Belgisch talent ook in Limburg minder snel op de podia Belgisch talent ook in Limburg minder snel op de podia

Mint: “Nederland is écht wel 'het buitenland' voor Belgische groepen”

, Kees van den Berg,

Belgisch talent ook in Limburg minder snel op de podia

Mint: “Nederland is écht wel 'het buitenland' voor Belgische groepen”

Kees van den Berg, ,

De landelijke redactie van 3VOOR12 kopte afgelopen donderdag: "Voor Belgische bands wordt doorbreken in Nederlands steeds moeilijker". Limburg liep als grensprovincie in het verleden niet bepaald achterop bij het boeken van nieuw Belgisch talent, maar hoe zit dat nu? Jan Renders (programmeur Fenix): "Wat mij betreft ligt het niet aan talent maar eerder aan het niet promoten van dit talent."

Mint: “Nederland is écht wel 'het buitenland' voor Belgische groepen”

Vlaams (méér dan Belgisch) talent heeft lange tijd geprofiteerd van het 'post-dEUS tijdperk'. Vrijwel alles wat sinds het dEUS-debuut 'Worst Case Scenario' uit Vlaanderen kwam, werd met open armen in Nederland ontvangen. Ook zalen en festivals in Limburg durfden in de jaren negentig en aan het begin van het nieuwe millennium nog wel eens te pionieren door Vlaams talent een kans te geven. Zo was het in de Fenix in Sittard bijvoorbeeld genieten bij vroege concerten van Zita Zwoon, Moondog Jr, Arid, Ozark Henry, Novastar, Evil Superstars en Das Pop. In 2002 kon je op het relatief kleine festival Mama's Pride in Geleen op één middag de debuterende acts Flip Kowlier, Zornik én Millionaire samen zien. Maar wie het afgelopen seizoen zocht naar Belgische band in de Fenix, kon slechts terecht voor Arsenal. Ook op de meeste Limburgse festivals is de verschuiving merkbaar. Wat zijn de redenen? KWALITEIT De programmeurs van de Fenix en Mama's Pride zijn eensgezind. Er is nog altijd talent en kwaliteit genoeg in Vlaanderen. Koen van den Berg (programmeur van de grotere acts op Mama's Pride): "Wij hebben altijd veel aandacht aan Belgische bands geschonken, omdat de kwaliteit van de bands erg hoog is. Ze vallen er met bosjes uit de hemel." Jan Renders (Fenix) beaamt dat de kwaliteit nog steeds hoog is: "Neem een band als Stash of Arsenal. Ik denk dat er maar weinig Nederlandse bands kunnen tippen aan die kwaliteit, maar er wordt totaal geen aandacht besteed aan deze bands, sterker nog de plaat wordt vaak niet eens uitgebracht in Nederland. En als men het niet kent dan komt men niet. Dus wat mij betreft ligt het niet aan talent maar eerder aan het niet promoten van dit talent." STUDIO BRUSSEL De beide programmeurs noemen onafhankelijk van elkaar de bijzondere rol die Studio Brussel (ook wel StuBru) in Limburg speelt bij die promotie van Belgische bands. Koen van den Berg: "Wij luisteren hier in Limburg veel naar StuBru." Jan Renders denkt echter dat het luistergedrag van mensen veranderd is en dat een reden kan zijn voor minder interesse: "Ik weet dat er tien à vijftien jaar geleden in deze streek veel meer naar Studio Brussel werd geluisterd en men hierdoor ook veel meer met Vlaamse bands in contact kwam." URBAN Zou de populariteit van de vaderlandse Urban een reden kunnen zijn waarom Belgische bands minder snel voet aan wal krijgen? Jan Renders gelooft niet dat dit Vlaamse acts naar de achtergrond schuift: "Urban is wel populair maar, maar wat Limburg betreft niet in het club circuit. Dat hebben wij gezien bij acts als De Jeugd van Tegenwoordig en Brainpower. De meer 'Rock 'N Roll' Urban zoals Opgezwolle is dan wel erg populair." Toch programmeerde Renders wel degelijk heel wat meer Urban-acts in de Fenix het afgelopen jaar. Urban die er vijf jaar geleden nog niet was en waarin België momenteel mijlen ver achterloopt op Nederland. AGENTSCHAPPEN Van den Berg vindt niet dat er de afgelopen jaren meer Nederlands