#NZON15 Aafke Romeijn verwarmt het publiek met haar muziek

Haar eerlijke, poëtische liedjes maken de kou draaglijk

Tekst: Sannette de Groes Foto's: Jan Lenting ,

Zangeres Aafke Romeijn, afkomstig uit Utrecht is al van kinds af aan bezig met muziek. Ze bespeelde vroeger de harp in een bandje tijdens haar middelbareschooltijd. Inmiddels heeft ze twee albums op haar naam staan en is de derde in de maak. Normaal gesproken wordt haar muziek aangevuld met allerlei elektronische elementen, maar vandaag is het alleen Aafke en haar piano. Er zit een handjevol mensen op de bankjes te koukleumen bij podium Plataan om deze dame te kunnen zien spelen.

In vergelijking met eerdere dagen is de temperatuur behoorlijk gedaald. Aafke Romeijn is dan ook blij dat iedereen toch nog gekomen is. In een gebloemd Adidas vest en met een enorme bril op haar neus neemt ze plaats achter de toetsen. Ze is rechttoe rechtaan: "Vandaag ga ik tien liedjes voor jullie spelen".

In februari 2016 komt haar nieuwe plaat uit, met daarop onder andere het nummer Vogels. Het nummer gaat over de familie van haar oma, die tijdens de oorlog aan de verkeerde kant stond. Tussen de nummers door praat Aafke veel. Zo vertelt ze dat ze is begonnen met liedjes schrijven in het Engels, "want dat hoort zo in Nederland." De set gaat verder met een woedend lied genaamd Kalashnikov. Het nummer gaat over iemand die ze niet zo heel erg aardig vindt en dit is te merken aan de agressieve tekst. Aafke geeft aan dat ze wel vaker liedjes schrijft voor mensen waarvan ze liever heeft dat ze ophoepelen, zoals ook het nummer wat daarna komt: Verdwijn.

Het nummer Haider gaat over een verongelukte Oostenrijkse politicus die Aafke naar eigen zeggen "wel grappig" vond. Het is de allereerste keer dat ze dit nummer voor een publiek speelt en ze geeft aan dat ze fouten kan maken. Dit gezegd hebbende vergeet de zangeres de eerste zin van de tekst. Door haar relaxte manier van praten is er naast de nummers ook ruimte om te lachen. De nummers zijn expressief, poëtisch maar toch toegankelijk. De luisteraar hoeft meestal niet te raden waar het nu precies over gaat. Bovendien vertelt ze bij elk nummer waar het over gaat. Aafke weet de aandacht van het publiek in ieder geval goed vast te houden.

Naast haar eigen nummers speelt Aafke ook nog haar eigen versie van Huilend Naar De Club van De Jeugd van Tegenwoordig, een nummer dat volgens haar gaat over iemand die met te veel xtc, coke en met z'n exen naar een club gaat. Haar versie van dit nummer is erg vermakelijk. Hierna is er nog net genoeg tijd voor een eigen nummer en als afsluiter zet de zangeres daarom Stella 17 in.

Aafke Romeijn is een opvallende verschijning met een heldere stem, die door middel van haar expressieve en eerlijke liedjes mensen aantrekt. Veel voorbijgangers blijven dan ook staan kijken naar deze bijzondere muzikante. Het is het, ondanks de kou, meer dan waard.