Het regent jubilea deze maand: niet alleen het Conservatorium van Amsterdam, maar ook Q-Factory in Amsterdam-Oost viert feest. Het muziekcomplex bestaat in huidige staat inmiddels vijf jaar. General manager Alan Luring sprak met ons over de veranderingen en ambities voor de toekomst.

Wat is er veranderd ten opzichte van het eerdere MuzyQ?

“Eigenlijk is alles veranderd, behalve de fysieke staat van het gebouw. We begonnen vijf jaar geleden met een kleine groep mensen met het opbouwen van Q-Factory en het was toen nog een lege huls. Het doel was om er een florerend pand van te maken met alles erin: horeca, drie zalen, plekken voor bedrijven in de muziek- en entertainmentsector, oefenstudio’s, een hotel en het veranderen van de aankleding. Dat alles is nu gelukt.”

Wat zijn een aantal hoogtepunten van de afgelopen vijf jaar?

“Het feit dat we Major Lazer hier als eerste in Nederland op de planken hadden staan toen 'Lean On' net uit was, dat was wel enorm. Voor mij persoonlijk is Fink ook een hoogtepunt, die hebben hier drie dagen geschreven en drie dagen gerepeteerd voordat ze hier ook nog eens een show gaven.
Dat is sowieso heel tof, dat grote namen als Iggy Pop en Tame Impala hier hun tours komen voorbereiden, maar ook orkesten.
Maar het grootste hoogtepunt is dat alles wat we bedacht hebben nu voor een groot deel al staat zoals we het voor ogen hadden. De kruisbestuiving van alle verschillende entiteiten die hier zitten, de horeca, de studio en bedrijven, die grijpen nu in elkaar en die flexibiliteit maakt dat wij kunnen doen wat wij doen.”

Hoeveel heeft de Q-Factory gemerkt van de nasleep van Buying the Band?

“Ik zou zeggen dat het positief is uitgepakt. Q-Factory had zelf niet zo veel te maken met die documentaire, het ging voornamelijk om Jan ’t Hoen (eigenaar van Q-Factory) die met argusogen werd bekeken.  Die had in eerste instantie zoiets van, wat moet ik hiermee (met Q-Factory, red.)? Maar toen hij de tendens had  omgedraaid kwam er ineens meer sympathie. De publieke opinie is als het ware omgeslagen. Mensen die argwanend tegenover ons waren, hebben nu dankzij de documentaire vergelijkingsmateriaal van hoe de situatie eerst was. De documentaire is al ruim vijf jaar geleden gemaakt . We kunnen wel kijken naar hoe het was, maar nu kunnen we ook zeggen: het is wel te gek, Q-Factory is gelukt. Er zit wel degelijk een visie achter.”

Welke ambities zijn er voor de komende vijf jaar?

“Voor de komende vijf jaar zou het fantastisch zijn om een groot festival onder onze naam neer te zetten. Daarnaast willen we ons gaan richten op een meer structurele programmering, ook buiten de Q-Factory en ook op locaties buiten Amsterdam. We zijn op het moment bezig samen te werken met de Melkweg- dergelijke samenwerkingen opzetten is ook een doel, bijvoorbeeld met labels. Uiteindelijk willen we  in één adem genoemd worden met de grote podia als Melkweg en Paradiso, dus werken we nog verder aan naamsbekendheid.”

“We zijn al een heel eind op weg met onze doelstellingen. Wat ik nu vooral zo mooi vind is dat de mensen echt de uitstraling van de Q-Factory bepalen. We zijn wat dat betreft heel divers, zowel overdag als ’s nachts, een 24 uursbedrijf. Het is hier hard werken, maar iedereen speelt een belangrijke rol.”

Komende zaterdag 21 september is er ter gelegenheid van het 5-jarig bestaan van de Q-Factory een Open Dag.