Cd-recensie: Chef'Special - Hungry

EP is een voorgerechtje dat de honger naar het album aanwakkert

tekst: Erwin Bromlewe ,

Aanstaande donderdag presenteert Chef'Special in thuisstad Haarlem zijn eerste EP. 3VOOR12/Noord-Holland is er vroeg bij en onderwerpt Hungry alvast aan een kritische luisterbeurt.

In de zomer van 2008 berichtte 3VOOR12/Noord-Holland over de nieuwe band Chef'Special, waarin voormalig Funkabilities-voorman Joshua Nolet een nieuwe uitdaging vond. Een jaar en veel optredens later verschijnt de eerste EP: Hungry. 3VOOR12/Noord-Holland neemt dit muzikale voorgerechtje tot zich.

Chef'Special omschrijft zichzelf als een hiphop-funk-rock-band en doet dat niet onterecht. De muziek van Chef'Special is steeds doorspekt met veel verschillende muzikale invloeden. De vocalen van de Chef (Joshua Nolet) lopen als een rode draad door de muziek heen. Met een rauwe, hees klinkende stem verzocht de Chef zowel raps als vocale partijen. Zijn stemgeluid is prettig genoeg om de vocale partijen helemaal te kunnen draaien.

Op de EP Hungry probeert Chef'Special al die genres te laten horen, en daar slagen de heren behoorlijk goed in. Het nummer Colors I begint bijvoorbeeld met een vrij rustige melodie, maar door een energieke elektrische baspartij transformeert het nummer al tot een steviger nummer. Tegen het einde van Colors I is nog een harde gitaarsolo te horen. Dat is niet de eerst associatie die luisteraars met hiphop hebben.

Deadline I begint met een akoestische gitaar, en wordt daarna aangevuld met een bas en een rijst-ei. Dat geeft het nummer een heel rustige sfeer. In de coupletten zingt Joshua ontspannen en een harmonica maakt de sfeer helemaal compleet. Hoewel het nummer Deadline I heet, krijg je de indruk dat de deadline maar weinig stress met zich brengt. Het inmiddels bekende Slowdown I is een nummer dat qua originaliteit in opbouw dat aangeeft hoeveel potentie in Chef'Special zit. Met een ska-achtig ritme wordt het nummer ingeleid, waarna wordt afgewisseld met een hiphopbeat. Steetlight I tenslotte een heerlijk ontspannen liedje.

Op Hungry laat Chef'Special horen een getalenteerde band te zijn, die in staat is het hele spectrum in hiphop te laten horen. Het is jammer dat van de vier nummers er minimaal één al bekend is. Hungry is een lekker apperatief, maar we smachten met zijn allen naar het hoofdmenu. Hopelijk volgt dat snel.

De presentatie van
Hungry is donderdag 26 november in de kleine zaal van het Patronaat (Haarlem). Tickets kosten 8 euro per stuk. Aanvang: 20.30 uur.

Cd-recensie: Chef'Special - Hungry (eigen beheer)