Deze editie, met het thema 'Parallel Gesellschaft' was sober aangekleed: een grote kale dansvloer die in het donker was gehuld met wat rode verlichting. Zoals het thema deed vermoeden, was er – maar dan wel met een knipoog - een heuse darkroom. De middag begon met een set van Freak Strano, een van de resident DJ’s van Paradigm en DJ en producer bij het label Klopfgeist. Een fijn openingsstuk dat een nog lege zaal een kickstart gaf in deephouse. Het stokje werd rond vijf uur overgenomen door Navar die ook resident DJ is bij Paradigm en ook zijn verblijf heeft bij Klopfgeist. De set die klonk als relaxte lounge met een vuig randje werkte goed als inkomer voor de opvolgende artiesten. Melodische baslijnen werden ingekleurd met opgewekte samples. Nummers vonden steeds een opbouw vanuit een kale diepe bas die laagje voor laagje ontvouwde tot meer grove volle beats.
Na de residents werd de draaitafel overgenomen door Patrick Chardronnet, die de avond ervoor nog stond te draaien in Kater Holzig in Berlijn. Chardronnet draaide een live set die bungelde tussen oppeppende techno en diepe industriële beats. Waarin de vorige DJ’s variatie gaven aan hun set met kunstige opbouwende elementen, was er bij Chardronnet meer een alles of niets benadering. Kalme passages werden regelmatig te abrupt gevolgd door momenten waarop alle registers werden opengegooid, het had wel wat subtieler gekund. De nummers gingen af en toe ook net iets te lang door wat inkakmomenten opleverde.
Een perfecte toevoeging aan de sfeer was een viertal schaars geklede dansers die de vuige stemming van de rave nog verder acentueerde. Drie danseressen in bikini’s met dieren maskers op en een danser die zo uit Berghain (Berlijn, red.) leek weggelopen. Als old skool 90’s showdancers maakten ze de avond compleet.
De laatste DJ op het programma was Eelke Kleijn. Een Rotterdammer die in een rotvaart een flinke naam heeft opgebouwd met onder andere zijn eigen label Outside The Box Music en werk voor films en series uit Hollywood. De set van Kleijn begon swingend door een stevige beat met een felle klap als snaredrum. De muziek was voornamelijk tech-house georiënteerd maar had ook veel zijsporen naar 90’s house.
Beats werden steeds op een vindingrijke manier gerecycled met een continue verandering van swingende melodiën. Het liet langlopende beats niet langdradig worden. Regelmatig wordt de muziek in Paradigm aan het eind van de avond steeds vuiger. Ook nu werd de set zwaarlijviger door diepe, snelle baslijnen en samples die veel weg hadden van 8-bit geluidjes uit oude videogames. De zaal begon rond middernacht flink uit te dunnen, maar het publiek wat overbleef ging als energievampieren alleen maar intenser dansen. Een goud momentje in de geweldige set van Kleijn kwam bij een remix op het nummer It’s Just Begun van The Jimmy Castor Bunch, wat een combinatie gaf van funk/soul en techno. Dit deed de grootste draaikunde van Kleijn bevestigen. De zaal ging volledig uit zijn dak.
Zoals altijd weet Paradigm elke Sunday Afternoon weer uniek te maken. Ook deze zondag was er weer een goed uitgedokterde editie: dikke techno, fijn publiek en een liefdevolle sfeer. Een heerlijke avond dus.