MADOUX bracht afgelopen maand een nieuwe single uit. ‘Optimist’ is een nummer waarin ze met haar sound een nieuwe weg lijkt te hebben ingeslagen: rauwer, steviger en met meer randjes. Op het zonovergoten terras van Filmhuis Lumière in Maastricht troffen wij deze middag Lotte Slangen, de sympathieke frontvrouw en blikvanger van de band. Met haar hadden we een openhartig gesprek over haar nieuwe single, de muzikale evolutie die de band doormaakt, maar ook over ambities en dicht bij jezelf blijven.

Hoe is je nieuwe single ontvangen? “We hebben echt veel goede reacties gehad. Dat is leuk om te zien. We hebben dit nummer opgenomen tijdens de Popronde tour vorig jaar. Ik vond het wel spannend omdat we met ‘Optimist’ qua sound toch een andere richting zijn opgegaan. Ik was heel erg benieuwd wat de mensen ervan zouden vinden, hoe het nummer zou worden ontvangen. Als je een andere richting kiest dan weet je niet hoe de mensen het oppikken. Je kan het nooit voor iedereen goed doen. Maar uit de (meeste) reacties die we hebben gekregen blijk toch waardering en dat geeft ons veel voldoening.”

Kun je ons vertellen waar het nummer over gaat? “‘Optimist’ gaat over de wens om een bepaalde zwaarmoedigheid te kunnen loslaten. Ik denk dat je altijd het gelukkigst bent als je echt in het nu bent. Ik heb het nummer geschreven in een tijd dat ik heel erg bezig was met wat de toekomst zou gaan brengen en merkte dat mij dat vooral weghield van in het moment te zijn. Eigenlijk is nu het enige wat je echt hebt. Het heeft geen zin om alles te overdenken, om alles zo zwaar te maken. Dat is waar het nummer over gaat.”

In de afgelopen jaren zijn er best wat uitdagingen voorbij gekomen in het leven van Lotte. Ze merkt op dat met het ouder worden je andere inzichten krijgt en je bepaalde zaken makkelijker kunt loslaten. Hierdoor voelen de nieuwe songs ook wat lichter aan dan we van haar gewend zijn. “Het heeft veel te maken met je belevingswereld en hoe je daarin staat. Daar speelt het bewust worden van zaken een grote rol in. Als ik kijk naar mijn eerste single ‘Runner’ dan is die qua songwriting best wel donker en melancholisch. De tekst van ‘Optimist’ heeft een lichtere inslag. Ik denk dat dit ook wel een reflectie is van hoe ik nu in het leven sta.”

Optimist’ laat ook een ander geluid horen dan de nummers op de vorige twee EP’s. “Dat klopt! De richting waar wij als band heen willen gaan is toch een andere sound dan voorheen”. ‘Optimist’ klinkt steviger en is meer gitaar gedreven. Er zit een rauwer randje aan.” Lotte geeft aan dat haar muziek de afgelopen jaren is geëvolueerd. Ze heeft het altijd interessant gevonden om organische instrumenten, de basis voor hun bandsound, met het elektronische te combineren. “Het is altijd een zoektocht voor mij geweest om daar een balans in te vinden en dat zie ik nu toch wel terug in de muziek die ik maak, waarbij ik juist neig naar meer die bandsound, meer gitaren. Ik denk dat ik klaar was met de hele tijd binnen de lijntjes kleuren, het mocht muzikaal best wat meer schuren. Dat is ook wat ik bedoel met het rauwer randje. Het voelt nu allemaal meer kloppend. Onze gitarist Ingo Jetten heeft hier ook een groot aandeel in gehad, hij drukt echt zijn stempel op het nieuwe bandgeluid. Het is overigens niet zo dat we bewust een andere sound hebben gekozen, het is iets wat op natuurlijke wijze is ontstaan. Als ik daarnaast kijk naar de muziek die ik luister, is die ook best wat pittiger en ben ik voor mezelf op zoek geweest hoe ik dat zou kunnen verwerken in de muziek die wij maken. Nu pas merk ik dat daar wel een plek voor is.”

