Kong grijpt je bij de strot en laat je niet meer los

Na 10 jaar rust komt Kong keihard terug

Hans van Eijsden ,

Na een pauze van 10 jaar staat Kong weer op het podium. Of eigenlijk op vier podia tegelijkertijd. In de Muziekgieterij in Maastricht verrast deze Haagse band het internationale publiek met hun unieke podium opstelling. Maar van de verrassing bekomen genoot het publiek met volle teugen. Kong greep hen bij de strot en liet hen niet meer los voordat de zaallichten weer ontstoken werden en de muzikale trip tot een einde was gekomen.

Na 10 jaar rust komt Kong keihard terug

 

Bij binnenkomst in de Muziekgieterij moest ik toch wel even slikken. Wat is dit nu? Waar is het publiek? Ik telde niet meer dan 30 man zo'n half uur voor aanvang. Gelukkig kwamen er nog een redelijk aantal muziekliefhebbers bij voordat we de zaal binnen mochten.Voor mensen die Kong nog nooit hadden zien optreden was de verrassing compleet. Niet één podium, maar vier. Het handelsmerk van Kong is namelijk dat ze niet samen op één grote bühne staan, maar iedere muzikant op zijn eigen podium. Kong speelt in een vierkant en middenin dit vierkant staat het publiek. Oorsprong van dit alles komt voort uit een van hun eerste optredens in Amsterdam bij de opening van een kunstexpositie waar het podium veel te klein was en zo iedere muzikant maar een eigen plekje opzocht in de zaal.Tot verrassing van de groep zelf werd dit door het publiek zo gewaardeerd dat men besloot deze opstelling te handhaven. Dus ook in de Muziekgieterij vier podia, het grote voor de drums van Mandy Hopman, de kleinere voor het gitaargeweld van Tijs Keverkamp, voor de stuwende baspartijen van Mark Drillich en de heftige gitaarriffs en samples van David Kox. Het publiek was duidelijk even van slag en wist niet goed waar te gaan staan. Echter nadat, geheel in het donker, de eerste tonen van Factorum Inconstantum van hun laatste album "What it seems is what you get" klonken paste het publiek zich razendsnel aan en had haar draai (letterlijk) gevonden. Drumster Mandy Hopman zette vrijwel ieder nummer in met haar strakke ritme gevolgd door het gitaargeweld van de mannen.

Kong heeft inmiddels 6 albums uitgebracht en geeft tijdens dit concert min of meer een bloemlezing uit dit gehele oeuvre. Nummers als M.O.N. en Bela Soul uit 1992 worden afgewisseld met songs uit 1997( Wonderwood, Krimtide, LumberHome) en New uit 1995. Natuurlijk veel aandacht voor hun laatste album met nummers als Last Hunt, Musclebound en Tenfold. Het publiek, waarvan opvallend veel bezoekers uit België , vindt het allemaal geweldig en hoe verder het concert verloopt hoe meer er gedanst wordt op deze energieke indringende muziek. Het is een combinatie van prachtige melodieën omhuld met zware drums, huilende gitaarsolo's, stuwende baspartijen en elektronische beats. Het publiek geeft zich over aan het geluid van Kong en wordt meegezogen in de wereld van techno-ambient metal en psychedelische rock. Verrast worden we door de aankondiging, de enige aankondiging van de avond, van een nieuw nummer, zelfs nog zonder titel. Het geheel speelt zich voornamelijk in het donker af, met zo nu en dan een oplichtende gekleurde spot richtend op de muzikanten. Na 2 toegiften in de vorm van Change en Stockhouse was de koek op en werden de kroonluchters ontstoken en kwam het publiek terug van een heavy muzikale trip.

Kong veroverde met hun concert de Muziekgieterij, nu de rest van Nederland nog. Het is de groep gegund, want na een stop van enkele jaren op deze manier terugkomen duidt op lef en liefde voor de muziek en dat in een tijd van recessie en bezuinigingen op cultuurgebied. Ondanks een rit van ruim vier uur van Den Haag naar Maastricht, gaf Kong zich helemaal en ontving hiervoor de dank en waardering van een tof publiek.

Richting voorjaar 2011 hoopt Kong met een nieuw album uit te komen, maar is er nog niet uit of dit een fysiek album moet worden of dat internet/MP3 als basis gaat dienen.We wachten met spanning af en genieten voorlopig nog even na van hun optreden in Maastricht.