiman de bas weer om en kondigt aan dat het volgende nummer spikplinternieuw is. Can You Feel It is nog niet uitgebracht en sterker nog, de band speelt het voor de eerste keer voor publiek. Voor de kritische toehoorder is dat ook een beetje te merken, want hier en daar loopt het nog niet 100% soepel en vliegen wat zoekende blikken heen en weer. Het ‘een-tweetje’ aan het einde tussen haar en Zwagerman is echter om te smullen en het nummer klinkt aanmerkelijk optimistischer dan de songs op Confused Kids. Na het ingetogen Standing On The Roof en Swell Times (een mooi duet met Zwagerman, die aan het eind een fraaie gitaarsolo weggeeft) gaat het tempo verder omhoog en maakt Future Husband zich op voor de eindsprint. Bij de catchy song Good Company staat een groot deel van de zaal lekker mee te dansen en het eveneens dansbare Terra vormt een waardige afsluiter van wat in veel opzichten een avond was met veel warmte.