Rhoda Scott is 79 lentes jong en een levende legende op het Hammond orgel. Als domineesdochter begon ze op het kerkorgel en 72 jaar later toont ze in de ECI Cultuurfabriek, nog steeds spelend op haar blote voeten, haar virtuositeit. Het was dan ook een persoonlijke missie van programmeur Thijs Schrijnemaker om "de meest geweldig Hammond organist op dit moment op deze planeet" over te halen voor een jazz-concert in Roermond.

Schrijnemaker koppelde Scott aan twee Nederlandse muzikanten; saxofonist Benjamin Herman, van onder meer New Cool Collective en The Kik-drummer Ries Doms. Een niet-alledaagse combinatie die goed uitpakt. Herman, altijd charmant en in voor een nieuwe muzikale collaboratie, leunt op zijn enorme ervaring als hij de ene na de andere solo op zijn altsaxofoon inzet. Ries Doms, in vertrouwd klassiek double-breasted kostuum, blijkt ook goed overweg te kunnen met kwastjes, rimshots en andere typische jazz percussie-elementen.

Centraal staan echter Scott en haar orgel. Mooi is de dynamiek in haar spel als ze tijdens haar solo's, via de schuifweerstanden van het instrument, het geluid van de Hammond verkleurt. Haar karakteristieke Hammond B3, inclusief de onlosmakelijke roterende Leslieboxen, vullen de zaal met een warme gloed, grommende bassen en dan weer een rauw scheurgeluid. Met haar linker voet soepel over de baspedalen bewegend geeft ze de uitdrukking 'walking bass' een letterlijke interpretatie.

Hoewel deze week warmgedraaid op enkele Nederlandse podia tast het gelegenheidstrio in Roermond elkaar nog regelmatig af. Zo doet de ervaren Herman knippend met zijn vingers het ritme voor als Doms nog wat onwennig 'In Walked Bud', een klassieker van Thelonious Monk inzet. Daar staat tegenover dat de momenten dat het drietal elkaar blindelings weet te vinden, zoals tijdens de ballad 'You've Changed', er ook zijn.

De voetjes gaan echter nergens van de vloer en ook ontbreekt de uitbundigheid van een gospelconcert. Daarvoor blijft de jazz van Scott iets te braaf, en kleurt het trio zelden buiten de lijntjes. Dat hoort misschien ook wel bij een orgelconcert en bovendien reageert het ontvankelijke publiek op alles enthousiast.

"Some people even didn't forgot me," reageert de bescheiden Scott. Zo vanzelfsprekend is dat niet, want het was 1979 dat de Amerikaanse voor het laatst in Roermond optrad. Voor diegenen die er toen ook al bij waren is Rhoda Scott pure nostalgie. Maar ook de rest van het publiek is enthousiast over de wijze waarop drie toegewijde muzikanten het concert doen slagen.

Gezien: Rhoda Scott op 16 februari 2018, ECI Cultuurfabriek te Roermond