Lara Liebrand, oftewel Waxdiva draait met haar lange nagels (waar af en toe een plaatje mee kapot gaat), vinyl only. Waar sommige vrienden haar soms als een diva vinden gedragen is de naam dan ook snel gevonden. Anderhalf jaar na haar eerste gig in Utrecht, mag ze een gillend uitverkocht Intercell Klokgebouw - hun grootste productie tot nu toe - openen.

Al vijf jaar in de game

'Ik ben daar altijd heel bewust mee bezig geweest'

Maar wel alleen met échte platen dus. En een heleboel flair—vandaar de naam Waxdiva. Al vijf jaar in de game, begint het allemaal toen ze naar Amsterdam verhuist.“Ik kwam al gauw via vrienden in de illegale elektronische muziekscene terecht. Heel veel undergroundfeestjes. De manier waarop mensen daar met muziek omgingen en zich ermee omringden, dat was heel inspirerend om mee aan de slag te gaan en te experimenteren.”

Ze rondt in de tussentijd haar AMFI af en maakte haar eerste EP: Synthesia. “Ik moest een project maken bij de kunstacademie GKS en koos voor structuur-kleistandbeelden. Daar maakte ik vier nummers voor, waarbij ik de sound heb gecreëerd die deze vormen zouden maken als er geluid uit zou komen.”

Als we haar aan het eind van de dag spreken, vragen we ons natuurlijk af: hoe is het met deze 22-jarige? “Goed, rustig dagje gehad, uitgebreid maskertje gedaan. Even wat selfcare.” En dat is maar goed ook, want morgen is een grote dag. Ze staat voor de eerste keer op Intercell en mag meteen de grootste productie openen, met DJ’s als Benwal en Pegassi. In de buurt is ze een dag voor het feest al aanwezig: “Vandaag was ik in Den Bosch en vond ik een plaat met lokale artiesten uit Den Bosch, met onder andere Remco Beekwilder—allemaal vette artiesten. Die gaat zeker mee naar Intercell.” Nog meer helden waar ze fan van is? “Peachlyfe, is van Kopenhagen, die ontmoette ik toevallig laatst bij een after.”

Lisanne van Aggelen

“I close my eye and envision myself as a DJ: where am I standing, for what club am I playing or dancing.”

Waxdiva

De ver-van-haar-bed-show die haar eerst ‘zo ingewikkeld’ lijkt, besluit ze toch maar wat dichterbij te halen. Het moet érgens beginnen. En omdat dat op 17-jarige leeftijd is, wordt ze al heel jong blootgesteld aan dingen die haar kijk op muziek uiteindelijk vormen. “Ik ben daar altijd heel bewust mee bezig geweest.”

FLX-6

’t Kan retesnel gaan

“Maar ja, dan ben je twee jaar bezig en weet nog niemand om je heen dat je thuis draait. Ik voelde me niet in mijn kracht om dat te delen.” Een proces dat parallel loopt aan je eigen persoonlijke ontwikkeling. En als ze wat ouder wordt, durft ze dat ook te delen. Maar alleen de digitale hardgroove die ze op dat moment draait? Dat is niet helemaal de manier voor haar. Gelukkig is er nog een geweldige optie: vinyl. En het mooie voor haar is dat je, door het beperkte aanbod waarmee je draait (in vergelijking met een USB-stick), beter leert focussen. “Ik loop een platenwinkel in en laat me verrassen. Nu vooral veel progressive house.”

De gedachte dat Waxdiva, voordat ze dit ‘voor het echie’ wil doen, eerst in zichzelf moet geloven, zet ze snel uit haar hoofd. “Er is ook een plekje voor mij. Dan gaan anderen dat plekje vanzelf herkennen.” Met die gedachte stapt ze 1,5 jaar geleden in de trein naar een uitverkochte Basis in Utrecht, bloedje zenuwachtig. “Voor de eerste keer op platen draaien. OMG, ik durf dit helemaal niet.” Ze draait dan nog onder haar eigen naam, maar voelt zich veel comfortabeler bij een gekke alias. Begin januari mag ze bij Pax Romana, tijdens de fundraiser Voices (“dat ik daar onderdeel van mag uitmaken!”) draaien.’t Kan retesnel gaan dus.

Binnenkort met mama Waxdiva een feestje pakken

Met een vader die veel jazz draait en een moeder die van jaren 80’s muziek houdt, is een redelijk muzikale start zeker aan de orde. Maar het zijn zeker niet alleen haar ouders die háár wat leren, die les is tweeledig: “Mijn moeder is dus sinds ik in deze muziekwereld zit daar ook in meegegaan. Ik vind dat super tof om te zien dat ze zich aan het ontdekken is.”