Het begint in maart met een eerste single, gevolgd door een nieuwe release in april. Nu is het tijd voor het slotstuk van een zorgvuldig opgebouwde spanningsboog, visueel geladen en steeds intenser. We hebben het over het Brits-Nederlandse soloproject van zanger en producer Aidan Smit, beter bekend als de theatrale elektropopper AIDAN. De nieuwe single ‘PVC’ voelt als een elektronische verkenning van queer verlangen, beklemming en uiteindelijk bevrijding. Een dag na de release sluit AIDAN het drieluik af met hun allereerste headlineshow in Amsterdam: een zintuiglijk ritueel vol dans en visuele verstoring.

Tussen overgave en controle

Een lichaam onder spanning

Als derde en laatste single in een reeks die sinds maart is verschenen, vormt PVC het sluitstuk van een gestaag opgebouwde trilogie. Eerdere tracks als OPERATIVE en SICK speelden met glitch, glans en vervreemding, maar deze nieuwe release keert zich naar binnen en richt zich op het lichaam. PVC klinkt als een strakgetrokken huid waarin elke beat, ademhaling en stilte geladen is met betekenis. De track beweegt tussen melodieuze house, industrial en hyperpop, en ademt een subtiele dreiging die voelbaar is nog vóór de eerste klanken te horen zijn. Het is muziek die niet alleen klinkt, maar ook fysiek wordt. Je ervaart het in adem, afstand en aanraking. AIDAN omschrijft het als puur clubverlangen. ,,Het is glossy én grimmig tegelijkertijd,” zegt de zanger.

Ademen en bewegen

Niets staat vast in dit universum

Muziek staat bij AIDAN nooit op zichzelf. Samen met elektronisch componist Jim Dermois en performer Chaïm Luijmes vormt elk nummer het vertrekpunt voor een groter performatief universum, waarin beats, choreografie en visuele elementen samenvloeien. Tijdens de releaseshow in Cinetol op zaterdag 24 mei komt PVC tot leven in een live-ervaring die het publiek meeneemt naar een ruimte waar niets vastligt en alles mag trillen. De avond begint met een optreden van de hyperpop-artiest Alice Olsthoorn, waarna AIDAN het stokje overneemt en het publiek onderdompelt in een clubritueel vol lichamelijke energie, visuele verstoring en queer expressie. Het is muziek als beleving voor mensen die buiten de lijnen vallen en zich willen verliezen in een wereld die even intens als bevrijdend is.

Een laatste adem

De eerste explosie

Met PVC zet AIDAN een laatste, tintelende punt achter een gelaagde releasecyclus. Wat overblijft is de belofte van een liveshow waarin de grens tussen kijken, luisteren en voelen vervaagt. Een avond waarop alles mag schuiven, glanzen en beven. Pop waarin queer performance en audiovisuele overdaad noodzaak zijn. Niet kijken is geen optie.