Afgelopen week heeft Karel opgetreden in de Paradiso Bovenzaal. Redactioneel en fotografisch een uitdaging om hier verslag van te doen. Redacteur en fotograaf Richard van Dooren daagt zichzelf uit om in het diepe te springen en zich te laten verrassen in de iconische Amsterdamse poptempel. Wat zegt Karel hem? Het is het verhaal van de redacteur die zich laat verrassen.

Dubbel druk met waarnemen

De wereld is een oceaan

Het leuke aan verslaggever zijn voor dit platform is het blind ingaan op verzoeken om verslag te geven en als zich zieken melden ook nog eens te fotograferen. Dubbel druk met waarnemen.  Daarbij moet ik ook zeggen. Ik heb Karel in concert nog nooit gezien. Er wordt ook openlijk getwijfeld aan mijn spontane keuze om Karel zijn optreden te verslaan alsof het helemaal niet bij mijn muziekkeuze of smaak zou passen, terwijl dezelfde hoofdredacteur juist oproept om over je eigen schaduw te stappen. De wereld is een oceaan, het beste is om niet jezelf een eiland toe te eigenen maar juist een grondeloze houding aan te nemen waarbij elk eiland het bezoeken waard is. Als je al weet wat je er zal vinden is er eigenlijk niet zoveel aan. Geen verrassing, geen angst voor het onbekende, geen toeval, geen nieuw contact, kortom geen groei maar stilstand!

Drukwerk in grote zaal

Krijgen wat je al weet

Als je al weet wat je kan verwachten zoals bij Drukwerk in de grote zaal op hetzelfde moment dan krijg je wat je al weet. Niet dat deze oude Amsterdamse rocker niet alive and kicking is, niet van prepensioenen wil weten en een volle zaal weet mee te nemen in de smartlap alsof we in dampende Café Nol een gezellige avond hebben. Nee, blind ingaan op iets wat je nog niet kent is ook part of the job van een journalistiek podium als deze. En ja, het bevalt!

Onbevangen in het hier en nu

Concerten kunnen ontdekkingen zijn

Ik ga het liefst zo onbevooroordeeld naar concerten toe ontdek ik nu. Het helpt daarbij als ik de band, muziek, artiest niet eerder heb gezien of gehoord.  Ik stap met een open, onbevangen blik erin en heb geen oordeel vooraf. Oftewel, Ik bereid niets voor, Ik lees niet over de optredende artiest, luister geen nummer vooraf.. nou ja, ok een paar uur van tevoren om toch iets te ontsluieren. Deze aanpak komt in de buurt van improvisatie. Je weet niet wat komen gaat maar acteert op een idee, een gevoel. Laat dat nou net ook de insteek van karel zijn.