Siren: demo-review

De Limburgse punkscene heeft nieuwe heldinnen

Cedric Muyres, ,

Ik heb geloof ik nog nooit een demo gezien die zo mooi oogde als die van Siren; een vrij jonge allgirl punk/hardcore band uit het zuiden van Limburg. Eens checken of de inhoud net zo de moeite waard is!

De blinde dichter Homerus schreef in zijn Odyssee rond 800 voor Christus al over Sirenen; Griekse halfgodinnen die zo knap waren en zo mooi zongen, dat reizigers die langs hun eilanden kwamen de verleiding niet konden weerstaan waardoor hun schip te pletter sloeg op de rotsen en zij werden gedood door de Sirenen. Vette bandaam dus! De muziek is minstens net zo vet; een fikse portie punk/hardcore met genoeg melodie om catchy te zijn. Het eerste dat opvalt is de stem van zangeres Femke. Wat een superstrot! Een goede zangstem is vaak waar het beginnende bandjes aan ontbreekt, maar deze zangeres wint waarschijnlijk elk duel met andere limburgse front mannen en -vrouwen. De opnames (en vooral het gitaargeluid) klinken mij iets te blikkerig af en toe, maar het blijft natuurlijk ook wel een demo en vooral de zang klinkt top. De teksten balanceren tussen matige rijmpjes en mooi dichtwerk en dat valt ook wel een beetje voor de muziek te zeggen. Soms zit een nummer vet in elkaar met goede riffs en toffe zanglijnen terwijl in andere liedjes stukken weer te vaak herhaald worden en het saai dreigt te worden. Hoe dan ook laat het totaalpakket echt een heel goede indruk achter. Ik ben na deze vier tracks in ieder geval wel benieuwd naar meer. Deze demo werd afgelopen weekend gepresenteerd in Kerkrade, en het zal me niet verbazen als ook daar bleek dat dit een band is waar we, als ze dit goede begin doorzetten, voorlopig nog niet van af zijn. Een mooie aanwinst voor de Limburgse punkscene.