Ik wil het hele choqueren iets meer gaan egaliseren

De omslag van Per.verz

Maurice Kamps, ,

Rapper Per.verz. manifesteert zich op zijn nummers als een gewetenloze bruut. 3VOOR12/LIMBURG begaf zich met knikkende knieën naar de voormalige probleembuurt Q4 in Venlo voor een gesprek met de één na beruchtste Venlonaar. Per.verz over shockeren, waarom hij zich afmeldde voor Nu Of Nooit, ADHD en zijn langverwachte e.p.

De omslag van Per.verz

“Per.verz is Kim Lee Wong, iemand die zijn naam op de kaart wil zetten qua hiphop. Voor de rest is er weinig pervers aan mij. Alleen de relatie tussen mij en mijn vriendin wil nog wel eens op perverse dingen uitlopen, voor de rest valt het wel mee”, ontkracht hij al direct het imago dat zijn teksten oproept. Zijn nummers over zijn liefdesleven gingen een eigen leven lijden op internetfora en zijn bijna spreekwoordelijk geworden, getuige een regel uit een tekstbattle op hiphopsite The Boombap van ene Hrl-N: ”(...) Maar ik weet zeker, de helft van deze tekst is gelogen / Dus laat rapjes over exen maar lekker aan Per.verz over.” “In elke track zitten heel veel punten die raakvlakken hebben met mijn echte leven”, legt hij uit. “Het gaat over mijn huidige vriendin, maar in tracks als ‘Ander Mysje’ gaat het wel naar het overdrijven toe. Je gaat denken: volgens mij is het nog nooit gedaan dat iemand zijn vriendin helemaal afzeikte en begon te zeuren dat hij een ander meisje wilde. Dan krijg je dingen als: wat rijmt er op ‘ander wijf’? ‘Slanker lijf’, ‘amper stijf’, dan ga je het al uitmelken. Mijn vriendin weet hoe laat het is, andere mensen trekken er heftiger aan dan zij zelf.” Voelt hij een verantwoordelijkheid? “Ik doe het gewoon puur om te dollen, om grof te zijn en shockerend over te komen, maar andere mensen denken dat ik wil laten zien dat ik echt zo denk. Dan denk ik: tering, mensen nemen het echt serieus! Dan begint die verantwoordelijkheid al aan je te knagen en moet je in een track of op een andere manier duidelijk maken dat het toch spelen is. Dat heb ik een beetje gedaan in dat nummer met Ad Rem (‘Laat Me M’n Ding Doen’- M.K.), probeer te relativeren en laat mij met rust met rare vragen.” In de toekomst wil Per.verz het anders gaan doen. “Ik wil nu meer gaan focussen op dingen die er daadwerkelijk toe doen; laten zien dat er ook nog andere kanten zijn, minder grof en wat meer inhoud.” Wat bracht die omslag teweeg? “Ik ben anders gaan denken. Ik pik hier en daar graantjes mee van andere mensen, waardoor ik na ga denken over bepaalde dingen en ga relativeren. Je kunt ook kunt schelden op een andere manier, een wat meer genuanceerdere vorm, of op een sarcastische toon, het kan ook anders. Het komt ook door mijn opleiding Sociaal Cultureel Werk. Ik wil in de toekomst het hele choqueren iets meer gaan egaliseren en iets variërender te werk gaan.” Een voorbeeld is zijn nieuw nummer ‘Lotte’. “Dat heeft niks met een vriendin te maken. ‘Lotte’ staat voor het leven, slash lot. Als je luistert naar, volgens mij het derde couplet, dan hoor je de clou: ‘Als het leven een bitch is, dan noem ik haar Lotte en neem het rotte secreet totdat het gedrocht niet meer leeft.’ Het is één vers, een track met achtenveertig bars aan coupletten plus acht bars aan refrein. Het is allemaal op het woord ‘portemonnee’ gerijmd en dat gaat in één stuk door. En zo wil ik het aan gaan pakken, per coupletje, dat is de tweede boodschap achter de naam Per.verz”, legt hij uit. “Ik had ‘Wat Izzur Op MTV’ al, dat is wat ik graag zou willen, maar wat het moeilijkste is eigenlijk. Het is voor heel veel mensen makkelijk om alsmaar te zeggen hoe tof ze zijn en dat kan dan ook in de moeilijkste rijmstijl, of je dat nu met metaforen doet of niet.” Per.verz geeft een voorbeeld: “ ’Lepeltje, lepeltje, ik weet hoe de vork in de steel zit, ik zet een mes in je rug’, dan heb je iets metaforisch. Dat is vrij simpel, omdat het voor je ligt. Maar om juist helemaal in je fantasie te gaan graven en een plaatje neer te zetten, dat ook nog een maatschappelijke waarde heeft, dat is gewoon fucking moeilijk.” “Net zoals verhalen te gaan vertellen”, gaat hij verder “zoals Eminem dat doet, of als RA The Rugged Man, die heeft een heel toffe veteranentrack.” (Wijzend naar de ook aanwezige Ad Rem:) “Hij heeft bijvoorbeeld ook iets tofs, ‘Pyromaan’, hij vertelt ook van die kleine verhaaltjes. Bij hem gaat het snel, ik ben jaloers op hem, kanker Ad Rem!” Is die omslag ook de reden dat hij zich, na geselecteerd te zijn voor de voorrondes, afmeldde voor Nu Of Nooit? “Dat is een van de redenen, daarnaast waren er wat dingen in de reglementen die ervoor zorgden dat ik niet in de setting die ik heb, twee jongens uit Utrecht, Dimmie ‘T Laatste Woord en D-Man D, op het podium kon staan.“ Hij gebruikt veel termen uit het welzijnswerk als WAJONG, ADHD, autisme, Gilles de la Tourette, komt dat uit zijn opleiding? “Dat zijn dingen die je in het welzijnswerk tegen komt. Maar ik heb er mee te maken gehad voordat ik begon met deze opleiding.” (Aarzelend:) “Ik heb ADHD, ik heb daar ook een WAJONG-uitkering (Een uitkering voor jonggehandicapten- M.K.) voor gehad enzo.” Heeft hij ook baat bij zijn ADHD? “Ik denk niet dat het meer voordelen dan nadelen heeft. Het voordeel is dat je veel energie hebt en dat je hyperconcentratie in iets kunt stoppen. Je kunt je ergens helemaal op storten en daar eindeloos op doorgaan, terwijl andere mensen allang zeggen hey fuck it, ik laat het even liggen. Tenminste: dat is bij mij dan, het is bij iedere ADHD-er verschillend.” Hoe staat het met zijn langverwachte e.p.? “Voor mijn gevoel zit ik nog in een experimentele fase. Ik drop mijn nummers gratis, totdat ik de tracks heb die ik bij elkaar wil voegen. Die e.p. gaat komen, alleen de vraag is wanneer. Ik hoop deze zomer ergens, maar hier wordt niet op vastgepind.” Lacht: “Ik word de nieuwe Extince: heel hype en nergens te vinden!”