Charlie Dée ontmoet Limburg: Aangenaam!

Christianne Ong en Martine verbleken bij vocale capaciteiten van Dée

Pierre Oitmann, ,

Johnny Cash gaf ooit een legendarisch concert in de gevangenis van San Quentin, dus dan zijn singer/songwriters in de Nieuwe Nor eigenlijk een logisch vervolg. Wel van een iets ander kaliber dan wijlen Cash natuurlijk, maar daarom niet minder boeiend. Met optredens van de zangeressen Christianne Ong, Martine en Charlie Dée kunnen we wel spreken van een vrouwenvleugel. Gesloten en toch onbevangen. Echt ruig gaat het er echter niet aan toe…

Christianne Ong en Martine verbleken bij vocale capaciteiten van Dée

Wanneer één van Nederlands beste zangeressen optreedt in je poppodium (zoals in dit geval Charlie Dée), dan is het lastig om daar support acts bij te vinden die aan dezelfde kwaliteit voldoen. Met haar overwinning tijdens de Limburgse finale van Kunstbende leek zangeres Christianne Ong dan ook een geschikte kandidate. Hoewel haar liedjes in Stadsschouwburg Sittard mooi uit de verf kwamen, gaat het Ong in de Nieuwe Nor een stuk minder goed af. De jonge zangeres lijkt erg zenuwachtig en laat dan ook een paar fikse steken vallen. Het ontbreekt de Maastrichtse duidelijk nog aan podiumervaring en podiumpresentatie en dat terwijl haar naïeve performance op de Limburgse Kunstbende-finale juist één van haar sterkste punten was. Haar schuchtere voorkomen past wel bij de introverte liefdesliedjes, maar op een groot podium als dat van de Nieuwe Nor valt het een beetje in het niet. Met haar liedjes zit het goed, al zouden ze wellicht gecomplimenteerd worden door er een band achter te zetten. Vooral veel optreden, Christianne, dan wordt die podiumpresentatie vanzelf beter! De blonde zangeres Martine, die vervolgens geruisloos de bühne op komt, doet in eerste instantie een beetje denken aan Anouk. Alhoewel Anouk niet zo’n onopvallende entree zou maken op het podium, natuurlijk. En zodra Martine begint te zingen moeten we toch vooral denken aan Stevie Ann, vooral in de lagere vocale regionen. Een echt eigen geluid heeft Martine dus allerminst en de diverse covers zijn ook niet bepaald origineel te noemen. Zo speelt Martine ‘Fields Of Gold’ van Sting, in het arrangement van de helaas veel te vroeg overleden Eva Cassidy, en de Sheryl Crow-versie van de Guns N’ Roses-klassieker ‘Sweet Child O’Mine’. Beiden heel goed nagespeeld, maar niet erg oorspronkelijk. Kies dan andere nummers uit en maak dáár een eigen versie van. De eigen nummers van Martine zijn overigens heel aardig, al blijft de zangeres muzikaal en tekstueel redelijk op de vlakte. De Rotterdamse zangeres Charlie Dée liet in 2005 van zich horen door middel van haar prachtige debuutalbum ‘Where Do Girls Come From’. Ondanks veel positieve kritieken bleef een echte doorbraak uit. Inmiddels is de opvolger ‘Love Your Life’ uit en ook daarop staan weer een aantal hele mooie liedjes. Dée heeft een bijzonder stemgeluid, dat moeilijk te vergelijken valt met andere zangeressen. Ook live is ze een begenadigd zangeres, met een hele vrolijke en vriendelijke uitstraling. Het Limburgse publiek is nieuw voor haar en het is, afgezien van de magere opkomst, een aangename kennismaking. Hopelijk wordt deze opbloeiende vriendschap in de toekomst hechter, want we zien Charlie Dée graag nog eens terug op één van de Limburgse podia. Hopelijk dan met nog meer potentiële vrienden…