"Het was wel een goed jaar", vertelt Bart Rikers. " 'Echte Limburgse Vlaai', eigenlijk mijn eerste echte release, is meer dan tweeduizend keer gedownload en er zijn tweehonderd cd's van verspreid." Naast de acht mc's op de e.p. maakte zijn Grummele Met Pudding Produkties de afgelopen twaalf maanden beats voor Secluded, Flexxfit, LANZ, Julio, Macro, MWS, Che, Izzo, Lowereast en The Supervillains, in totaal zo'n 75 MB muziek.
Bart vindt zijn output zelf nog wel meevallen. "Ik ben eigenlijk minder productief als ik zou willen, al zijn er de laatste tijd wel veel dingen achter elkaar uitgekomen." De beats had hij op voorraad.
Een favoriet heeft Rikers niet. Wel heeft hij een voorkeur voor de wat complexere producties. "In de Limburgeringscursus met Lefties Soul Connection vertelden ze dat ze 'Lowbudget' (van MWS-M.K.) beter vonden dan 'Witte Ster' (van Flexxfit-M.K.), terwijl 'Witte Ster' vanuit een technisch perspectief veel beter in elkaar zit. Er zit veel meer in, meer afwisseling en meer lagen, ik houd van lagen!", vertelt de student bedrijfskundige informatica.
Om die reden loopt hij ook niet warm voor old school rap. "Ik heb niets met hiphop van voor 1999. Ik luister meer naar de technische kant en die vind ik niet zo interessant", aldus de producer die zich op 3VOOR12/LIMBURG al eerder 'iemand van de Eminem generatie' noemde.
Gevraagd naar zijn motivatie om muziek te maken, verrast hij. "Ik maak beats omdat ik mij anders verveel!", vertelt hij zonder een spoortje ironie. Geen verheven motieven dus. "Sommige mensen maken muziek om hun gevoel in de muziek te leggen", gaat hij verder. "Ik heb dat helemaal niet. Bij mij is het juist andersom: ik word juist vrolijk van mijn beats."
Rap ontstond in de jaren zeventig toen dj's met twee kopieën van dezelfde plaat de drumbreaks aan elkaar mixten. Sindsdien riskeren hiphopproducers stoflongen op zoek naar obscure, nog niet ontdekte lp's. Verassend genoeg komen Rikers' samples niet van platen uit een mufruikende Curverbak, maar van verse mp3s uit zijn Winamp map. "Ik download oude nummers van internet en kijk of er iets bruikbaars tussen zit", legt hij uit. "Ik wil wel van vinyl gaan sampelen, het hoort er wel een beetje bij." Midden in zijn kleine studentenkamer staat een doos met platen. De Donna Summer lp uit jaren tachtig die er uitsteekt, verraad dat de eenentwintigjarige beatbakker nog niet zo lang bezig is met het verzamelen van vinyl.
Hoe gaat hij te werk, maakt hij muziek met de opdrachtgever in het achterhoofd? "Als ik nog wat in voorraad heb, laat ik de rappers kiezen. Maar ik heb nu wel een paar mensen die nog op beats wachten en dan kan ik gaan werken met hen in gedachte. Het probleem daarmee is dat iemand dan vaak vraagt om een beat zoals die van 'Lowbudget' bijvoorbeeld, maar dat zou mijn creatieve vrijheid beperken. Als je geen bepaalde richtlijnen hebt, dan kan het wel eens zijn dat er iets uitkomt als 'Hiphop Is Kutmuziek'. "
Het nummer was zijn tweede productie voor 'De Sessie' van website Hiphop In Je Smoel, waarvan hij een van de vaste leveranciers is. De eerste, het eerdergenoemde 'Lowbudget', liet al een extrovertere Bart Rikers horen. De onbehouwen funk van het nummer week al flink af van de smaakvolle soul waarmee hij een naam heeft hoog te houden. Maar de beat voor Supervillains uit Haarlem deed je twijfelen, was dit duivelse brouwsel echt gemaakt door Rikers?
