Nieuw leven voor Reincarnatus

Middeleeuwse girlpower presenteert tweede album

Wil Delissen ,

Zonder afbreuk te doen aan de traditioneel middeleeuwse klanken verschuift Reincarnatus met het nieuwe album New Life de aandacht iets naar het moderne instrumentarium en maakt de band een grote stap in haar zoektocht naar de perfecte muzikale balans. Op elf maart wordt hun nieuwe album officieel aan het publiek gepresenteerd. 3voor12/limburg was erbij in De Effenaar, Eindhoven

Vormde vier jaar geleden theater De Oranjerie nog het decor voor de presentatie van het eerste album Media Vita, vanavond kiest Reincarnatus voor De Effenaar om New Life aan het publiek ten toon te spreiden.

Klokslag zeven uur doven de lichten en een steeds luider klinkend tromgeroffel maakt zich meester van de zaal. Het is de Maastrichtse drumband Segura!, uitgedost in fantasierijke science fiction kledij, die zich al slaande op pauken een weg baant door het publiek. Een geslaagde manier om de spanning op te bouwen voor de band waar het vandaag om draait. Reincarnatus wordt aangekondigd door de zwangere presentatrice, welke later op de avond nog een belangrijke rol zal gaan spelen.

Al snel wordt duidelijk dat er enkele bandwisselingen hebben plaatsgevonden: oprichtster Joyce Hamers heeft zich op het management gestort. Haar plaats achter de drums is nu ingenomen door de Duitse Susanne Hanke. Voormalig zangeres Marna van der Velden heeft plaats gemaakt voor Ruth Maassen.

Tien van de elf tracks van New Life zijn opgenomen in de setlist. In grote lijnen wordt de volgorde van het album aangehouden. Vergeleken met Media Vita, zitten de nummers een stuk strakker en meer gepolijst in elkaar. Iets minder bombastisch. De versterkte zanglijnen zetten de tracks kracht bij.

Geopend wordt met het rockachtig "Festival Day": een eerste bewijs van het nieuwe leven van Reincarnatus. Oude gewoontes worden echter niet verloochend. Jeanne d’Arc lijkt een symbool voor de band. In "Orleans" wordt opnieuw haar heldhaftige rol in de Franse geschiedenis bezongen. Wat volgt is de meeslepende ballad "All That You Are": door het aanstekelijk refrein een nummer met hitpotentie. In "The Moment We Met" is een hoofdrol weggelegd voor de bevallige gitarist Eleën Bartholomeus. Zij tekent voor het muzikale deel van het nummer en neemt, naast het gitaarwerk, ook de zang voor haar rekening. "Fly Away" doet, met het gevoelige vioolwerk, bij vlagen denken aan de Ierse band In Tua Nua. Met de vrolijke fluitgeluiden in het refrein van "Rise Again" gaan de voetjes van de vloer. De geweldige gitaarsolo in het nummer maakt duidelijk, dat de band durft door te ontwikkelen en ook het moderne instrument in de schijnwerpers plaatst.

Als de band vervolgens "Left Outside Alone" van niemand minder dan Anastacia inzet, wordt duidelijk, dat Reincarnatus er absoluut geen moeite mee heeft eerder ingezette lijnen te doorbreken. Vervolgens wordt even terug gegrepen op Media Vita. Met een uitgebreide uiteenzetting leidt Renate het op een Ierse volksliedje gebaseerde "She Moves Through The Fair" in: ze vertelt over het tragische verhaal achter de tekst van het nummer, dat ook Simple Minds gebruikte als basis voor het nummer Belfast Child. Voor dit nummer betreedt Segura! opnieuw de zaal om de zeven dames te begeleiden. Zij blijven vervolgens nog even voor "Plattenspiel" (niet op de cd), waarna een kort intermezzo volgt. Renate en Joyce geven een kort interview. Met een lach vertelt Joyce, dat de veeleisendheid van de collegamuzikanten, haar heeft doen besluiten het management te gaan verzorgen. Vervolgens wordt het eerste exemplaar van hun meest recente album heel toepasselijk uitgereikt aan de nog niet geboren spruit van de presentatrice.

Het podium is weer aan de band en het uptempo "Pride Of Freedom" wordt ingezet. Met de strakke herkenbare melodie, en de krachtige zang staat dit nummer symbool voor de nieuwe weg die Reincarnatus heeft ingeslagen. Dan wordt het publiek opnieuw getrakteerd op een track van Media Vita. En natuurlijk is dat "Jeanne d’Arc". Zoals eerder gemeld lijkt deze “woman in arms” wel de beschermvrouwe van de band. Het nummer dat volgt heet "Als Cathars". Dit betreft een Franse katholieke stroming uit de middeleeuwen, die het geestelijke boven het stoffelijke vereert en gelooft in, hoe kan het ook anders, reïncarnatie. En zo is de cirkel weer rond. Na het voorstellen van de band volgt de titeltrack "New Life". Voor het maken van video- opnames krijgt het publiek nog een reprise van "Festival Day" voorgeschoteld. Afgesloten wordt tenslotte me Ritterfest (niet op de cd).

Na afloop verschijnen de zeven dames aan de merchandise voor handtekeningen, een praatje en een drankje. Het publiek is massaal enthousiast geraakt en maakt gretig gebruik van de gelegenheid.