Op Gaellus Open Air is het altijd mooi (weer)

Zesde editie met Colossa, Tom Trago, Boemklatsch en Afterpartees

Stan Steeghs ,

Het is pinksterzondag en Tienray maakt zich op voor de zesde editie van Gaellus Open Air. Een entreevrij festival met een gevarieerde line-up. Op het affiche staan dit jaar veel regionale, Limburgse acts. Uit de provincie staan dit jaar onder andere The Anaesthetics, Colossa, Jamestown en Afterpartees op het programma. Afsluiters zijn dit jaar dj (acts) Tom Trago en Boemklatsch. Net als vorige jaren schijnt het zonnetje vol op het festivalterrein dat dit jaar gedeeltelijk overdekt is met een grote paraplu, voor het geval het gaat regenen. Tienray is er helemaal klaar voor. 3voor12 limburg gaat op bezoek en doet verslag.

Bij de fietsenstalling galmen de laatste klanken van The Anaesthetics. Deze band won de bandwedstrijd ‘Road to Gaellus Open Air’ en mochten vandaag het bal openen. Eenmaal aangekomen op het terrein klinkt reggae door de boxen, verzorgd door enthousiaste dj Crucial Sounds. Elk plekje zon op het terrein wordt volop benut door de bezoekers en hier en daar worden al voorzichtig wat danspasjes weggeven. De zonnebrillen zijn ook weer afgestoft en komen vandaag goed van pas. 

Rond de klok van half vijf verschijnt Afterpartees (zonder ‘the’) op het podium. Een jonge, vijfkoppige band afkomstig uit het nabij gelegen Horst, bestaande uit de gebroeders Bas en Niek Nellen, Teun Winkelmolen, Sjors Driessen en Jesse van den Munckhof. Na een wat zwak openingsnummer gaat het mis bij het begin van het tweede nummer getiteld ‘Bathroom Floor’. Al snel is duidelijk dat het op muzikaal gebied niet geweldig is. Desondanks is het genieten. Frontman Niek is een ware entertainer en het is dan ook allesbehalve saai. Hij brengt dan ook een lach op het gezicht bij de meeste bezoekers. Terwijl de bandleden zich focussen op de snaren en drums springt frontman Niek a.k.a. Nakkie in de rondte op het podium. Het is niet allemaal zuiver, maar het verveelt geen seconde. Er volgen redelijke covers van Black Lips en Creedence Clearwater Revival die zowel in de smaak vallen bij de jongeren als ouderen op het veld. Een van de hoogtepuntjes is het aanstekelijke ‘Wonderwall’, waarbij de heerlijke gitaren en de stem van de zanger perfect gecombineerd worden. Bij het toepasselijke ‘Summertime’ wordt reikhalzend uitgekeken naar de zomer. “Get ready for the summertime”. Gitarist Jesse is er al helemaal klaar voor, hij staat op het podium in z’n gekleurde zwembroek. Het zonnetje zorgt voor een prima setting voor de mix van surf en garage van deze onbevangen, nieuwe band. Afterpartees ontpopt zich tot een van de verrassingen van de dag. Niet zo heel goed maar wel erg leuk. Eentje om in de gaten te houden.
 
Na Afterpartees is het tijd voor Jamestown een punkrock band uit Maastricht. Ook hier is het begin van de set muzikaal nog wat matig, maar de band herstelt zich redelijk snel. De energieke drummer Roel Kornips is een van de drijvende krachten en daardoor blijft het vrijwel altijd strak. De band geniet met volle teugen, ondanks dat het publiek er weinig zin in heeft. De band probeert het met een cover van The Bouncing Souls, ‘True Believers’, maar de energie van de bandleden slaat niet over op het publiek. Na een dik halfuur houden ze het voor gezien. Het publiek krijgt een applaus van de band.
 
Ook Colossa heeft moeite om het publiek in beweging te krijgen, maar de band laat zien dat het de laatste jaren een flinke groei heeft doorgemaakt. De band bracht in april van dit jaar hun tweede album uit met de titel ‘New Day Rising’. Dit album is geproduceerd door Guido Albers (onder andere Miss Montreal en Bertolf). Waar het eerst ontbrak aan melodie, is dit nu wel terug te vinden in hun muziek. Dit komt mede doordat er een extra gitarist is toegevoegd aan de band. Technisch zit het allemaal goed in elkaar en er wordt dan ook volop gerockt. Zowel oude nummers als nummers van het nieuwe album zijn te horen, waaronder de single ‘Hurricane’. Een nummer dat het nog wel eens goed zou kunnen gaan doen bij het grotere publiek. Vandaag wordt het helaas nog niet meegezongen. Het laatste nummer van het recente album is tevens het laatste nummer van de set: 'Go Go Go'.
 
