Een indie-album met veel gastvocalisten én invloeden van Editors, Depeche Mode en Fleetwood Mac – maar dan dus met Eelke’s sound. Geen zoveelste variatie op zijn melodische house-hit Transmission, dus: tijd voor iets compléét nieuws. ,,Iedere track die ik maak moet iets nieuws bevatten, iets wat ik nog niet heb gedaan en waarmee ik mezelf, en hopelijk ook anderen, blijf verrassen”, zegt hij. En ondanks het gebruik van wat traditionelere gitaren en drums dan bij eerdere elektronische producties, hoor je nog steeds die dromerige Eelke Kleijn-sound erdoorheen: een ervaring waarin progressive house, disco, trance, indie-invloeden en een flinke scheut elektronica samenkomen. Eh – Connected raken, natuurlijk.
Een echte kameleon in de house- en techno-industrie – dat vat Eelke Kleijn anno 2025 misschien nog wel het best samen. Helemaal als we zijn intense liveshow van 2 mei in Paradiso in het achterhoofd – of beter gezegd: tegen het trommelvlies – houden. En om ons geheugen een beetje te helpen (want ja, als je al twintig jaar meedraait als DJ is er nogal wat te onthouden), brengt hij op 25 april alvast een documentaire uit op YouTube, gelijknamig aan zijn nieuwe album: Connected.
Indie-album vol met gastvocalisten
'Iedere track die ik maak moet iets nieuws bevatten, iets wat ik nog niet heb gedaan en waarmee ik mezelf, en hopelijk ook anderen, blijf verrassen'
Na 20 jaar nog steeds 'een kwestie van jezelf blijven uitdagen en nieuwe dingen proberen'
Documentaire geeft persoonlijk inkijkje
In aanloop naar zijn albumrelease brengt hij vandaag, op 25 april, zijn gelijknamige documentaire uit. Die geeft een persoonlijk inkijkje in Eelke’s carrière. Op papier lijkt het allemaal op het stereotype DJ-bestaan – als je de preview van de docu checkt: veel onderweg, gate-hangen op luchthavens, produceren in vliegtuigen, en een laatste peptalk aan het team vlak voordat hij met vuurkanonnen het podium op wordt geschoten voor gosh knows hoeveel mensen. Maar juist dát clichébeeld wil Eelke in de docu doorprikken. De gedachtes áchter het album moeten naar voren komen.
Op 2 mei draait Paradiso dus niet alleen om een ‘nieuwe’ Eelke Kleijn, maar vooral om een andere kant van de producer. Die laat hij zien met support van de Haarlemse Corren Cavini (die je trouwens écht moet volgen op Instagram als je de magie van produceren wilt begrijpen) en de melodische, Utrechtse technodromer Mitch de Klein, die Eelke’s show ook ondersteunt. Mitch kennen we natuurlijk van zijn hypno-elektronische EP Mankind, waarvan de tracks als een boemerang de wereld over vlogen – om nu weer terug te keren in Amsterdam en de avond in Paradiso mee op te bouwen.
De documentaire is vanaf 25 april te zien via de YouTube van Armada Music waar het album ook op uitkomt.