De avond wordt geopend door de Canadese folkzangeres Basia Bulat. Haar kenmerkende instrument is de autoharp, die ze ook vandaag mee heeft genomen. Zij heeft inmiddels vijf albums op haar naam staan en weet steeds meer mensen te overtuigen van haar talent. De teksten zijn persoonlijk en poëtisch en daardoor blijft ze dichtbij zichzelf. Ze introduceert haar nummers met korte anekdotes over haar eigen leven en vertelt deze met bescheidenheid en humor. Het is voor het eerst in haar carrière dat ze zo ver en lang van huis weg is en dan ook nog zonder band, want die paste niet in haar koffer. We krijgen, ondanks dat Basia in haar eentje op het podium staat, een gevarieerd optreden (mede dankzij de afwisseling tussen de gitaar en de autoharp). Hoogtepunten in de set zijn de nummers ‘Gold Rush’, waarbij ze een innerlijke kwelling en persoonlijk verlies verwerkt en ‘Disco Polo’, waarbij ze een ode brengt aan de muzikale opvoeding door haar ouders. Dit is tevens de meest recente single. Basia Bulat maakte een sympathieke indruk en bewijst dat ze in haar eentje een zaal stil kan krijgen. Hopelijk krijgen we haar nog een keer met band te zien.
Op deze grijze zondagavond staat er een bijzondere band in de Muziekgieterij: het Deense Efterklang. Met hun unieke mix van pop, orkestrale rock en experimentele geluidseffecten nemen ze het publiek mee op een muzikale reis door hun repertoire. Het nieuwste album, 'Things We Have In Common', speelt daarbij een centrale rol. Een avond vol muziek die de zaal soms muisstil krijgt en op andere momenten juist energiek laat opveren.
Basia Bulat
Basia Bulat
Basia Bulat
Efterklang
Het Deense Efterklang bracht in september 2024 hun negende studioalbum genaamd Things We Have In Common uit. Sinds 2003 probeert de band mensen te betoveren met hun combinatie van pop en orkestrale rock. De muziek wordt gekenmerkt door aparte geluidseffecten en de typische zang van Casper Clausen, die ook vaak van een vreemd effect wordt voorzien. De naam van de band laat zich het best vertalen door het woord nagalm en dat is ook precies wat er zo kenmerkend is in het geluid. De muziek draagt ver, alsof je naar een band luistert die aan het einde van de tunnel staat te spelen terwijl jij nog bij de ingang staat. Nu is dat vaak een punt van kritiek bij bands (te veel galm), maar in dit geval is het een sterk punt. Ook het subtiel inzetten van blazers op de juiste momenten zorgt voor extra kracht en emotie. Deze zijn er helaas niet live bij vanavond, maar komen uit de soundstudio van Mads Brauer, die elk nummer voorziet van een extra laag geluid en effecten. Ook blijkt hij een aardig partijtje op de blokfluit te kunnen spelen.
Vandaag krijgen we een mooie bloemlezing uit het repertoire van de band voorgeschoteld en laten ze vrijwel alle albums de revue passeren, maar de hoofdmoot van de setlist wordt gevormd door liedjes van het nieuwste album. Op het podium verwelkomen we ook twee Mexicaanse gastmuzikanten op gitaar en cello.
Efterklang
Efterklang
‘Animated Heart’ is bij het begin van de show al meteen een lekkere binnenkomer. Het ideale nummer om de sound van de band goed te leren kennen. Er zit ook behoorlijk wat energie in een aantal nummers, waaronder ‘Ambulance’ en ‘Black Summer’. Dit laatste nummer eindigt een apocalyptische soundscape, waarbij we even mee worden gevoerd in de experimentele wereld van de band. Bij ‘Swarming’ voelt het dan weer even benauwd en krijgen we het gevoel dat onze keel steeds een stukje verder wordt dichtgeknepen. De opbouw in dit nummer is fenomenaal en spannend. Basia Bulat mag ook nog een nummer meezingen. Het gevoelige ‘Hold me Close’ is een duet waarbij er kippenvel op je arm komt. Slechts ondersteund door minimale piano-tonen halen Basia en Casper het beste in elkaars stemmen naar boven. Het eerste deel eindigt met de twee openingsnummers van het nieuwe album. ‘Balancing Stones’ en vooral ‘Plant’ zorgen voor een energiek einde.
De toegift wordt onder luid gejuich ingezet en tijdens ‘Cutting Ice to Snow’ valt het op hoe stil het publiek is. Een moment van stilte in het nummer voelt dan ook ijzingwekkend stil en zanger Casper geeft het publiek (en vooral de oren van eenieder) een compliment.
Het venijn zit in het einde, waar bij ‘Living Other Lives’ en ‘Modern Drift’ de band nog één keer alle registers opentrekt. Afgesloten wordt met een akoestische versie van ‘Getting Reminders’. De band verzamelt zich midden in de zaal en samen met het publiek wordt deze heerlijk avontuurlijke avond heel klein en intiem afgesloten. De klanken van Efterklang zullen nog een tijdje nagalmen in de gangen van de Muziekgieterij.
Efterklang
Efterklang
Efterklang