Tussen de bands door draaien regionale dj’s op de naastgelegen dj stage, een aantal meters hoog. Keezus Christus mag de muziek verzorgen na het optreden van Colosssa. De zon gaat onder en het wordt steeds drukker en gezelliger.
 
Het is tijd voor Double G & The Ouzo Family. Voor de bezoekers waarschijnlijk een relatief onbekende naam voor dit late tijdstip. De band rondom de Griekse rapper en producer Georgios ‘Double G’ Lazakis, bekend van Kyteman’s Hip Hop Orkest en The Devastators kwam vorig jarig oktober met het debuutalbum ‘Life Story’. Double G wordt vanavond op het podium bijgestaan door een drummer, gitarist en een toetsenist. Opvallend instrument is de bouzouki: een Griekse gitaar met een lange hals. Al vrij snel in het begin pakt hij de gitaar ter hand. Zelf lijkt hij nog te twijfelen over de uitwerking van het instrument. “Het kan super vet zijn, maar ook super kut”. Het blijkt goed uit te pakken. Het Griekse instrument bij uitstek mag hij in de toekomst dan ook best wel wat vaker bespelen. De teksten van Double G gaan met name over zijn vaderland; over de zware crisis en zijn familie die de dupe zijn van de verschrikkelijke situatie. Ook het bekende Griekse drankje Ouzo komt aan bod. Een fan klimt het podium op en heeft wel zin in het flesje sterke drank. 
Met enige moeite nuttigt hij het hele flesje (met enige hulp van Double G). Dit was het kleine stukje interactie dat de band nodig had vanavond. De muziek is redelijk rustig en er is dan ook weinig voor het publiek om uit de plaat te gaan. Wellicht had Double G & The Ouzo Family beter uit de verf gekomen tijdens de zonsondergang.
 

Waar vorig jaar Baskerville de eer had om het festival buiten af te sluiten, is er dit jaar een dj blokje geprogrammeerd met achtereenvolgens Tom Trago en Boemklatsch. Eerstgenoemde dj en producer uit Amsterdam is zowel in Nederland als buiten de grenzen erg gewild. Vorig jaar onttrok hij zich van de grote stad en trok zich een tijdje terug in een huisje op de Veluwe. Daar werkte hij in alle rust aan zijn derde album, dat in september verschijnt. Met zijn label Voyage Direct is hij momenteel ook druk bezig en zet hij zich in voor Nederlandse dj’s: een belangrijke man in de dancescène. Ook achter de decks is hij erg succesvol en dat laat hij vanavond ook zien. De schuif van de volume moet wel nog iets omlaag, maar de voetjes glijden voor het eerst vandaag over het gras.

Nadat twee lokale helden op het podium staan te dansen volgen er meer en meer. Tom Trago en MC worden omsingeld door dansende mensen en het podium staat na een tijdje helemaal vol. Trago mixt de tracks moeiteloos aan elkaar, tracks van George Fitzgerald (Child) tot FCL (Let’s Go) komen voorbij. Een man met smaak en veel ervaring staat vanavond garant voor een feestje dat het verdient.

De laatste act op het buitenpodium is Boemklatsch. Wanneer dit collectief het podium betreedt is het tijd om te knallen, waar de mannen bekend om staan. Vele hitjes komen voorbij, met name op het gebied van ‘Trap’. Mc Actic zweept het publiek op. Er wordt gedanst, maar echt helemaal los gaat het niet. Wellicht komt dit door het volume dat ook nu zachter moest (?)

Het festival loopt inmiddels op z’n einde. Nadat het podium buiten af is gesloten is er nog een afterparty in een volgepakte soos. Deep ’N Disco Boys mag het slotakkoord verzorgen: met de nodige Disco en Deep House hebben de bezoekers kans om nog een keer te dansen, of te kletsen.

De zesde editie van Gaellus Open Air was ook dit jaar weer een succes. Ondanks dat de kwaliteit van de acts wat minder was dan vorig jaar, was er een bezoekersrecord. Dit jaar kreeg regionaal talent wederom de kans om zich te laten zien en dat is zeer positief te noemen. De sfeer was goed en natuurlijk, niet geheel onbelangrijk: er was zon. Want zo blijkt: op Gaellus Open Air is het altijd mooi (weer).