Zo’n vijftig mensen hebben zich zondagavond verzameld in de kleine zaal van de Nieuwe Nor in Heerlen. Lang niet uitverkocht dus, maar de beperkte opkomst draagt bij aan de intieme sfeer die Philine weet te creëren. Voor de show spreken we haar in haar kleedkamer.

Philine is de artiestennaam van de Rotterdamse singer-songwriter Philippine Corporaal (26). Na haar debuutsingle ‘Gone’ uit 2020 volgden maar liefst vier EP’s. In mei van dit jaar kwam ‘The Truth of Living in Reality’ uit, de opvolger van de EP ‘The Side-Effects of Living in a Fantasy’ uit 2024. Momenteel werkt ze aan een album, dat ergens halverwege 2026 zal verschijnen. Tijdens haar optreden vanavond zal ze daar ook enkele, nog niet uitgebrachte nummers van vertolken.

Met elke EP, en ook met het nog uit te brengen album, komt Philine dichter bij zichzelf, zo vertelt ze tijdens het interview. Waar de ‘Fantasy’-EP vooral ging over escapisme, over overthinking, dromen en isolatie, dealt ze op de ‘Reality’-EP met het hier en nu, met de soms harde werkelijkheid, en de emotionele groeipijn van het volwassen worden. Philine typeert zichzelf als een chaotische flapuit, en door muziek kan ze structuur aanbrengen. Anders blijft ze erover nadenken en ontstaat er chaos in haar hoofd. Haar muziek is daarmee therapeutisch en breekbaar tegelijk, waarbij verbinding en connectie met anderen essentieel zijn. Eerlijk, open en direct. 

De teksten zijn belangrijk voor haar: het moet ráken. Door haar liedjes biedt ze luisteraars en publiek als het ware een kijkje in haar dagboek. Met het hart op de tong, in alle kwetsbaarheid. Voor haar geldt: het moet eruit, en daarna voelt ze zich lichter en bevrijd. Die opluchting, zo zien we later die avond tijdens de show, uit zich in een ontwapenende big smile na afloop van elk nummer. De ontlading is voelbaar. 

Philine

Philine

Waar die openhartige kwetsbaarheid voor haarzelf als bevrijdend voelt, zit er spanning wanneer het ook over anderen gaat. Daar worstelt ze soms wel mee, vertelt ze in alle openheid. Van huis uit heeft ze meegekregen dat je alles kunt delen, maar dat geldt niet voor iedereen. Zelf voelt ze zich niet snel aangevallen of beledigd: haar gevoeligheid voor kritiek beperkt zich tot de mensen in haar directe omgeving, zoals familie en vrienden. 

Op haar meest recente EP zoekt ze naar antwoorden op grote en kleine levensvragen. Maar eigenlijk zijn de antwoorden of conclusies niet zo belangrijk, want wie blijft zoeken naar oplossingen, vergeet in het hier en nu te leven. Onbevangen vragen blijven stellen is essentieel. Te veel denken helpt daarbij niet. Dat zit jezelf eigenlijk alleen maar in de weg om in het heden te leven en te voelen. 

Verbinding speelt duidelijk een sleutelrol in haar muziek en in haar leven. Tijdens shows zoekt ze actief die connectie met het publiek, wetende dat wie op diep niveau verbindt, ook diep geraakt kan worden. En uiteindelijk wil Philine wat ieder mens verlangt: dat anderen van je houden en je accepteren zoals je bent. Daarvoor moet je je laten kennen, en dat is wat ze doet. 

Tijd om de kleedkamer te verlaten, want Philine gaat zich voorbereiden op de show. We begeven ons naar de kleine zaal, waar we samen met zo’n vijftig anderen getuige zijn van verstilde intimiteit.

Philine

Maryn Charlie

Het voorprogramma wordt verzorgd door Maryn Charlie. Samen met een toetseniste en gitarist brengt ze luisterliedjes: soms rustig, dan weer uptempo, maar altijd in alle eenvoud kwetsbaar en meeslepend. Haar kristalheldere zang wordt soms overstemd door een paar jonge vrouwen vooraan bij het podium, die bijna alle nummers kunnen meezingen – en dat ook luidkeels doen. De set wordt afgesloten met de fonkelnieuwe single ‘Are You Bored Yet?’ Het antwoord van de dames vooraan is, no surprise, een hartstochtelijk ‘nee’.

Maryn Charlie

Maryn Charlie

Philine

Maar liefst achttien nummers staan er op het programma, inclusief bijna alle songs van de laatste twee EP’s. Begeleid door haar vijfkoppige band trapt Philine af met het dromerige ‘Green’, gevolgd door ‘Waste A Life’ met een heerlijk strakke ritmesectie. Van het aanstaande album is ‘The Outcome’ het eerste nog niet eerder uitgebrachte nummer: een midtempo rocksong met een aanstekelijke melodielijn. Gedurende de hele set wordt het publiek meegenomen in het spanningsveld tussen fantasie, realiteit en toekomstdromen. Philine heeft een fijne stage presence en muziektechnisch is er weinig op de show aan te merken. ‘Het moet eruit’, zei ze in het interview. Maar erin is ook belangrijk, vinden wij. We drinken nog een pilsje en zien uit naar het nieuwe album.

Philine

Philine

Philine

Philine