De laatste voorronde van Nu Of Nooit vindt aanstaande zaterdag 4 februari bijna traditiegetrouw plaats in de Fenix in Sittard. En die zal vast net als voorgaande jaren tot de nok gevuld zijn met fans en bands die wachten op het verlossende oordeel van de jury. Want zaterdag draait alles om de vraag: “Wie gaat er naar de finale op 4 maart in De Bosuil in Weert?” Je zou haast vergeten dat er ook weer ‘gewoon’ vijf bands spelen.
En dus houden we ook weer een luistertest waarbij we weer drie panelleden bereid vonden hun licht te laten schijnen over vijf vrolijke bands. Allereerst Danny Bol, de programmeur van De Azijnfabriek in Roermond en in het verleden actief op Nu Of Nooit als bassist van Seltax. Hij wordt bijgestaan door een andere bassist: Patrick Dereij. Patrick brengt sinds kort weer leven in De Boerderij in Geleen, en creëert daar samen met zijn trouwe vrijwilligersschare optreedmogelijkheden voor bands. Toeval of niet, maar beide panelleden zijn op dit moment bezig met een nieuw bandconcours. Via ‘The Battle for Limburg’ in De Azijnfabriek en ‘Podiumvrees’ in De Boerderij worden er plaatsen verdeeld op twee festivals, respectievelijk het Bevrijdingsfestival Roermond en Mama’s Pride. Om het bassistentrio van deze week compleet te maken, laat ook Antoine Pütz net als in de eerste voorronde nog één keer zijn mening horen.
Alize – Realize:
Danny: “Persoonlijk vind ik dit niet hun sterkste nummer, maar het blijft goed. Een heerlijke cross-over tussen Reggae, Jazz, Hiphop en Funk. Met name de bas- en de toetsenpartijen zitten goed in elkaar. Muzikaal enigszins te vergelijken met een band als Relax. Staat op mijn verlanglijstje voor het Bevrijdingsfestival.”
Patrick: “Zeer unieke stijl voor Limburg. Deze band brengt een mix van Funk en Reggae à la Beef. Met hoort dat veel tijd en moeite is gestoken in het samenstellen van het nummer. Ik denk dat een studio met veel plezier met deze mensen zal werken in het vervaardigen van een opname. De muzikanten zijn lekker op elkaar ingespeeld en worden versterkt door een zeer prettig in het gehoor liggende zang. Het kan bijna niet anders of dit moet een feestje worden in Fenix. Tenminste als zij net zo lekker grooven op het podium als in het nummer. Kortom: kwalitatief hoge muziek met goede muzikale vaardigheden. Nu nog even bewijzen ‘on stage’ of het publiek dit ook oppikt.”
Antoine: “Klinkt zowel qua opname alsook qua arrangement nog erg demo. Jammer dat er geen koortjes zijn. En hele groove mag stuk vetter. Zeker prima gespeeld en heel lekker "Revolution"-gedeelte. Een extra stop of unisono gedeelte zou de zaak flink kunnen opfrissen. Hopelijk zorgen ze live voor meer "Revolution"!”
Drag The Racer - Keep it On File
Danny: “Lekkere strot heeft die zanger. Er zitten wat stoner elementen in, maar het doet me denken aan de periode dat ik voor het eerst naar de Nederlandse podia ging. Toen bands als Claw Boys Claw en Bad To The Bone speelden. Het zal dus wel goed zitten!
Het nummer blijft lekker hangen, maar ik ben benieuwd of de band mij langer dan een half uur kan boeien.”
Patrick: “‘Rock ‘n Rolla Outa Controlla’ lijkt mij een passende omschrijving voor deze band. Lekkere logge, eerlijke Rock. Live zal deze band een zaal op de kop kunnen zetten. In het nummer van de luistertest vind ik dit niet zo naar voren komen, maar gezien het bandverleden van de muzikanten denk ik niet dat ik hier naastzit. Ik vind enkele stukken in het nummer erg leeg dat wel, maar live kan dit wellicht anders overkomen. Het nummer is recht toe recht aan ingespeeld en ik denk dat je dit niet anders moet doen bij deze muziek. Een band welk menig rockhart harder zal laten kloppen, mede ook door de zeer sterke lekker rouwe zang. Kortom: lekkere rock waar ik zeker van ben dat live beter overkomt dan op plaat.”
Antoine: “Beetje foute mix, te veel gitaar en te weinig zang. Moet meer ‘in your face’, ik wil meer de Blues die erin zit horen. Klinkt nu een beetje richting Pearl Jam. Saai nummer net als veel werk van Pearl Jam... (Stop: ik ben fan van VS en TEN). Als ze live minder op reserve spelen zou het eens zeer cool kunnen worden.”
INFA – Make My Day
Danny: “Je zou bijna zeggen dat het jammer is dat ze eerst hun school moeten afmaken! Ongelofelijk wat zo’n club jonge honden muzikaal voor elkaar krijgt, toen ik hun leeftijd had kwam ik niet veel verder dan de standaard drie akkoorden rockliedjes. Raakvlakken zijn er met Nirvana en the Smashing Pumpkins. Ook deze band staat op mijn lijstje voor 5 mei.”
