Geleen Calling stopte er afgelopen maart mee. Een slotfeest, 'The Final' genaamd, leverde gemengde reacties op: waarom stoppen als iets zo succesvol is? Blijkbaar dacht organisator Rob Nabuurs er hetzelfde over, want een halfjaar later vindt vandaag ineens een 'Cooling Down' plaats – vooral ook omdat de Britse band The Spitfires zich aanbood. De avond piept en kraakt hier en daar door wat technische problemen, maar er valt nog altijd meer dan genoeg te ontdekken, te luisteren en te genieten.

De Amsterdamse band Stupid Bloody Tuesday trapt de avond af. Het drietal brengt indierock met elementen uit punk en new wave, lekker rechttoe rechtaan. Opvallend is de Britse vibe die van het podium afstraalt. Het is overduidelijk dat de band geïnspireerd wordt door grootheden als Oasis en Sex Pistols. Naast de singles ‘Talking to a Wall’ (2018) en ‘Take It or Leave It’ (2019) en niet eerder uitgebracht werk speelt de band ook alle tracks van de Untitled EP (demo) uit 2024.

De nummers zitten degelijk in elkaar en hebben soms verrassende en aanstekelijke melodielijnen. Neem het fijne ‘Silly Thing’, neem het heerlijke ‘News For You’. Als openingsact heeft Stupid Bloody Tuesday alle goede kaarten in handen, maar er is één grote ‘maar’: de zang is pijnlijk vals. Het gewankel van de een en het gestuiter van de ander doen ons vermoeden dat de heren iets te veel onder invloed zijn. Niet best. Anderzijds, het slotnummer – een cover van ‘You're the One That I Want’ uit de film ‘Grease’ (1978) – maakt voor jullie razende reporter, wier tienerkamer ooit was behangen met posters van John Travolta, veel goed. (MV)

Stupid Bloody Tuesday

Stupid Bloody Tuesday

Over vocalen gesproken: Lore Borremans heeft een van de mooiste stemmen die ooit op het podium van De Reünie hebben gestaan. Op de meest ingetogen momenten doet hun stem denken aan Elena Tonra van Daughter - en wanneer hen de teugels loslaat, hoor je de rauwe intensiteit van Dana Margolin (Porridge Radio). Blue Robin begon als Borremans' soloproject, maar groeide tijdens diens studie aan de PXL uit tot een volwaardige band, met Teun Maessen en Axel Ausloos als blikvangers op drum en bas. En wat voor band is het nu al: in mei brachten ze hun debuut-EP uit – maar op het podium lijkt het vijftal nu al zo goed op elkaar ingespeeld dat je zou denken dat ze al jaren bezig zijn.

Instrumentaal doet het bij vlagen sterk denken aan Tamino of pakweg The xx: melancholisch, dromerig, maar altijd met uiterst zorgvuldig ingekleurde liedjes. Een van die nummers is 'Passerby', een minimalistische song die de hele zaal muisstil krijgt – het enige dat je hoort, is het piepen van de klapdeuren, een verstillende gitaarmelodie en de beeldschone stem van Lore. Het hoogtepunt volgt met 'Persephone', omdat het gewoonweg een pracht van een song is. Serieus: ga zelf maar luisteren. Zo mooi. Zo. Mooi. (BR)

Blue Robin

Blue Robin

Niet te verwarren met de gelijknamige bigband uit de Achterhoek of het Britse gevechtsvliegtuig uit WOII: The Spitfires is een band uit Watford (Verenigd Koninkrijk) die in 2012 startte, in 2022 ter ziele ging en dit jaar met een nieuwe bezetting uit de as is herrezen. Vorige maand kwam het album MKII (Mark Two) uit. We hadden ons verheugd op het optreden, maar helaas zijn er technische problemen, vermoedelijk door storingen in de verbinding van de Britse apparatuur op het Nederlandse elektriciteitsnet.

Na een half uur alles op alles zetten om het euvel te verhelpen wordt de show noodgedwongen gecanceld. Dat is niet alleen spijtig voor de organisatoren en bandleden, die er zichtbaar van balen, maar ook voor de bezoekers die van ver zijn gekomen om uitgerekend deze band te zien. Wel geeft zanger-gitarist Billy Sullivan ons een exemplaar van het nieuwe album én een uitnodiging voor de show in Parijs in december. Volgend jaar toeren ze ook weer door het Europese vasteland, dus genoeg gelegenheid voor een herkansing. (MV)

Zodra het drietal van Dear Omen begint te musiceren, verdwijnt de teleurstelling over de vorige band snel naar de achtergrond. Vorig jaar kwam hun EP The S Tapes uit en dit najaar doen ze mee aan Popronde. Vanavond staan ze in Geleen. Wat. Een. Power! Deze gothic rockband uit Amsterdam, met wit geschminkte gezichten en overdadige eyeliner levert een show die van begin tot einde staat als een huis. Strakke ritmesectie, melodieuze synths, loepzuivere zang, onheilspellende sfeer.

Vergelijkingen met grootheden als Siouxsie and the Banshees en zelfs een Nina Hagen liggen voor de hand, maar deze band heeft ontegenzeglijk een eigen sound en boodschap. Het is krautrock, het is postpunk, het is goth en new wave met hardrock-elementen. Het is drama. Het is betoverend. Het is compromisloos. Het is activistisch en feministisch. En het is verontrustend en aanstekelijk als de hel. De spannende pakjes van de twee frontvrouwen ontfutselen bij enkele sneue neanderthalers in de zaal opmerkingen over hun billen, maar deze vrouwen staan daar ver boven. Ze zijn er niet om het mannelijke publiek te behagen: ze zíj́n. Op z’n Descartes dus. En wij zijn fan. (MV)

Dear Omen

Dear Omen

Dear Omen

Het slotstuk van de avond is weggelegd voor Prego, een bijeengeraapt zooitje. En ja, in de positieve zin van het woord. Pablo van de Poel (DeWolff), Yves Lennertz (Collignon), Arthur Akkermans (The Grand East) en Lenno van Galen (Elle Hollis, The Young Ones) bundelden hun krachten in een gelegenheidsformatie die retro klinkt en zich nergens te serieus neemt.

Dat ze zich rond de officiële starttijd nog in turnpakjes, panterleggings en pruiken hijsen, zegt eigenlijk al genoeg: dit viertal speelt met plezier, rammelt vrolijk door elkaar, en af en toe sneakt er zelfs een goede song tussendoor. Chaotisch? Zeker. Vrolijk? Absoluut. Precies zoals een bijeengeraapt zooitje hoort te klinken. Het publiek plakt tegen het podium, en hoewel Prego op Geleen Calling een vreemde eend is – normaal draait het hier meer om wave en postpunk – wordt het verrassend goed gesmaakt. Na drie nummers hadden wij het eigenlijk wel gehoord, maar slecht? Dat was het zeker niet. (BR)

Prego

Prego

Prego

Prego