Recensie THX JHN

Voor deze band gelden hits niet. Of tijd.

Kees van Dalsem, ,

Wat goed is komt niet altijd snel. Dat bewijst JOHAN met hun derde album in tien (!) jaar tijd. 'Blijkbaar heb ik vijf jaar nodig om met iets goeds af te komen', stelde JHN-mastermind Jacco de Greeuw vast. 3voor12/NoordHolland luisterde naar hun nieuwe album, THXJHN, en schreef een korte recensie.

Johan – THX JHN Het was tien jaar geleden de eerste plaat die ik kocht. Johan. Een bandje uit Hoorn. Tijdloze muziek. Waarom ik als dertienjarige die cd kocht? Ik weet het niet meer precies. Waarschijnlijk werd ik gevangen door de uitmuntende kwaliteit. Ofzo. Ik heb er ongelooflijk veel plezier van gehad. Tot mijn cdkast steeds meer uitdijde. En natuurlijk door Pergola, vijf jaar later de geweldige opvolger, raakte mijn eerste cd steeds minder gedraaid. Pergola was eigenlijk nog beter; rijper. Tumble and fall werd zelfs door de bezoekers van de landelijke 3voor12 site uitgeroepen tot beste single van 2001. Eerlijk gezegd dacht ik dat Johan al lang niet meer bestond. Maar net als je dat ook vergeten bent, komt voorman Jacco de Greeuw weer met een nieuw meesterwerkje. THX JHN, wederom uitgebracht op het Nederlandse kwaliteitslabel Excelsior, brenger van Nederlands schoon als Spinvis, Daryll Ann en Solo. De vorige cd heette nog na de straat waar Jacco woonde (Pergola te Hoorn), inmiddels is de zanger verhuisd naar Amsterdam. Maar de muziek is hetzelfde gebleven. Breekbare britpopachtige nederpop. Beatlesque schoonheid. De ene keer als een ballade (Oceans), de andere keer wat harder, zoals in She Got A Way With Men. Het is niet allemaal heel vernieuwend. Maar het klinkt allemaal zo fijn in de oren dat het niet echt veel uitmaakt. Johan weet gewoon altijd het liedjesuniversum te ontstijgen. Voor deze band gelden hits niet. Of tijd. Het enige wat vast staat: elke vijf jaar een topplaat.