Een analoge wereld is bijna niet meer voor te stellen. De niet-digitale momenten op een dag worden steeds geringer en daarmee moeten deze ook steeds meer gekoesterd worden. De perfecte dag om even stil te staan bij de magie van analoog vond afgelopen zaterdag plaats op Record Store Day 2019.

Op de tiende editie van de Record Store Day wordt in zo’n tweeduizend platenzaken, verdeeld over 23 landen, even stilgestaan bij de magie van de plaat en platenzaak. Tijdens Record Store Day staan de platenzaken open voor liefhebbers maar ook voor nieuwe bezoekers om de magie van analoge muziek te laten zien en horen. Ter ere van deze dag besloot onze verslaggever en fotograaf Hesse de Jonge geheel analoog op pad te gaan. Op zaterdagochtend staat hij klaar. Analoge camera, notitieboekje, uitgeschreven planning en routebeschrijving. Zonder telefoon dus.

We gaan langs bij drie platenzaken in Amsterdam; Concerto, Velvet en Record Palace om te genieten van een aantal intieme in-store concerten. Het is een mooie Record Store Day en bij binnenkomst is Van Dik Hout net begonnen met de eerste nummers. De combinatie van koffiegeur, het ochtendzonnetje, de herkenbare teksten en akoestische klanken van van van van van van Dik Hout maakt dat het publiek heerlijk wakker kan worden. Speciaal voor Record Store Day en het 25-jarig bestaan van de band heeft Van Dik Hout het debuutalbum op vinyl laten uitbrengen. Wanneer de heren ‘Zij maakt het verschil’ inzetten grijpen een aantal mensen in het publiek de telefoon voor een filmpje. Die hebben wij niet; wij zijn immers vandaag analoog.

In Velvet wacht Nana Adjoa met een prachtige set die perfect past op vinyl. Je kan je misschien even inbeelden hoe haar zachte stem, krakend en vol door zou klinken op een plaat. Ze betovert aanwezigen met een mix van soul, pop en andere ‘dreamy shit’, zoals één van de vaste gasten zo goed weet te beschrijven. Verlegen verstopt achter haar grote microfoon, geeft ze zichzelf bloot in een reeks persoonlijke, diepgaande nummers.

De bandleden van The Max Meser Group besloten vanuit het Westerpark te komen lopen, waarschijnlijk ook in ere van Record Store Day. Een uur later, met driekwart van de band, wanen bezoekers zich in een Brits-alternatieve tijdmachine die je mee terug neemt naar vroeger. Het nummer ‘Free’ wordt gespeeld en in het kader van onze analoge RSD kunnen we er even niet om heen. De groep maakte dit nummer na het inslaan van een nieuwe weg, vrij van platenlabels, bazen en vooroordelen. Het beschrijft goed het gevoel waar misschien wel heel Record Store Day om draait: het idealistische beeld van de onbezorgde, vrije en simpele analoge tijden.

Inmiddels is het alweer tijd om de koffie in te ruilen voor de biertjes. Voor het laatste concert keren we terug naar Concerto waar de gemoedelijke bezoekers van de ochtend zijn veranderd in een bier drinkend en voorzichtig dansend publiek dat de (bijna volledig) instrumentale band YInYIn adoreert. De band speelt een aparte set, compleet met een mix van geluiden die lijken te komen vanuit het Aziatische oerwoud, het NASA ruimtestation en onverklaarbare andere locaties.

Na het laatste biertje op Dis Ko Dis Ko van YinYin gedronken te hebben, fietst Hesse de Jonge door het avondzonnetje naar huis met een tevreden gevoel. Hij heeft het volgende er over te zeggen: “Misschien ontstaat dit gevoel door de afwezigheid van de prikkels vanuit mijn telefoon, of juist door de artiesten en platenzaken zelf. Het is in ieder geval wel aan te raden. Een dagje stil staan bij al de voordelen van de nieuwe digitale wereld en het waarderen van het vrije gevoel van de analoge wereld is iets waar, in ieder geval voor mij, Record Store Day 2019 voor staat.”