Over inspiratiebronnen gesproken: Lotte geeft aan dat ze met de band vorig jaar tijdens Popronde in de auto veel geluisterd hebben naar Fontaines D.C. “Maar ik heb vroeger ook altijd veel naar Placebo geluisterd. Minder rock maar ook echt een inspiratiebron is Fleetwood Mac, daar ben ik mee opgegroeid. Dat vind ik zo'n mooie liedjes, die raken mij ook echt. Ane Brun heb ik ook veel geluisterd. Ze heeft een mooi authentiek stemgeluid. Maar ook de manier waarop ze liedjes schrijft vind ik heel inspirerend: soms heel klein, soms mega geproduceerd. Het is iemand die zich continu opnieuw uitvindt.”

Voorheen schreef Lotte vaak de nummers alleen en werkte ze met een producer samen. Hoe ziet het schrijfproces er op dit moment uit?  “We zijn vooral aan het kijken of we als band samen meer kunnen schrijven. Laatst zijn we zelfs een heel weekend naar Frankrijk afgereisd om aan nummers te schrijven. Ik kom zelf meestal met een opzetje of input: dat kan een stuk tekst, couplet of een refrein zijn waarna we met de rest van de band verder gaan bouwen aan een nummer. We zijn daar zelf ook nog zoekende in, ook dat is zich aan het evolueren. Enerzijds vind ik het nog altijd fijn om alleen te schrijven, omdat alles wat ik schrijf toch iets is wat er qua gevoel uit moet. Aan de andere kant is het een veel leuker proces als je het kunt delen met anderen. En daarbij komt ook nog dat we een nieuw bandlid hebben: Sarah Pepels, ze heeft voorheen bij Portland gespeeld. Ze speelt nu toetsen en zingt ook. Dat brengt ook weer een andere dynamiek in het schrijfproces en ik vind het leuk om te zien wat dat doet.”

Het lijkt me juist zo lastig om een gevoel wat je persoonlijk wil verwoorden te delen met je bandleden. “Wat voor mij helpt is gewoon om met mijn bandleden te gaan zitten en te zeggen: hier gaat het voor mij om, vanuit dit gevoel komt het, want als je daarover niet met elkaar op één lijn ligt of je weet niet wat de kern is dan weet je ook niet wat het nummer nodig heeft en ga je langs elkaar heen werken. Ik heb een hele goed band met mijn bandleden en in de jaren ook een goede vriendschap met hen opgebouwd. Dan vind ik het ook heel belangrijk dat ik dit soort zaken met hen kan delen.”

Wie is MADOUX nu? Is dat Lotte met een begeleidingsband eromheen gebouwd of kun je nu echt spreken van een volledige band? “We zijn dat zelf ook nog aan het onderzoeken. Ik ben in die zin MADOUX” (een verbastering van het Estische woord 'madu' voor slang, verwijzend naar haar achternaam Slangen). “Een slang staat ook voor transformatie. Het mystieke en het mysterieuze is voor mij altijd een inspiratie geweest. Het is mijn naam, maar omdat ieder bandlid nu duidelijk een stempel drukt op het creatieve proces is het ook echt wel mijn vaste band en zou ik dat niet met iemand anders kunnen doen. In de bezetting waarin we nu spelen heb ik het gevoel dat het ook echt klopt. Het is deze bezetting die de huidige sound maakt. Ik zou niet met sessiemuzikanten kunnen werken.”