Patrick: “Wat kan er nog gezegd worden over deze band. Iedereen kent ze en iedereen praat over ze. Mede ook door hun jonge leeftijd en hun hoge muzikale kennis. Deze jonge gasten rocken als doorgewinterde oudjes. Het nummer zit goed in elkaar en gaat niet vervelen. Het wordt ook goed opgevuld door vaak verrassende solo-tjes of tempowisselingen. Kortom: jonge gasten spelen energieke eigentijdse rock met een uitstapje naar het verleden. Ik denk dat zij het nog heel ver gaan schoppen al dan niet als afzonderlijke muzikant het talent is aanwezig nu nog de drive vast blijven houden.”
INFA: “Meteen lekkere groove. Als ik niet wist dat het Infa was zou je meteen kunnen denken dat het Smashing Pumpkins is, qua zang klinkt het in richting van "Machina" van Smashing Pumpkins. De gitaar is lekker. Klinkt allemaal zeer volwassen op hier en daar wat fluffy drumbreaks na. Breakdown lijkt beetje Iron Maiden, maar prima hoor! Dit nummer is best OK, maar met nog interessanter songmateriaal voorspel ik een grote toekomst voor deze band. Ze zijn toch nog maar 15? Cool!”
Z3nith – Patina
Danny: “Complimenten voor de opname en de mix, de composities zijn goed, maar het doet me niet zoveel. Ik mis een eigen geluid, maar misschien dat hun sound over een jaar of 10 weer hip is.”
Patrick: “Ik vind dat deze band meer gebruik moet gaan maken van hun ‘special effects’. Dit is net wat deze band onderscheid van andere rockbands. Natuurlijk heb ik maar een nummer geluisterd en daar baseer ik dan ook mijn oordeel op. Ook mis ik in het nummer een climax en daarmee bedoel ik dat wanneer je verwacht dat het nummer gaat knallen, het weer inzakt en verdergaat op een rustig thema. Bij deze opname valt mij op dat de zang te zeer overheerst (naar mijn smaak dan) Ik hoop dan ook dat dit live anders overkomt. Kortom: In zijn geheel geen slechte band maar mag meer aandacht besteden aan de zang want deze past niet in het geheel.”
Patrick: “Over arrangement is goed nagedacht, ik denk zelfs te veel, mag wat spontaner en meer uit de buik. De cleane gitaren mogen best gestemd worden voor mij. Het refrein spat er veel te weinig uit. De ‘zang-trucjes’ van Eddie Vedder en James Hetfield zou ik daarbij achterwege laten. Mooie opbouw, dat wel! Alleen jammer dat het niet wordt voortgezet. Als er zoals hier vooral wordt gebouwd op een lekkere vette groove moet daar juist meer aan worden gewerkt, het moet allemaal veel meer op zijn plaats vallen, als ik dan denk aan werk (o.a. drums) van Deftones.”
32 Ohm – Years
Danny: “Ik ben benieuwd hoe dit live gaat uitpakken. Electropop met een (overdreven?) Engels accent, lekker gitaargeluid en jazzy toetsenpartijen. Niet zo dansbaar als het persbericht doet vermoeden, maar misschien zijn de andere tracks dat wel.”
Patrick: “Back to the 80ies. Ik kan dit wel waarderen maar ik ben dan ook al 31, dus min of meer opgegroeid met dit geluid. In de underground zal deze band best aanslaan maar voor een groot publiek zal dit niet werken. Begrijp me niet verkeerd want de band is zeker niet slecht maar knallen doet deze niet”
Antoine: “Mooie groove, maar het doosje ligt er te dik op. Zang mag aan worden gewerkt. Op zich mooie sound, beetje richting Audio Bullys. Aardig nummer, spreekt mij aan, maar liever met andere mix of meer echte instrumenten.”
Patrick laat ten slotte nog even weten onder de indruk te zijn van de kwaliteit in de gehele voorronde: “Shit man, wat een sterke voorronde! Zeer hoge kwaliteit van bands. Wellicht een zeer aantrekkelijke avond om te gaan bezoeken want er is die avond voor iedereen wat wils. De bands zijn erg divers en hun werk steekt goed in elkaar. Ik vind dat hier zeker een aantal kanshebbers bijzitten. Een band in het bijzonder vind ik zeer Pinkpop-waardig, zij hebben het niveau om een groot publiek aan te kunnen spreken. Wie dat is laat ik nog even in het midden maar ik ben wel benieuwd of ik gelijk ga krijgen.”
Ben je zelf ook zo benieuwd of de jury van Nu Of Nooit net als onze Mila vooral oog had voor de heupen van de bassiste van Blue Wall of toch vooral heeft gelet op samenspel, originaliteit, podiumpresentatie en techniek? Kom dan a.s. zaterdag naar de Fenix en hoor even na middernacht uit de mond van presentator Michael ‘The Destroyer’ Heffels welke bands naar Weert mogen. 3VOOR12/Limburg zorgt ervoor dat ook de thuisblijvers zo snel mogelijk hier te lezen wie de vijf finalebands zijn geworden.
Nu Of Nooit 2006: de luistertest van de laatste voorronde
‘Shit man wat een sterk voorronde!’
3VOOR12/Limburg stelt de bands in de voorrondes van Nu Of Nooit 2006 voor. Aan de hand van één mp3 per band geven een aantal meer of minder bekende Limburgers hun mening. Want zoveel mensen, zoveel meningen. En na vier voorrondes breekt aanstaande zaterdag het moment van de waarheid aan. De jury maakt de finalebands bekend. Maar niet voordat eerst de laatste vijf bands van jetje hebben gegeven…