Voordat de donkere mix van sludge en postmetal van Pothamus als een dreigende golf over ons heen spoelt, is het aan de Limburgse band Yantras om de avond te openen. De doom/sludgeformatie uit Roermond bracht vorig jaar hun EP I Am You uit en trapt vanavond af met het nog niet uitgebrachte ‘Digital Sacrament’. Zangeres Natalya Thelen betreedt het podium gehuld in een zwarte sluier, wat meteen een onheilspellende sfeer oproept. Door de stof heen vangen we al een glimp op van haar intense blik. Niet veel later gaat de sluier af en komt haar krachtige podiumpresentatie volledig tot zijn recht. Kalm en beheerst zingt ze de cleane partijen met haar warme stem, terwijl ze dreigend heen en weer loopt en bezwerend mee beweegt op de zwaardere stukken van de set.
Het grootste deel van het publiek in de al goedgevulde Nor kijkt geboeid toe, terwijl anderen het voorprogramma aangrijpen als moment om bij te kletsen. De band stoort zich (terecht overigens) zichtbaar aan het geroezemoes: gitarist Cas maant het publiek met een sissende “ssshht” tot stilte, maar vooral vooraan blijven twee heren luidkeels praten. Pas wanneer Natalya hen fel aankijkt en doordringend naar hen wijst, verstommen ook zij. Halverwege de set valt een deel van de drumkit om, iets dat vrijwel niemand opmerkt, want alle ogen zijn gefixeerd op de frontvrouw. Soms schreeuwt ze zelfs zonder microfoon richting het publiek, waardoor de muziek niet alleen hoorbaar, maar ook voelbaar wordt. Een toeschouwer verwoordt het treffend: “Het is muziek om verliefd op te worden en tegelijkertijd beangstigend.” De opbouw van de set vanavond is sterk, met een intensiteit die gestaag toeneemt en uiteindelijk explodeert in de afsluiter ‘Klopjacht’. Dit nieuwe, enige Nederlandstalige nummer laat zelfs een vleugje black metal doorschemeren en vormt een krachtige afsluiting van een sterk openingsoptreden.