Bootsy’s heilige vuur brandt in De Oosterpoort

...en Groningen is een avond lang "Funk Capital of the World"

Tekst: Donald van Tol Foto's: André Eggens ,

Vrijdag 4 juli strijkt het funkcircus van sterbassist Bootsy Collins en zijn Funk Unity Band neer in de Groningse Oosterpoort. Nog voor hij zelf het podium betreedt, ligt de zaal al aan zijn voeten. Onder aansporing van zijn Funk Unity Band scandeert het publiek: "Do you give a funk? Yeah: I give a funk! Bootsy! Bootsy!" Met de armen in de lucht en het lijf bewegend op de onweerstaanbare groove, geeft het publiek Bootsy een onthaal als ware hij de Messias zelf. Zo begon het, en zou het de hele avond gaan.

Een optreden van Bootsy Collins is een totaalervaring waarmee de man al veertig jaar volle zalen trekt. Ook al zijn de ingrediënten elk nummer hetzelfde, vervelen doet het geen moment. De basis van de funkformule is uiteraard de groove, altijd opgebouwd met het accent op de eerste tel, zoals de man zelf uitlegt op youtube. Bootsy’s bas wordt aangevuld door de elfkoppige Funk Unity Band die de zaal bestookt met messcherpe gitaarriffs, swingende blazers, repeterende zanglijnen en ronkende synthesizer psychedelica. Maar het geluid is maar de helft van het feest.

De andere helft wordt gevormd door een uitzinnig visueel spektakel. De bandleden zijn gehuld in oranje overalls met daartussen zangeres Lady C in kwikzilveren catsuit. In het midden van zijn funkdiscipelen staat Bootsy zelf, die zich gedurende de avond drie keer verkleedt. Hij bespeelt het publiek gehuld in glitterjassen, felkleurige verentooien en grote zonnebrillen. Als het licht even wordt gedoofd, blijkt niet alleen zijn bril maar ook zijn stervormige bas uitgerust met kleurige knipperlichten.

Naast nummers van het laatste album passeren tal van funk-klassiekers die de band opdraagt aan grootheden waar Bootsy mee speelde. Zo krijgen James Brown, George Clinton, drummer Buddy Miles en de onlangs overleden Bobby Womack een eerbetoon. In de lang uitgesponnen versie van de ballad I’d Rather Be With You wordt zelfs een stukje van Stevie Wonders I Just Called To Say I Love You verweven. Dan klinkt de band zo zoet dat je kiezen ervan beginnen te jeuken. Maar Bootsy komt ermee weg, want Bootsy is de verpersoonlijking van cool.

Het publiek, dat voornamelijk bestaat uit dertigers en ouder, laat zich opzwepen en de band leidt ze van hoogtepunt naar hoogtepunt. Een climax wordt bereikt als Bootsy tegen het einde van de show zijn felgroene glittercape uittrekt. Luid gejuich stijgt op, want de funkprofeet blijkt gehuld in een shirt van FC Groningen.

Na een korte preek over ‘unity’, ‘community’ en ‘the groovement’ begeeft hij zich met grote grijns in het publiek en knuffelt zoveel mogelijk volgelingen. Het is duidelijk: iedereen houdt van Bootsy en Bootsy houdt van iedereen. Eenmaal terug op het podium ziet Bootsy dat het goed is, verklaart hij Groningen tot Funk Capital of the World en zet hij het slotgebed in: "It’s Official / Family Approved / One Nation / Under a Groove!"