Wat is de rol van Sarah Pepels, de nieuwe toetseniste binnen de band? Hoe hebben jullie haar überhaupt leren kennen? “We wilden eigenlijk nog graag een vrouwelijk bandlid erbij hebben. We zijn een tijd op zoek geweest naar een toetseniste maar konden eigenlijk niemand vinden. Op een gegeven moment kregen we de tip om eens naar de PXL-muziekschool te gaan in Hasselt, die één keer per jaar een showcasefestival hebben. We zijn daar naartoe geweest, spraken een docente en die gaf aan dat Sarah Pepels nog ruimte zou hebben. Toen heb ik haar gewoon een berichtje gestuurd en hebben we afgesproken. We zijn naar een concert geweest van een goede vriend van haar. Toen heb ik gelijk de hele familie leren kennen en het klikte meteen heel goed. Het was gewoon gelijk gezellig en het is ondertussen een goede vriendin van mij geworden. De live-video van ‘Optimist’, die is opgenomen in de Moon Studio in Maasbracht, is het eerste wat we echt samen hebben gedaan.”

Voor Lotte is live spelen het allerbelangrijkste, daar haalt ze haar plezier uit, daar zit haar passie. Maar: “Je moet tegenwoordig regelmatig iets uitbrengen om in de picture te blijven. De druk ligt wat dat betreft vrij hoog omdat er iedere dag veel nieuwe muziek wordt uitgebracht. Ik heb zelf goed nagedacht wat ik wil. Voor mij moet het in de kern kloppen, in de zin van: het liedje moet komen uit iets wat echt is. Als dat niet zo is en je bent maar aan het maken om veel te maken, dan klopt het niet voor mij. Ik denk dat je altijd gewoon dicht bij jezelf moet blijven en de tijd moet nemen om iets moois te maken, iets wat betekenis heeft, in plaats van in die mallemolen mee gaan. Het is makkelijk om je daarin te verliezen in de zin dat je de nummers gaat verbinden aan of ze succesvol zijn of niet. Want wanneer is het succesvol? Als je 100.000 streams hebt of 1 miljard? Waar ligt dan de grens? Waar het voor mij om draait is dat je je muziek live kan spelen en dat je verbinding maakt met mensen. Ik probeer mij er niet door te laten leiden maar dat is niet altijd gemakkelijk. Er zijn enkelingen die gelijk een megahit scoren, maar ik zie vooral de waarde van het opbouwen en het steeds langzamer groter worden. Dat gevoel heb ik gelukkig nog steeds.

Een dag voor het interview mogen we al een kleine primeur in ontvangst nemen. Het is de nieuwe single ‘Make Me Forget’ die op 11 juli zal uitkomen. Ook deze single is als live-video opgenomen in de Moon-studio in samenwerking met 27 tapes, een initiatief vanuit de studio en het label Polymoon. Zij brengen liveversies uit van verschillende artiesten. Wij kunnen alvast verklappen dat de nieuwe single dezelfde sfeer uitademt als ‘Optimist’. Om de release te vieren zal er op 11 juli om 22.00 uur een aftershow plaatsvinden in het café van de Nieuwe Nor in Heerlen.

Wat kunnen we nog meer verwachten van MADOUX de komende periode? “We zijn veel muziek aan het maken en hebben ook al best veel materiaal op de plank liggen. We willen heel graag een volwaardig album maken. Het enige wat ik daar over kan zeggen is dat we daarnaartoe aan het werken zijn. ‘Optimist’ en de nieuwe single zijn wel de voorbodes van waar het qua sound naar toe gaat. Op 14 augustus spelen we ook nog een akoestische set op het festival Borrelnoten in café D’n Hiemel in Maastricht, maar we hebben voor nu de keuze gemaakt om ons vooral te focussen op het realiseren van een album. Daar willen we echt de tijd en ruimte voor nemen.”

Lotte heeft het gevoel dat het album veel voor hen gaat betekenen en dat het weer een nieuwe stap is die nodig is om de volgende stap te kunnen bereiken. “Ik weet überhaupt niet of er iemand op zit te wachten. Misschien niet, maar ik denk dat als je dicht bij jezelf blijft met je muziek en met je verhaal dat je ook weer mensen aantrekt die daarvoor openstaan. Het opent weer nieuwe deuren. Als je de muziek overbrengt met een pure intentie dan komt de rest vanzelf wel.“