De gitaar krijst en de haren wapperen in Swalmen De gitaar krijst en de haren wapperen in Swalmen

Sjwaampop 2009: deel 1: Autopilot, Fisk en Stereo

, Nadia Hagen

De gitaar krijst en de haren wapperen in Swalmen

Sjwaampop 2009: deel 1: Autopilot, Fisk en Stereo

Nadia Hagen ,

Ook dit jaar vond het jaarlijkse festival van Swalmen - Sjwaampop - tegelijkertijd plaats met Lowlands en Pukkelpop. "Geen concurrentie voor ons", zo de organisatie. "Sjwaampop is een regionaal festival, een soort dorpsfeest". Een verslag in twee delen.

Sjwaampop 2009: deel 1: Autopilot, Fisk en Stereo

Ook dit jaar vond het jaarlijkse festival van Swalmen - Sjwaampop - tegelijkertijd plaats met Lowlands en Pukkelpop. "Geen concurrentie voor ons", aldus de organisatie. "Sjwaampop is een regionaal festival, een soort dorpsfeest". En inderdaad, een paar gezichten herken ik nog van vorig jaar. Maar eens afwachten of het net zo gezellig gaat worden. Het zonnetje lijkt de organisatie in ieder geval ook dit jaar niet in de steek te laten.

Autopilot, de jonge coverband uit Swalmen, die de Sjwaampop-podiumprijs had gewonnen, mocht de dag beginnen. De band was blij met hun winst, maar tegelijkertijd kwamen ze met een slechte boodschap voor hun fans. De drummer zou na dit optreden stoppen. Desalniettemin liet de groep voor het laatst in deze samenstelling een aantal covers van onder andere The Killers, Artic Monkeys en enkele eigen liedjes horen.
Een aardige lokale act. Wie weet of en wanneer we nog iets van de jongens gaan horen.

De drie heren van Fisk waren de afgelopen maanden op de meeste lokale festivals te vinden. Het winnen van de "Battle van Limburg" begin van dit jaar lijkt hun een volle agenda bezorgd te hebben. Hun lekkere rock 'n' roll is toegankelijk en "Do it like monkeys" rockt ook in Swalmen erg goed. De gitaar krijst en de haren wapperen. De heren uit Roermond hebben er zoals altijd zin in en het publiek vertoont de eerste voorzichtige dansbewegingen.

Als publiekstrekker op de middag stond Stereo geprogrammeerd. Deze band is het resultaat van een van de vele castingprogramma's, waarmee de Nederlandse TV-kijker de afgelopen jaren wordt overspoeld. De formule van "Rock Nation" is meteen duidelijk: 4 jongens + 1 zangeres, allemaal met een groot muzikaal talent en de looks. Wat de looks betreft, werd van een soort Spice Girls-formule gebruik gemaakt: een mix van verschillende types, de ene zwart, de andere sterk getatoeëerd, een leuke jonge vrouw etc..
De formule lijkt het nog steeds goed te doen. Een groep jongere fans staat in de eerste rij enthousiast mee te zingen. Maar ook een paar wat oudere lijken speciaal voor de band verschenen te zijn. Wellicht dat het spelen als voorprogramma van Kane bij de naamsbekendheid heeft geholpen.

De band zet een strakke show neer. Het is duidelijk dat ze getraind zijn zichzelf te presenteren en contact met het publiek te leggen. De energie spettert er vanaf. De muziek is hard maar goed toegankelijk, duidelijk op het brede publiek gericht. Het waarschijnlijk grootste verschil met andere castingprogramma's is, dat de band zijn eigen nummers mag schrijven. Ze staan achter hun muziek, dat is aan het enthousiasme te merken. Dat de teksten niet altijd van hoge kwaliteit zijn, wordt hun door het publiek meteen vergeven.
Een geslaagde publiekstrekker die 2 oktober weer naar Limburg gaat komen. Dan in de Fenix, in Sittard.

Tags

nu op 3voor12