Myrthe Robijns (aka Ruby Mus) en Julie Benoit (aka XXJULÍA) zijn de initiatiefneemsters van Fxmme Frequency. Doel van dit vorig jaar gestarte collectief is een betere representatie van vrouwen en queers op muziek- en festivalpodia. Dat is hard nodig, want (cis)mannen domineren sinds jaar en dag de hitlijsten, muzikale jaaroverzichten en festivals. En niet zo’n beetje. Uit diverse tellingen blijkt dat het verschil reusachtig is en zonder expliciete aandacht, gerichte acties en meer bewustwording niet snel kleiner wordt.

Voor een deel is het verschil te verklaren door socialisatie en patriarchale normen. Zo krijgen meisjes en jongetjes in de basisschoolleeftijd vaak andere instrumenten aangereikt: dwarsfluit en viool voor meisjes, gitaar en drums voor jongetjes. Ook is het heersende ideaalbeeld van een muzikant mannelijk: een artiest die zich volledig stort op muziek, ten koste van een gezins- of sociaal leven. Dat traditionele beeld vindt de goegemeente minder passend voor vrouwen. Toch vormen deze stereotypen verre van de enige reden. Een belangrijke oorzaak is het feit dat de muziekwereld wordt gedomineerd door mannen, en dat mensen het liefst mensen kiezen – en talent bij anderen herkennen – wanneer ze op hen lijken. Uit onderzoek van BumaStemra blijkt dat van de tienduizenden aangesloten componisten, producenten, tekstschrijvers en uitgevers slechts 13% vrouw is, wat duidt op een genderkloof onder professionele muziekmakers in de Nederlandse muzieksector.

Met Fxmme Frequency beogen Myrthe en Julie de hardnekkige stereotypen en belabberde representatie van vrouwelijke en queer muzikanten te verbeteren. Dat is belangrijk, allereerst vanuit het oogpunt van gelijke kansen. Net als andere persoonlijkheidskenmerken is muzikaliteit immers niet gendergerelateerd, en iedereen verdient dezelfde mogelijkheden om talenten te ontplooien. Ten tweede: we lopen met z’n allen een massa goede muziek mis, wanneer de focus blijft liggen bij een beperkte groep. Deugdelijke representatie, met artiesten die verschillende identiteiten en geluiden vertegenwoordigen, is dus in het belang van iedereen.

Fxmme Frequency groeit gestaag uit tot een community-beweging. Tijdens en na hun event op Internationale Vrouwendag in 013 dit jaar kwamen er veel mooie reacties. Mensen melden zich aan als vrijwilliger of vragen advies over hoe ze zelf een vergelijkbaar initiatief kunnen starten. De meeste en meest aangrijpende reacties waren in de categorie van ‘eindelijk gezien en serieus genomen worden’. Inmiddels zijn er samenwerkingen gestart met collectieven als Girls To The Front (met een focus op female fronted punkbands) en Femxle Frontier (dat zich richt op talentontwikkeling). Met het Vlaamse feministische collectief Go Boom vult Fxmme Frequency op 18 juli aanstaande het Alles Kan Podium tijdens de Gentse Feesten 2025. Momenteel zijn er serieuze gesprekken gaande met poppodia in Limburg en Brabant om events te plannen in het najaar.

De grootste droom van Fxmme Frequency op dit moment? Een podium mogen organiseren op grote festivals. Er liggen kansen en er is duidelijk behoefte aan. Dat het werkt, heeft Fxmme Frequency in de korte tijd van haar bestaan al bewezen. Zie hier een oproep aan programmeurs en poppodia. ESNS 2026: lezen jullie mee?

Meer weten? Volg Fxmme Frequency op Instagram.