Het sentiment van celluloid, het voordeel van vinyl

The Celluloid Gurus: in twee woorden: "Sleazy Listening!"

Maurice Kamps, ,

Vanavond treden ze op in De Altstadt in Eindhoven samen met zZz, de Sittardse Celluloid Gurus. Het dj/vj-duo was eerder al te zien op onder andere Lowlands, Dancevalley, Mysteryland, De Parade en tijdens een korte tour door Zwiserland. Een gesprek met The Celluloid Gurus over hun concept, waarom analoog lekker is, verantwoorde cultfilms, fout behang, elastiekafdrukken in vlees, 'ouwe krempel' en hun in de media uitgevochten ruzie met Silent Disco, die de Gurus een optreden op Lowlands kostte.

The Celluloid Gurus: in twee woorden: "Sleazy Listening!"

Ik ontmoet Ron Koerts en Joep Indemans, alias vinyl-dj Ron en 8mm-vj Joep in het café waar het twee jaar geleden allemaal begon: Ernesto’s Cantina Mexicana in Sittard. Kastelein Ernest America, die ooit een actrice uit de films van Russ Meyer, de koning van de B-film en de D-cup, naar Sittard haalde, nodigde de twee los van elkaar uit in zijn zaak. Ron en Joep zaten tot kort daarvoor in een band en besloten samen op te treden. America vond het prima en ze kregen carte blanche om te vertonen wat ze wilden. Joep: “Het sloeg in als een bom. Een week erna verstuurden wij voor de grap wat mailtjes en binnen een paar dagen hadden wij al reacties van De Nor en De Azijnfabriek. Een half jaar later kregen wij een mailtje van de directeur van Lowlands!” Ron: “Ik ben al lange tijd met muziek bezig, of het nu als dj is, of als muzikant op mijn zolder. Als ik muziek maak heeft het vaak een filmisch karakter, beïnvloed door bepaalde beelden, sfeer en associaties. Als dj kon ik nooit mijn ei kwijt als het ging om het draaien van ‘filmische’ muziek. Met de beelden van Joep past het wel goed samen.” Joep: “Ik organiseerde wel eens ‘Herren Abenden’ waar we met wat vrienden liggend in een zwembad mijn 8mm-filmpjes bekeken.’ Hoe omschrijft vinyl-dj Ron zijn draaistijl? “Twee woorden: Sleazy Listening! Omdat het een link heeft naar easy listening en het toch wel vuig uit de hoek kan komen, het wild is en obscuur. We mixen gehijg en dialogen van de films in de muziek. Het komt neer op een aantal stijlen; soul, jazz, funk, boogaloo, afrobeat, sixtiespunk, soms een beetje electro. Het is heel breed. De stijl maakt mij niet uit, als ik een hiphop track vind die perfect pas bij een film, dan draai ik die ook.” Vj Joep’s draaistijl: “Veel cultfilms: Hitchcock, Jaws, The Texas Chainsaw Massacre, Duel, Evel Knievel, maar ook Dr. Snuggles en de Berenboot. Het moeten dus verantwoorde cultfilms zijn óf over de top.” Toch is hij vooral bekend om zijn Tiroler taferelen: “Erotische stukken wil ik wel leuk houden, het moet wel lachen blijven. Er moet niet teveel vlees in beeld, het moet met een knipoog zijn. Ik wil een fout behang hebben, een bakkebaard of een elastiekafdruk in het vlees. Veel pornofilms zijn: deur open: neuken! Dat willen we dus niet, het gaat om de knipoog. Ik probeer het een beetje op te bouwen op een avond, mensen moeten er aan wennen. Het mag ook op het randje zijn, het mag een beetje shockeren: ik draai wel eens oorlogsdocumentaires en die mix in dan met twee neukende mensen.” Ron: “Daar hebben wij wel eens reacties op gekregen, mensen vinden het dan ineens niet kunnen. Prima, dat moeten de mensen zelf weten als ze dat vinden, maar wij gaan het niet veranderen.” De 8 mm. filmpjes zorgden ook voor klachten tijdens De Parade in Amsterdam, waarna de twee geschrapt werden van het Parade affiche in Utrecht. Daarop schreven The Gurus verontwaardigd een persbericht. Toen Silent Disco, verantwoordelijk voor het programmeren van de twee tijdens De Parade, door een journalist van Dagblad De Limburger met het bericht geconfronteerd werd, reageerde de organisatie gepikeerd. Uiteindelijk kostte dat het duo een optreden tijdens Lowlands. De twee betreuren het incident, maar zeggen geen spijt te hebben van hun handelswijze. Contact hebben ze niet meer gehad met Silent Disco. Dj Ron: “Maar we hebben een leuke Lowlands gehad en we richten ons op nieuwe dingen. We hebben al een paar leuke dingen gedaan sindsdien, zoals het optreden tijdens A-Gogo in Ipanema in Maastricht en het voorprogramma voor zZz, waarvoor we ook de projecties deden. “ Het verzamelen van spullen uit vervlogen tijden is iets dat The Celluloid Gurus bindt. Ron: “Es ‘t mer ouwe krempel is!” Waarom kiezen ze voor vinyl in plaats van cd’s en waarom maken ze geen gebruik van de kwalitatief veel betere dvd’s? 8mm-vj Joep: “Analoog voelt lekker, ruikt lekker, ís lekker en digitaal is een benadering van dat lekkere gevoel.” “Het zijn allemaal nullen en eentjes.”vult vinyl-dj Ron hem aan. “Het gevoel van vinyl, dat is ‘the real deal’. Een dvd is toch anders dan een 8mm film. Bij een film heb je iets in je handen. Het is zwaar, je kunt het afrollen. Het is ook niet te kopiëren.” Joep: “De mensen kijken naar de projectoren, de rook in de straal van de lampen, de ratelende projectoren, de geur van warme olie.” Ron: “Het is een gevoel, het heeft ook echt iets toegevoegd aan ons concept.” “Ik ren heen en weer en zweet en heb constant handen tekort als ik films tegelijkertijd draai. De een moet terugdraaien, de ander moet vooruitspoelen, de een moet aan en de ander uit gezet worden, de beelden moeten niet te expliciet worden.” Vult zijn collega hem aan. Ron lacht: “Ik heb tegenwoordig ook een projector zodat ik in kan grijpen!” Joep: “Met een beamer krijg je pixels, maar dit is celluloid, dat zijn allemaal dia’s over elkaar. Er zitten strepen door het beeld, je zíet dat het een film is.” The Celluloid Gurus hadden de afgelopen twee jaar niet te klagen over boekingen. “Vroeger hadden wij een band, Bumper, en dan moest je echt gaan leuren voor optredens want er zijn zoveel bands” legt 8mm.-vj Joep uit. “Als wij nu zien dat onze agenda leeg begint te raken, bellen wij zalen op. Als wij vertellen dat wij retro-erotische filmpjes draaien zijn ze gelijk enthousiast, ze kijken op de site en luisteren naar de muziek en we zijn welkom. Omdat wij de enige zijn die dit doen hebben de mensen vaak al van ons gehoord en hebben wij het gemakkelijker. Het concept blijkt erg sterk te zijn. We staan in lounge ruimtes, op dance feesten, bij garagerock optredens, noem maar op.” Tekst: Maurice Kamps Beeld: Jeroen Custers / The Celluloid Gurus