Vol zelfvertrouwen speelt PAUW volle zaal plat

Geweldige jaren zestig-revival in Simplon

Tekst: Jesse Havinga Foto's: Joey Feikens ,

Met hun bewust ouderwetse haarstijl, fancy strakke jasjes of juist te ruime truien lijkt het Twentse viertal PAUW haast uit de film This Is Spinal Tap weggelopen. De hang naar vroeger is overduidelijk, maar deze wordt met zoveel zelfvertrouwen en liefde voor de muziek gebracht dat die alleen maar bewondering kan afdwingen.

De kleine zaal van Simplon staat al flink vol als PAUW – wat later dan bedoeld – begint met een lang aanhoudende intro, zodat de door treinvertraging gehinderde bassist Eszl du Vois nog even snel zijn apparatuur goed kan aansluiten. De lange, dromerige aanloop is precies goed als voorproefje op deze avond psychedelisch rocken.

Het is nog niet eens zo lang geleden dat PAUW in een schuurtje een paar demo's opnam om aan de popronde mee te doen. Maar het valt op hoe zelfverzekerd en ontspannen de Twentenaren op het podium staan. Minstens even opvallend is hoe gitarist en zanger Brian Pots zo'n luid en helder stemgeluid weet te produceren. Helaas zoemt en bromt de bas af en toe wel als een gigantische hommel dwars door alles heen (iets waar bijna elk concert tegenwoordig aan lijdt en waarvoor de enige oplossing gedeeltelijke doofheid lijkt te zijn).

Genoeg gezeurd, want verder valt er alleen maar te genieten. PAUW's muziek maakt indruk. De drummer krijgt alle ruimte voor zijn fills terwijl de zang bijna boven de muziek uit lijkt te zweven. Vooral als Shambhala wordt gespeeld, wordt duidelijk waarom de band uitverkochte zalen trekt. Het nummer is een echte uitschieter in PAUW's repertoire. Ook de nieuwe single, die het viertal deze avond voor het eerst laat horen, kan op het eerste gehoor niet tippen aan de ijzersterke melodie en gitaarriff van het liedje waarmee nationale bekendheid werd behaald. Laten ze daar alsjeblieft meer van maken, zodat ook hun concerten wat langer kunnen duren. PAUW gaat er snel doorheen – meer ongein zoals de uitgesponnen intro zou tijdens de live-optredens zeker niet misstaan.

Ook al zijn ze misschien te laat geboren en waren ze iets te laat voor hun concert op deze vrijdagavond in Simplon, PAUW bewijst dat er ook nu best een plek is voor puike psychedelische rock.