Danny Vera in Vera

"Het was een eind rijden naar Groningen, maar voor Vera hebben we dat graag over"

Tekst en Foto's: Harold Zijp ,

Danny Vera gaat hard. Een paar jaar geleden werd hij door voetbaljournalist en Americana-liefhebber Johan Derksen opgemerkt, en gevraagd om wekelijks de live-muziek bij het praatprogramma Voetbal International te doen. Onlangs was hij tevens bij De Wereld Draait Door te zien en een plaat bij het gerenommeerde Excelsior ligt inmiddels ook in de winkel. Vera in Vera: wij waren er bij.

Hij ziet er gelikt uit in zijn strakke zwarte pak, met een witte Gretsch gitaar en gepersonaliseerde gitaarband. Danny Vera windt het publiek in Vera dan ook met gemak om zijn vinger. Twee keer in de week de huisband van het goed bekeken voetbalprogramma Voetbal International zijn, is niet niks en heeft de Middelburgse rocker ("Het was een eind rijden naar Groningen, mensen, maar voor Vera hebben we dat graag over") een boel ervaring gegeven in het bespelen van publiek.

De set is een mix van covers en - vooral - liedjes van de onlangs op Excelsior verschenen elpee Distant Rumble waarmee Danny Vera een nieuwe stap in zijn toch al behoorlijke loopbaan heeft gezet. Op de plaat speelt de legendarische gitarist James Burton mee. Helaas is die er live uiteraard niet bij.

Wat je sowieso op de band van Vera zou kunnen tegen hebben, is dat ze ook allemaal nogal gelikt zijn. Het geheel is allemaal net even te braaf en mist een rafelrandje. De beste momenten zijn als Danny Vera solo een paar nummers speelt; eerst op podium en aan het eind van de set zelfs onversterkt in het publiek. Dan slaat de vonk nadrukkelijk over en merk je hoe goed deze man kan zingen en met welke overtuiging hij zowel zijn eigen nummers als een paar covers weet te brengen.