Het truukje van Treble

Free: Weinig nieuws onder de warme zon

Pierre Oitmann, ,

Het nieuwe album van Treble viel onlangs bij 3VOOR12/Limburg in de bus. Bij beluistering van het schijfje bleek er, in vergelijking met hun debuutalbum, muzikaal weinig vooruitgang te zijn geboekt. Wij legden onze bevindingen voor aan de dames van Treble, om te zien of zij er net zo over dachten. In de week voor het vertrek van Treble naar Griekenland trokken we de meiden uit de radiostudio bij Hans Schiffers, om ze te laten reageren op ons oordeel.

Free: Weinig nieuws onder de warme zon

Zoals bekend brak het meidentrio Treble eind 2003 door met hun debuutsingle 'Ramaganana'. De single bereikte de bovenste positie van de Nederlandse hitlijsten en nog twee singles en een album volgden. Met het nieuwe album in het vooruitzicht moest er een goede promotionele actie worden opgezet. Dat is goed gelukt met hun single 'Amambanda', waarmee zij Nederland gaan vertegenwoordigen op het Eurovisie Song Festival. 3VOOR12/Limburg sprak vlak voor het vertrek van Treble naar Athene met de meiden over hun nieuwe plaat. Het nieuwe album heet 'Free' en is deels opgenomen in Hawaï en deels in Los Angeles. Caroline Hoffman maakt duidelijk waarom daarvoor gekozen is. "Het is een fijne plek om te zijn. En de producer [Keith Olsen, red.] woont op één van de buureilandjes in Hawaï." Leuk en aardig natuurlijk. Maar ondanks deze warme oorden en de exotische klanken is er eigenlijk weinig nieuws onder de zon. Met 'de moeilijke tweede' levert Treble een album af dat voor een willekeurige luisteraar vrijwel identiek is aan de voorganger. Ondanks het rijtje respectabele namen dat bij de credits prijkt (waaronder gitaristen Tim Pierce en Jimmy Messer) verschilt de algehele sound van 'Free' nauwelijks van het debuut. "Het is een echte Treble-plaat", zegt Djem van Dijk, die dezelfde ongeïnteresseerde indruk wekt als tijdens een eerder interview. "Als je nummers schrijft ben je er niet van bewust." Caroline vindt het niet erg als mensen beide albums op elkaar vinden lijken. "We hebben twintig liedjes geschreven voor dit album en er zijn er een aantal afgevallen. Maar we vinden ze allemaal even leuk. Dus het kon ons niet zoveel schelen welke nummers erop kwamen." Wat wel gezegd moet worden is dat 'Free' in productioneel opzicht een betere plaat is geworden dan de eerste. Er is duidelijk meer aandacht besteed aan de arrangementen en aan de samenzang. Djem: "De zang is inderdaad minder schel. En de samenzang klinkt veel warmer." Caroline concludeert bovendien dat hun uitspraak beter is dan op het debuut 'No Trouble'. Ook het instrumentarium is wat breder op dit album. "Eigenlijk zouden we dat nog meer willen doen", zegt Caroline. Opvallend is dat veel thema's van het eerste album terugkeren op deze tweede. De opener op het debuutalbum is '10 Years Ago', dat qua onderwerp hetzelfde inhoudt als het nieuwe nummer 'Where Are You'. Hetzelfde geldt voor de oude nummer 'All Alone' en het nieuwe nummer 'Leave Me Alone'. Ook zijn er nog andere titels die bijzonder veel op elkaar lijken: 'Lora Baia' en 'Rama Gaia', 'Free As A Bird' en 'Free', 'Ramaganana' en 'Amambanda'. Het oude nummer 'Part Of The Day' keert zelfs in diens geheel terug op het nieuwe album. "Dat vonden we zo'n mooi nummer", vertelt Caroline, "en we wilden het ook op deze cd zetten, omdat deze internationaal uitkomt." Producer Keith Olsen, die heeft gewerkt met onder andere The Scorpions, Beth Hart en Fleetwood Mac, kwam met het voorstel om een cover te doen. En wel van het Fleetwood Mac-nummer 'Crystal', waarvan hij ooit de originele versie geproduceerd heeft. Treble vond het een goed idee en nam een eigen versie op voor 'Free'. "Het is best leuk om eens een covertje te doen", aldus Caroline. Het lijkt Niña van Dijk bovendien leuk om Stevie Nicks, de vroegere zangeres van Fleetwood Mac, eens te ontmoeten. Momenteel staat Stevie Nicks weer in de hitlijsten, samen met de dance-act Deep Dish, met een remake van 'Dreams' van Fleetwood Mac. Het pianonummer 'True Friend', bijna op het eind van de nieuwe CD, doet verdacht veel denken aan een aantal rustige nummers van de Tilburgse band Krezip. Het zou zomaar een liedje kunnen zijn dat Jacqueline Govaert geschreven zou hebben. Toch is het een eigen compositie. Zoals de meeste nummers op 'Free'. Met uitzondering van 'Fly', geschreven door Dwight A. Baker, en natuurlijk de Fleetwood Mac-cover 'Crystal', geschreven door Stevie Nicks. De meiden van Treble zijn tevreden over het eindresultaat. "Deze cd is heel makkelijk om naar te luisteren en om op de achtergrond aan te hebben staan", vindt Djem. "Op de vorige cd stonden een aantal nummers die echt favoriet waren en op deze hoef ik geen nummers te skippen." Zuslief Niña vult aan: "En super voor in de auto!" Extra tracks op 'Free' zijn de zogenaamde 'single edits' van de nummers 'Amambanda' en 'Lama Gaia'. Deze uitvoeringen waren te horen tijdens het Nationaal Songfestival 2006. Kort samengevat is 'Free' een logische opvolger van plaat nummer één: Pretentieloze doch energieke popliedjes met een quasi-etnisch karakter en een sterke nadruk op percussie en samenzang. De enige meerwaarde van 'Free' ten opzichte van 'No Trouble' is een zeer gebalanceerde (en soms gelikte) productie en enkele muzikale accenten. Maar als je de muziek van Treble niet leuk vindt, dan zal dat met deze plaat niet veranderen. Voor de fans kan de pret echter niet op...