Op muzikale reis met House Of Cosy Cushions

met een hypnotiserende trance als eindbestemming

Tekst: Lara Harbers Foto's: Joey Feikens ,

Langs een donkere weg met hoge bomen, verlicht door de sterren en de maan, staat een kerkje in Oostum. In dat kleine geheimzinnige kerkje speelt House Of Cosy Cushions. Muzikant en kunstenaar Richard Bolhuis, violiste Saskia Meijs en zingende zaagspeler Bastiaan Teeuwen nemen je mee in een duistere, psychedelische trip.

We horen galmende geluiden van rondslingerende constructiebuizen, mysterieuze geluidsinstallaties, onheilspellende klanken van een zingende zaag en de harmonieuze klanken van een viool. Een overweldigende soundscape, met een hypnotiserende trance als gevolg. De intimiteit van het kerkje draagt perfect bij aan de donkere, mysterieuze sfeer van House Of Cosy Cushions. Heel eventjes voelt het alsof je op een geheim plekje van de aarde bent waar nog nooit eerder iemand is geweest.

Na een onheilspellend, dromerig improvisatiestuk schudt het publiek zichzelf wakker en vertelt Richard Bolhuis hun kort iets over zijn liefde voor deze omgeving: "Eigenlijk begint de ervaring al op het moment dat je onderweg bent." Enthousiast vertelt Richard over hoe dit met zijn jeugd verbonden is. "Ik hoop ook zeker, dat is echt mijn wens, dat er steeds meer bandjes zijn die ook zo iets hebben van, in plaats van Amsterdam ga ik naar Finsterwolde. Dat lijkt me echt heel mooi." Door de natuur erbij te betrekken zorgt Richard ervoor dat het meer een ervaring is die je ondergaat dan gewoonweg het bekijken van een show.

House Of Cosy Cushions eindigt met een paar nieuwe nummers die doen denken aan psychedelische, harmonieuze folk muziek. Na een lang applaus is het tijd voor drankjes en gezellige gesprekken in het betoverende kerkje.

Wees niet getreurd als je deze bijzondere ervaring hebt moeten missen. Volgend jaar, rond deze tijd, staat House Of Cosy Cushions weer in het kerkje in Oostum.