Met ‘Girls To The Front’ heeft Paradiso op dinsdag 27 mei een avond gepresenteerd met drie energieke bands. Dear Omen, Vals Alarm en Waterschade weten elk op hun eigen manier tegen de randjes van het patriarchaat aan te schoppen en het publiek omver te blazen. Een mini revolutie op een dinsdagavond in Amsterdam.

Waterschade

IJsbreken met spuwende stem

Aanstekelijke energie

De Haarlemse punkband Waterschade trapt af. De zaal moet nog vollopen, maar de vocalist breekt alvast het ijs met haar spuwende stem. Ze rent over het podium en vervolgens door de zaal en probeert hiermee het publiek warm te maken. Zodoende: haar energie is aanstekelijk, waarmee het startsein is gegeven om te worden gedanst. Met hun maatschappijkritische teksten schoppen ze tegen bepaalde onderdrukkende systemen aan. De hevige instrumentatie versterkt deze boodschap. Die combinatie maakt dat Waterschade een harde show neerzet.

Vals Alarm

Korte speech

Satirische songteksten over toxische mannelijkheid

Met een korte speech voor het begin van de volgende band, herinnert Bibi ons eraan wat de boodschap is van haar evenement ‘Girls To The Front’. Ze wijst het diverse publiek erop dat alle flinta personen de mosh mogen domineren vanavond en dat we als muziekliefhebbers en als mens op elkaar horen te letten. Dat gezegd hebbende, kan de tweede act van vanavond, Vals Alarm, beginnen. De vocalist schraapt haar keel en laat met een ietwat schorre stem het publiek weten dat ze een enorme kater heeft van vorige nacht. Dat weerhoudt haar er niet van om ons aan het lachen en dansen te brengen. Met haar satirische songteksten over toxische mannelijkheid dreunt ze automatisch diegenen die zich aangesproken moeten voelen naar de hoek.

Centrale boodschap in krachtig event komt raak binnen

Moshende crowd

Dat de centrale boodschap van het event krachtig en raak binnenkomt, wil niet zeggen dat het publiek enkel stilvalt en huivert. Want wanneer Vals Alarm haar geluid laat horen, vormt er zich al snel een moshende crowd. Sterker nog: het lijkt zelfs dat er een mosh vormde die is ontstaan vanuit ritme, niet vanuit het verlangen om enkel zinloos tegen elkaar te botsen. Dat laat meteen zien dat de kracht van punk niet zit in hardheid, maar liever in saamhorigheid. Dat punk júíst liefde is, laten enkele koppels schaamteloos zien op de dansvloer. Er wordt volop gezoend en geknuffeld, terwijl de schreeuwerige en energieke vocals van de zangeres van Vals Alarm in ons oor dreunen.

Dear Omen

Dear Omen: Extravagant

Melodieuze synths, hevig brommende baslijnen en superstrakke drums

De hoofdact van vanavond was het extravagant gothisch trio Dear Omen. Sluit je je ogen, dan bevindt je je al gauw in een gotische kelder in de jaren tachtig. Met een snijdende gezichtsuitdrukking achter haar synths, levert de vocalist het publiek ijzersterke vocals. Haar bezeten stem in combinatie met de melodische synths, hevig brommende baslijnen en superstrakke drums zorgen ervoor dat het publiek vanzelf meegesleurd wordt naar de hekserige onderwereld van Dear Omen.

Door hun sterk muzikaal samenspel hebben ze het eigenlijk niet eens nodig zich daarnaast esthetisch te presenteren. Toch is de dramatiek in hun visuele expressie en performance datgene wat hun duistere muziek nog beter laat binnenkomen. Halverwege de performance sluipt de vocalist het podium af, om dwars door het publiek als een elegante spin te kruipen; haar vocals nog altijd even effectief en achtervolgend.

Hun nieuwste single Iconoclasm, die 13 juni uit zal komen, is hun allerkrachtigste live nummer. Met deze single zal Dear Omen zich positioneren als een van de beste dansbare post-punk bands van nu.