Interview The Sheer

“De titel pakt het eigenlijk al”

Kelly Turenhout, ,

De Haarlemse poprockformatie The Sheer heeft in de afgelopen maanden een groot aantal uitverkochte try-outs achter de rug, bracht onlangs een nieuwe singel uit en heeft voor zeer binnenkort de albumrelease van de nieuwe plaat Feel the Need op de agenda staan. Genoeg redenen dus om Bart 'Stash' van Liemt, leadzanger van The Sheer, een aantal vragen voor te leggen.

“De titel pakt het eigenlijk al”

Uitverkochte Try-outs achter de rug, onlangs een singel uitgebracht en een albumrelease op de agenda. Voor mij genoeg redenen om Bart ‘Stash’ van Liemt, de leadzanger van The Sheer, eens wat vragen voor te leggen. ***Op 26 mei is de releaseshow van het nieuwe album ‘Feel the Need’. Kun je er iets over vertellen? ,,Dat is de dag dat onze nieuwe plaat uit gaat komen. Die show zal dus erg zenuwachtig worden voor ons. We willen alle nieuwe nummers gaan spelen. En natuurlijk willen we het publiek iets extra’s meegeven deze avond. Er is daarom veel aandacht voor de aankleding van de show. We gaan deze avond goed uitpakken! Hoe of wat kan ik uiteraard nog niet verklappen.” ***Vanwaar de titel ‘Feel the need’? ,,We hebben eerst hard aan het album gewerkt. Op gegeven moment rijst dan de vraag wat de titel moet worden. Ik heb er een week mee rond gelopen. Toen de deadline naderde, kwam ik toevallig bij een vriend van me. Hij had oude foto’s van een ‘Beachpopachtig’ feest in Bloemendaal, waarop ik nogal gekke bekken trok. Je kent het wel: bier, feesten, gek doen. Dus op een gegeven moment zeg ik tegen die vriend: “soms voel ik gewoon die behoefte om gek te doen”. Toen ik terug reed op de fiets, dacht ik: “ Voel de behoefte? Dat is het!” Ik heb de titel dus eigenlijk in het Nederlands bedacht. ‘Feel the need’ past helemaal achter de gedachte van de band: de behoefte om met elkaar goede muziek neer te zetten, om wat te betekenen in de muziek. De titel is kort, krachtig en breed interpreteerbaar. Een goed albumtitel.” **Onlangs kreeg men al een voorproefje toen de singel ‘The girl that lost her mind, part1’ uitkwam. Waarom kozen jullie dit nummer voor de singel? ,,Het album is af. Dan is de vraag: “Wat wordt eerste singel”. Dat is super moeilijk! Als je een nieuwe cd af hebt, ben je trots op elk nummer dat je hebt gemaakt. Dan wil je ze allemaal wel op singel uitbrengen. Uiteindelijk vonden we ‘The girl that lost her mind, part 1’ het geschikte nummer. Een echt ‘Sheer-liedje’, maar wel in nieuw jasje. Toch net even anders. Daarnaast vonden we het een radiogevoelig nummer.” ***Part1 en Part 2; een al meerdere malen besproken item. Het is een fictief verhaal dat spontaan in twee delen ontstaan zou zijn. Toch kan ik me bijna niet voorstellen dat daar niet een soort van publiciteitsstunt achter schuilt. Deze titels trekken duidelijk de aandacht tussen de andere van het album. ,,Ik heb in eerste instantie part 2 geschreven. Dat gaat over een ‘typical-rock-and-roll-suicide- girl’. Inderdaad een fictief persoon. Het meisje gaat volledig op in muziek ten kost van zichzelf. Ik denk wel dat ik ooit iemand in het wereldje ben tegengekomen die zich hiermee zou kunnen identificeren. Maar het is geen verhaal over een persoon die ik ken. Vlak voor de deadline schreef ik part 1. Het was Jorn die riep dat die twee nummers goed op elkaar aansloten. We hebben er nooit bewust bij stilgestaan om het als publiciteitsstunt te gebruiken. Natuurlijk is het goed voor de publiciteit als er over je nieuwe cd gesproken wordt. Dat deze titels aandacht