Gezeten in de gezellige spreekkamer van AG music komt Theo de Jong binnen. Lang haar, leren jasje en de vriendelijkheid zelve.
***Wanneer ben je AG Music gestart en hoe is dat zo ontstaan?
,,AG Music is ruim 7 jaar geleden gestart door Ab Gallis. Ab is zelf muzikant en zocht destijds een geschikte oefenruimte. Bij gebrek daaraan is hij er zelf maar één gestart die verder uitgebreid is met een studio. AG Music bestaat momenteel uit een platenmaatschappij, muziekuitgeverij en een 24 sporen studio, een kleine tak artiestenmanagement en sinds kort zijn we ook actief met theaterproducties.''
***Hoe is het eigenlijk gesteld met Nederlandse muziekmarkt momenteel?
,,Er is een groeiende markt voor Nederlandse artiesten. Het Nederlandse publiek is steeds vaker trots op het talent van eigen bodem en is best bereid hiervoor te betalen. Het is een trend die eigenlijk sinds het doorbreken van Marco Borsato in 1993 is ingezet. Voor het harde muziekgenre ligt een stuk moeilijker. Daarin wordt succes behaald door vooral veel op te treden en een goede live reputatie op te bouwen.''
***Zijn singles voor een artiest nog belangrijk?
,,Jazeker! Het aantal verkochte singles neemt wel al jaren af door de hoge prijs. Maar ik zie een single puur als promotie van de artiest en van het album. Ik zou zelfs overwegen om singles ter promotie gratis aan het publiek aan te bieden.''
***Hoe groot is de invloed van Internet in de muzieksector?
,,Er staat nu een nieuwe generatie op die niet beter weet dat muziek gratis van het internet te downloaden is. We zullen als platenmaatschappijen collectief nu de slag naar Internet moeten gaan maken, anders is het te laat om het publiek nog terug te winnen en hen voor muziek te laten betalen.''
***Hoe kun je dat voor elkaar krijgen?
,,Ik denk dat het niet zo moeilijk is. Het digitaliseren van muziek is al jaren gaande. Binnen radiostations wordt bijvoorbeeld al jaren gewerkt met gedigitaliseerde muziek, die kun je dus ook op Internet aanbieden. Ik vind wel dat illegaal downloaden door grootgebruikers zwaarder bestraft zou moeten worden. Ook zou er meer media-aandacht voor dit soort praktijken moeten komen.''
***Op welke artiesten ben je trots binnen je stal?
,,Op Colleen. En Joost Dobbe heeft bij ons een plaat gemaakt die ik al 10 jaar wilde maken. Het is country met een pop-inslag. Een beetje in de hoek van Paul McCartney. Ik ben erg blij met die plaat.''
***Wat moet je doen om door te breken als artiest?
,,Talent is natuurlijk het allerbelangrijkste en er moet een markt voor je zijn. Maar het helpt wel mee als je aandacht besteedt aan je presentatie en het artwork van je platen.''
***Moet je als artiest concessies doen om succesvol te worden, playbacken bijvoorbeeld?
,,Tja, playbacken. Met The Shavers hebben we dat ooit voor een optreden voor Veronica een keer gedaan. Maar dat was in de begintijd en daar hebben we ons succes zeker niet aan te danken, hahaha..''
Interview Theo de Jong Shavers / AG Music
,,We hebben ooit bij Veronica geplaybacked....''
Platenmaatschappijen.. veel mensen hebben associaties met managers met pakken die dikke sigaren roken.. En natuurlijk veel geld verdienen aan artiesten die in tegenstelling tot henzelf wel muzikaal talent hebben.. dat het ook anders kan, bewijst Theo de Jong, een van de stuwende krachten bij de Alkmaarse platenmaatschappij AG Music en tevens drummer de band The Shavers.