talent is ontstaan, maar zegt op het moment meer publiek te bereiken met Nederlandse acts. Hij stipt ook nog een ander punt aan waarom er meer aandacht is voor Nederlandse bands: "Het is wel zo dat Nederlandse boekers agressiever zijn. Ze bijten zich meer vast. Een voorbeeld: Fence. Ik had een optie genomen, leuk contact maar verder niks meer van gehoord. Een Nederlands agentschap had me al lang gek gemaild en gebeld." Maar dit geldt dus alleen voor bands die blijven werken met hun Vlaamse boeker, vaak de talenten zonder uitgebrachte plaat in Nederland. Volgens Jan Renders zijn de agentschappen in het algemeen ook op een andere manier verantwoordelijk voor de situatie: "Wat mij wel op valt is dat als bands gepromoot worden ze vaker groter gepromoot worden dan ze zijn. Toen we Admiral Freebee gepland hadden, werd de tour ingekort omdat ze alleen de grotere zalen wilden doen. Wij vielen buiten de boot. Als alternatief kregen we A Brand aangeboden, maar dat is weer een band waar niemand op afkomt." Limburgse programmeurs zijn dus bewust voorzichtiger geworden. MINT: STAPJE VOOR STAPJE Een van de Vlaamse bands die zowel in België als Nederland voor een rustige opbouw kiest, is Mint uit Hasselt. Phil Marcisz, bassist: "We werken zowel in België als Nederland met een vast lokaal boekingskantoor. In Nederland staan we helemaal aan het begin van het verhaal. Stapje voor stapje opbouwen is dus de boodschap. Ook in België is niet alles 'opeens' gebeurd voor Mint. In Nederland zal dat niet anders zijn." Inmiddels staat de band met 'Your Shopping Lists are Poetry', de eerste single van haar tweede album 'Magnetism', al veertien weken in De Afrekening, dé alternatieve hitlijst van Studio Brussel. Succes op Studio Brussel is echter geen garantie voor succes op de 3FM, maar dat geldt even hard andersom. Marcizs: "Nederland is, hoewel het kortbij ligt, écht wel 'het buitenland' voor Belgische groepen. Voor Nederlandse groepen is dat hetzelfde. Alternatieve groepen die goed scoren in Nederland krijgen moeilijk voet aan de grond in België. Iets wat op 3FM scoort geraakt op StuBru misschien zelfs niet in de playlist en omgekeerd." Een goed voorbeeld is de 'Holland Sucks tour in het Muziek-O-Droom in Hasselt met The Sheer en Voicst. Daar kwamen een jaar geleden nog geen vijftien betalende bezoekers op af. Nu 'Magnetism' ook in Nederland wordt uitgebracht en 'Your Shopping Lists are Poetry' een plaatsje in Kink FM's Outlaw 41 heeft veroverd, begint het voor Mint langzaam te lopen. Op 19 mei treedt de groep op in Club 3VOOR12. Marcizs zegt 'de goede tijd' niet te hebben meegemaakt, maar ziet op het moment heel veel nieuw aanbod uit eigen land: "Misschien zijn de Nederlanders ook terug iets chauvinistischer en laten ze liever opkomend Nederlands talent spelen dan een iets bekendere Belgische groep." Hij blijft positief over de kansen voor Vlaamse bands: "Als de mensen je muziek goed vinden en je op een goede manier werkt aan het boeken van optredens kan het nog steeds lukken voor een Belgische band in Nederland." MATURITEIT Het lijkt er op dat de voormalige groeimarkt 'Vlaamse bands in Nederland' haar maturiteit nu definitief heeft bereikt. Voor de grote bands is er voorlopig wel nog volop ruimte. Kijk maar naar Pinkpop. Daar staan dit jaar de drie populairste Vlaamse bands volgens de lezers van Humo: dEUS, Admiral Freebee en Hooverphonic. Maar pionieren is er voor de kleinere zalen en festivals niet meer zo snel bij. Een Vlaamse band is geen garantie voor succes en dus moet het huidige Vlaams talent inderdaad harder dan een aantal jaren geleden vechten mét Nederlandse én Vlaamse bands voor hun optreden. Limburg is daarop, ondanks haar unieke locatie, geen uitzondering. Tekst: Kees van den Berg
Tags

nu op 3voor12