Tot zover de redactionele verantwoording als het om het festival zelf gaat. Elk optreden bestaat uit drie nieuwe nummers, die de studenten laten horen en zien. Dat gebeurt met een complete band of ingetogen. Op de eerste dag zijn het studenten van het eerste jaar te horen en te zien. Daar zijn Lisa Marlene, Sushanti, Parsa, Lars Doornkamp en de inmiddels bekende Dean Presley en Sterre Koning te zien en te horen. Muziek is hier divers zoals Lisa Marlene met alleen haar eerste song die je direct bij de lurven grijpt of Sushanti die met haar muziekvorm zelfs de richting van de kleinkunst op gaat. Parsa laat een ingetogen optreden zien, maar wie hem volgt weet dat hij een behoorlijke belangstelling heeft voor de productie. Lars Doornkamp laat prima songwriterwerk horen en Dean Presley heeft al in de belangstelling gestaan met zijn debuutalbum en de daarbij behorende optredens in zowel kleine podia en zalen als radioprogramma’s. Sterre Koning heeft heel veel volgers door haar optredens met onder meer Waylon. Hetzelfde geldt voor Iris Jean, maar die treedt dezelfde avond in Melkweg Amsterdam op, waar ze haar eigen eerste headline optreden doet.
Om alles en iedereen te bespreken in een verslag bij het Sneak Peak Festival in Haarlem, is ondoenlijk, maar wat wel als een paal boven water staat, is de gemeenschapszin van de muziekstudenten onderling over twee dagen Sneak Peak in Theater De Liefde. Natuurlijk is het een festival voor vrienden en familie, maar er is toch echt wat moois te zien en te horen geweest op donderdag 19 juni en vrijdag 20 juni. De foto’s van Leon Wijdenbosch zijn van de eerste dag.
Divers en uiteenlopend
Al gevorderd
Marathon
Hard werken
De vrijdag is meer een optreden voor de tweedejaars en derdejaarsstudenten. Wie de vrijdag wil volgen, moet over een goed uithoudingsvermogen beschikken. Voormalig Conservatorium studente BANGS (Guusje Schuit) praat het programma kort en bondig aan elkaar. Dat terwijl zij een week eerder haar eerste eigen optreden heeft gedaan in Patronaat Haarlem. Op deze dag zijn MAUDÉ, Mart Oosterhoff, Tinko Boddendijk, Cheapo Cheapo (Teun Wijtman), Eline Heemskerk en Jet Alink, Zilaida, Meadow Browns, Noah Milanovi, Coos en Nebula te zien zijn. Een aantal zijn al opgedoken tijdens de laatste editie van de Rob Acda Award, waarbij Coos het zelfs tot de finale heeft gebracht. Eline Heemskerk is zelfs tot de halve finale doorgedrongen tijdens de meest recente Mooie Noten.
Voor de overgangen tussen de optredens in, is het hard werken. Tijdens de Rob Acda Award Kijkt coördinator Myles van der Jagt hier op toe, maar Theater De Liefde en het Sneak Peak festival heeft geen Myles rondlopen. Het is hard werken, maar dat maakt het interessant voor het vak waar de studenten mee bezig zijn en waarbij op het Conservatorium Haarlem ook aandacht voor is.
Notendop
Voor elkaar en door elkaar
Dan de muziek in de notendop op deze tweede dag waar MAUDÉ begint en waar het net als haar optreden tijdens de Rob Acda Award een vol podium is en waar in haar achtergrondkoor Lisa Marlene, Ymke Zandbelt (Nebula), Nienke Schuitemaker (Meadow Browns) en Noah Milanovi in te zien zijn. Het is precies waar duidelijk is te zien dat de studenten er voor elkaar zijn maar dat het door elkaar wordt gemaakt. Het is de verbindende opening van de tweede dag, waarna ook hier weer uiteenlopende muzieksoorten zijn, zoals indie van Mart Oosterhoff en Tinko Boddendijk, de surfrock van Cheapo Cheapo met Teun Wijtman als spil, het slimme en Nederlandstalige samenspel van Eline Heemskerk en Jet Alink die daardoor zes nummers hebben kunnen laten horen, gevolgd door de uitvinder van de avantgardistische stuntelpop Zilaida, wederom indie van Meadow Browns, de warmbloedige Spaanstalige soul van Noah Milanovi en met de afsluiters Coos en Nebula. Coos geeft opnieuw een inkijk in haar bovenkamer en Nebula sluit waardig de avond af om daarna het wonderlijke nachtleven van Haarlem in te gaan.