PopSport gaat landelijk! PopSport gaat landelijk!

SPL en BraM werken samen tijdens tweede editie van project voor schoolbands

, Kees van den Berg,

PopSport gaat landelijk!

SPL en BraM werken samen tijdens tweede editie van project voor schoolbands

Kees van den Berg, ,

Wie kent in Limburg INFA niet? De winnaar van PopSport is dé exponent van de eerste editie van het project van SPL voor schoolbands. En er waren meer bands die de vruchten van PopSport plukten. Nog niet eerder was er zo veel aandacht voor schoolbands in Limburg. In oktober gaat de tweede editie van start.

SPL en BraM werken samen tijdens tweede editie van project voor schoolbands

De Stichting Popmuziek Limburg is actiever dan ooit. De Playground mag dan niet meer iedere maand op je deurmat vallen, maar sinds de overkoepelende Limburgse poporganisatie in het Huis voor de Kunsten in Roermond zetelt, ontplooit het van daaruit meer activiteiten dan ooit eerder in één jaar: naast de band- en DJ-wedstrijden Nu of Nooit en Zuiderstorm is er vanaf oktober de tweede editie van 'PopSport', een project dat twee jaar geleden werd gestart met de bedoeling om het gat te dichten tussen de groeiende kwaliteit bij Nu of Nooit-bands en de nieuwe lichting schoolbands. Maar het omhelst inmiddels veel meer. Joery Wilbers, SPL-consulent en initiatiefnemer, over PopSport: "PopSport is niet zo maar de zoveelste bandcontest, maar een project dat zich richt op de ontwikkeling van Middelbare Schoolbands. Niet de kwaliteit is belangrijk, maar de verbetering van een band in een bepaalde periode." En daarom werkt Popsport anders dan een 'gewoon' bandconcours. Een deelnemende band krijgt een virtueel budget waarmee gedurende de looptijd van een half jaar workshops kunnen worden ingekocht. Workshops die alle elementen van het muzikanten-bestaan omhelzen: van podiumpresentatie tot communicatie en alles wat er komt kijken bij promotie, boekingen en zelfs het opnemen van een demo. Het inkopen van de workshops doet een door de band aangesteld managementteam van mede-scholieren, het team dat de band in haar hele ontwikkeling begeleid. "Nog zo'n uniek gegeven in het project PopSport", benadrukt Wilbers de ondernemingsgeest die van de jonge deelnemers wordt vereist. De eerste editie van Popsport leverde de deelnemende bands veel media-aandacht én prijzen op. INFA werd natuurlijk het paradepaardje, maar ook Innovate, winnaar van de Limburgse voorronde van de Kunstbende én High Speed Dirt, winnaar van het Belgisch-Limburgs kunstconcours Scolarta, stonden volop in de belangstelling. Niet verwonderlijk dus dat er meer dan genoeg animo bij de Middelbare Scholen is voor een tweede editie van PopSport. En ook collega-stichting BraM (voorheen Brabant Pop) raakte enthousiast over de opzet en uitwerking van PopSport in Limburg. "Dit project biedt een unieke aanpak om beginnende popbands op Middelbare Scholen in de provincie een kans te geven zich verder te ontwikkelen en een stimulans te bieden bij het maken van popmuziek", constateert BraM. En zo neemt BraM het idee over en is er bovendien samenwerking tussen de provinciale popkoepels tijdens de tweede editie, wat gevolgen heeft voor de opzet. BraM en SPL hebben, naast een eigen provinciaal workshopaanbod, een gezamenlijk workshoppakket samengesteld voor beide provincies met landelijk bekende docenten als bijvoorbeeld Jeps Salfischberger (MOJO) en Corné Borchers (013). Beide provincies doen echter wel nog hun eigen traject met tot maximaal vijftien deelnemers. In dat traject zijn drie fases, waarbij een aantal overgebleven bands in de finaleronde hun eigen ontwikkelingstraject mogen vormgeven. Wie uiteindelijk de finale wint, mag dat ontwikkelingstraject 'voor zover dat binnen de mogelijkheden ligt' uitwerken. "Wat die mogelijkheden betreft zal het je niet verbazen dat wanneer een band bedenkt een plaat op te willen nemen in de VS met pakweg Erwin Musper, dat enigszins ingewikkeld wordt," aldus Wilbers. Tijdens de eerste editie was de hoofdprijs het opnemen van een videoclip, nu is de hoofdprijs dus meer open en in de geest van het project. Na beide finales volgt ten slotte een gezamenlijke promotietour met de twee provinciale winnaars. Joery Wilbers ziet de samenwerking met BraM als het begin van meer en krikt het ambitieniveau van PopSport nog wat op: "De bedoeling is om PopSport na deze editie verder te transporteren naar de rest van Nederland en wie weet in de toekomst zelfs het buitenland." In Limburg is het aantal inschrijvingen al over de helft. De inschrijfperiode loopt tot half september. Middelbare Schoolbands die zich willen inschrijven, kunnen voor meer informatie terecht op www.popsport.nl. Hier is het inschrijfformulier te downloaden. Contact opnemen kan ook via 0475 - 399 299 (Huis voor de Kunsten Limburg).

nu op 3voor12