'Hiphop Is Kutmuziek' ontstond naar aanleiding van 'Tightrope', een in producerkringen populaire track van The Electric Light Orchestra. "Op zich een hele vette sample, maar wel doodgebruikt", vertelt de Maastrichtenaar. "Maar daardoor ging ik wel zoeken naar meer materiaal van ELO. Toen heb ik een paar samples daarvan heel erg vervormd en onherkenbaar gemaakt en dat is die beat geworden."
Met de track bewees hij al niet voor één gat te vangen te zijn, maar er komt meer dan alleen verse hiphop uit de Grummele Met Pudding keuken. Onlangs verschenen een aantal verdienstelijke houseproducties op een internetforum. De nummers werden toegeschreven aan ene Freaky Riki.
"Dat is mijn club/ dance alter ego", lacht Bart. "Het is begonnen toen ik voor de grap eens een paar dance nummertjes heb gemaakt. Het klonk wel leuk en de mensen waren er ook positief over. Dus toen heb ik in verveelde buien vaker van die dingen gemaakt, ik heb er nu een stuk of vijftien, ze zijn nog niet zijn uitgewerkt, maar ik heb wel het plan om dat allemaal nog eens uit te werken en uit te brengen."
Maar dat is nog niet alles: "Ook is er nog project Spacegore, dat is Freaky Riki vs. LeoR (zanger van de onlangs opgeheven metalband Trespass-M.K.), dat is ook wel grappig: LeoR die grunt op hardcore beats van mij."
Verder is hij in de weer met Rebzjie (Mestreechs voor rotzooi), een hiphopband met teksten in het dialect. Rikers werd benaderd door Misteek, voorheen van LUP & Misteek, voor wie de beatbakker ook de muziek leverde, om weer iets samen te gaan doen. Via een oproep op de SPL site kwamen ze terecht bij gitarist Danny Brands van metalband Shadowbreed. Later kwam LeoR daar nog bij als backup mc. "Het is dialectrap, echte muziek, ik denk ook niet dat het persé voor rapliefhebbers bestemd is", legt hij uit.
Tot nu toe waren alle creaties van Rikers gratis van het net te plukken, maar het Rebzjie album moet in de platenwinkel terechtkomen. "Dat is ook een beetje de bedoeling geweest vanaf het begin, omdat het toch een soort van droom is om een echte cd te hebben."
Een aantal labels heeft al interesse getoond om 'Mèt Mestreechter Kompleminte' uit te brengen. Ook werd Rebzjie al in Hilversum opgemerkt. De band's 'Te Drök (ft. Markan)', afkomstig van de verzamelaar van hiphopelftal Maasterlijk, werd gedraaid op Radio 1 l in een item over dialectmuziek.
Na Rebzjie staat 'Echte Limburgse Vlaai 2' op het menu. De eerste editie kende voornamelijk mc's uit het Zuiden van het Zuiden, dat gaat de Maastrichtenaar dit keer anders doen. "Ik wil heel de provincie erbij betrekken en ik zit ook te denken aan Belgisch Limburg. Voor het project staat onder andere de Roermondse rapper Per.verz op Bart's verlanglijstje. "Daarnaast heb ik nog wel een hoop ideeën voor in de verre toekomst, zoals een producersalbum met ook mensen van buiten Limburg, of een instrumentaal album."
Rikers zal zich dus voorlopig niet vervelen.
27 oktober geeft Rebzjie haar eerste optreden tijdens een Maasterlijk feest in de Muziekgieterij in Maastricht. Vier dagen later staan ze in het Kumulustheater in diezelfde stad.
Bart Rikers: Limburgs verste beatbakker
“Ik maak beats omdat ik mij anders verveel!”
Hiphopplatform Lowereast noemt hem Limburg’s verste beatbakker, Bart Rikers uit Maastricht. De producer kan terugkijken op een vruchtbaar jaar sinds hij zijn verzamelaar ‘Echte Limburgse Vlaai’ op zijn website zette.