trekken is voor ons een mooie bijkomstigheid, maar geen opzet geweest. Al zullen ze daar bij Universal vast anders over denken, hahaha.” ***De singel kwam binnen op 15 in de Top 100 chart en is deze week 3FM’s megahit. Een record in jullie historie. Schept dat bij jullie bepaalde verwachtingen voor het album? ,,We hopen natuurlijk dat het gaat knallen! We mikken als ambitieus bandje hoog. Wanneer je al je energie in je leven erin hebt gestoken, wil je er uiteraard ook iets mee bereiken. Al willen we graag, je weet het nooit. Uiteindelijk zullen we toch moeten afwachten tot het zover is.” ***Waarin verschilt het nieuwe album met ‘The keyword is excitement’? ,,‘Feel the Need’ is een stuk meer volwassen. Keyword schreef ik toen ik 16/17 was. Ik was toen nog erg jong. We zijn ondertussen tekstueel gegroeid. Op de nieuwe cd staan drie behoorlijke rustpunten, waarmee we ook laten zien dat we gegroeid zijn als liedjesschrijvers. Een ander verschil is dat alles dit keer is ontstaan in een studio. Eerst schreven we nummers meer om de ‘crowd te pleasen’ in de kroeg. We zijn nu als band een stapje verder… Zo is ‘Feel the need’ een perfecte aanvulling op ons repertoire!” ***Hoe zou je de muziek op de nieuwe cd willen omschrijven? ,,Het is opnieuw recht toe recht aan poprock. Maar dit keer maken we meer gebruik van sfeer elementen. City lights bijvoorbeeld, het eerste nummer van het album, is een heel ander nummer als dat je waarschijnlijk van ons gewend bent. Wij vinden het alle vier een vette track! In dit nummer werken we met sfeergeluiden. Normaal schrijf ik altijd liedjes in standaard liedjesstructuur. Dat is er zo ingeramd en daar hou ik me zo veel mogelijk aan vast. Alleen gaat het in dit liedje meer om de sfeer en niet zozeer om de tekstopbouw.” ***Er staan de komende tijd veel festivals op het programma. Is dat onderdeel van jullie tour of komt er nog een aparte clubtour aan? ,,Rond september beginnen we weer met een clubcircuittour. Een jaar bestaat meestal uit twee delen. Bij ons tenminste wel. Zomers zijn we erg druk met festivals. In het najaar beginnen we dan met de clubtour.” ***Zijn er met ‘Feel the need’ ook plannen voor het buitenland? ,,We willen heel graag voet in aarde zetten in het buitenland . We werken er hard aan om dat te realiseren. Maar als je dat doet, moet je het gefundamenteerd doen. Niet lost vast wat optredens. Dus wachten we eerst af hoe het in Nederland gaat. We willen het in eerste instantie wel dichtbij Nederland houden: Duitsland en België. Vorig jaar waren we al een keer in Duitsland. Eerdaags staan we op het Luxgsm Festival in Luxemburg. Toch ook een beetje buitenland! Ooit willen we naar Engeland, maar dat ligt wat verder in het verschiet.” ***Als je zelf een slogan zou moeten verzinnen als promotie voor de cd, hoe zou deze dan luiden? ,,Jeetje! Er zijn mensen die daar vier jaar voor gestudeerd hebben! Haha, eens denken. Ja, dan wil je iets bedenken zonder in vervelende clichés te vervallen. Hoe zeg ik in een paar woorden waar de cd voor staat? De titel pakt het eigenlijk al. We zijn vier jongens die in de muziekscène zijn gerold. We willen nu echt bewijzen dat we een band zijn voor lange termijn en niet een bandje dat ooit eens een singeltje heeft gemaakt!” Het was Bart ‘Stash’ ontgaan dat hij met de woorden “De titel pakt het eigenlijk al” een prima antwoord op de laatste vraag had gegeven. Een echte slogan hoefde ik natuurlijk niet te horen. Maar Bart wist naar aanleiding van deze vraag duidelijk te maken waar de band met dit album voor staat…