De zaal vult zich op deze vrijdagavond al aardig als opeens een jongen met een blauw trainingsjasje op het podium staat en een gitaar pakt. Het is Wannes, zanger van de Belgische band Het Zesde Metaal, die het voorprogramma komt verzorgen. Mensen vallen al snel voor zijn flauwe grapjes en sterke singer-songwriter liedjes in onverstaanbaar Vlaams.
Vanaf dat moment zit het helemaal goed met de sfeer in De Kade. Zodra Roosbeef het podium van de Kade beklimt is iedereen er klaar voor om vol aandacht en zonder al te veel geroezemoes naar de liedjes van Roos Rebergen en haar band te luisteren. De formatie begint zoals het album Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten eindigt. De klanken van Boerderij Deel 2 verwarmen de zaal. Wat volgt is een set van veertien liedjes met persoonlijke teksten uit het leven van Roos. Onder Invloed, Zomer, Meisjes en de nieuwe single Te Heet Gewassen gaan over hoe mooi maar ook hoe hard de liefde kan zijn .
Andere nummers gaan over de boerderij waar Roos is opgegroeid, een jongen die het leger in gaat en een buitenboordbeugel. Het nummer Bouwvakkers is een ode aan de mannen die de dingen maken waar de zangeres zich over verwondert. Een bouwvakker in de zaal gaat uit zijn dak.
Wie luistert naar de nummers wordt iedere keer weer verrast door kleine ontdekkingen in de muziek maar vooral in de teksten. Het taalgebruik is vernieuwend, grappig en inspirerend. Zinnen als 'ik draag graag blote benen' en 'kauwgom voor om uit te delen' springen in het gehoor. Het publiek, dat bestaat uit jonge meisjes die hun vriendje hebben meegenomen maar ook uit veertigers en vijftigers die veilig achteraf bij de bar staan, kent de teksten maar zingt zelden mee. Liever luistert men hoe het materiaal live klinkt.
In een uur tijd wordt een indrukwekkend optreden neergezet waarin de liedjes die op het album al erg sterk klinken nog overtuigender worden neergezet. Dit ondanks de herrie op de achtergrond van een optreden in de kleine zaal van de Kade.
Roosbeef won in 2005 de grote prijs van Nederland en debuteerde in 2006 met een EP die de naam van de band draagt. Hun album zorgde voor een doorbraak, veel media aandacht en een optreden op het CMJ festival in New York. Roos is op haar eenentwintigste al een echte performer. Soms lijkt ze kwetsbaar of zelfs nerveus, alsof ze denkt ‘wat doen al die mensen hier?’, maar verlegen is ze zeker niet. Ze staat haar mannetje en steelt alle harten in de zaal.
Het optreden wordt afgesloten met een driedelige toegift met als hoogtepunt het nummer Het Leven Van Een Kunstenaar, een cover van Daniel Johnstons The Story Of An Artist. Dit rillingen veroorzakende nummer werd vertaald door Bindervoet en Henkes die eerder al alle nummers van The Beatles vertaalden. De avond is compleet, mensen gaan weer op huis aan en Roos Rebergen blijft groeien als een van de mooiste aanwinsten van het Nederlandse lied in de afgelopen jaren.
Gezien: Roosbeef, Het Zesde Metaal
De Kade (Zaandam), 20 maart 2009
De Kade onder invloed
Roosbeef overtuigt in Zaandam
Roosbeef is de nieuwste Nederlandstalige sensatie in het clubcircuit. Ze maakt veel indruk met het album Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten en ook live op het podium komen de sterke nummers met persoonlijke teksten goed tot hun recht. Vrijdag 20 maart veroverde de band rond Roos Rebergen Zaandam.