Paradigm Festival brengt je rechtstreeks in extase

DJ blaast sterren uit psychedelische hemel

Tekst: Michel van Dijk Foto's: André Eggens ,

In de verschillende zones spacen de mensen op pompende beats afkomstig uit de metershoge sound systems. Op het festivalterrein valt direct op dat er in de diverse zones geen vaste kliek te vinden is. Alles stroomt. Mensen trekken door de verschillende ruimtes, op zoek naar de ‘communale ervaring’, die via de roes en het spel van gewaarwording te bereiken is.

In de Shift X Polegroup valt het podium midden in de grote zaal direct op, met daar tegenover het podium waar de dj’s hun muzikale collages in elkaar lassen. Daarnaast doet de zaal denken aan de ruimtes waar begin jaren negentig de eerste raves gehouden werden, zoals fabriekshallen, slachthuizen, vergeten kelders en bunkers. Aan de muur hangen oude schakelkasten die als afgeragde fresco’s de muren van deze techno-hal sieren. 

De Mainstage is het centrale punt in het outdoor-gedeelte. Daar tegenover staan een aantal zeecontainers met daarop een houten dansvloer, die alleen met een trap bereikbaar is. Deze uitkijkplaat geeft een aardig zicht op de Mainstage met daarnaast de Paradigm Prairie en de Entity zone. Deze Prairie is een relax area en heeft een beachclubsfeer. Er is een tent waar appeltabak in een waterpijp gerookt kan worden met daarnaast een theeschenkerij. Verder is er een levendige ruilhandel in tweedehands kleding. Na het shoppen kan men een welverdiende cocktail drinken bij de cocktail-bus die een attractie op zich is.

De dj's op de Mainstage zijn absoluut de moeite waard. De sound van Malbetrieb uit Leeuwarden, die de minimal techno op subtiele wijze brengt, heeft hier en daar een relaxte melancholische feel die transformeert en muteert tot een nevel van geluid. Het is techno met een glimlach, maar ook met momenten van contemplatie. De zwarte wolken, die elkaar najagen en de lucht boven het festival teisteren, laten regelmatig zonnestralen door. Dat doet de mensen zichtbaar goed. Ze kijken elkaar even aan, met ogen die verzonken zijn in een roes, om daarna weer op te gaan in hun eigen trip. 

Een andere aanwinst voor het festival is Aril Brikha. Deze Iraanse Zweed speelde zich in de kijker van techno grootheid Derrick May, die in 1998 een plaat van hem uitbracht op het legendarische Transmat label. Zijn sound is een mengeling van extatische elektro synths, dromerige Kraftwerk motieven en opzwepende house grooves. De mensen laten zich rustig dansend hypnotiseren, tevreden gadegeslagen door Aril Brikha. Hij is een ware klankwetenschapper, een audioloog, die experimenten uitvoert op een getranceerd danspubliek.

De Break-Fast zone bevindt zich in de Glazen Loods van het festival en staat geheel in het teken van de drum ’n bass, jungle en aanverwante stromingen. MC Multiplex, brengt zijn dancehall-achtige toasts op de hypnotiserende beats van DJ Silvahfonk. De Glazen Loods is booming, het glas trilt in de ramen en de muziek staat op hoog volume, maar doet niet pijn aan het gehoor. Silvahfonk draait dan ook een dikke set met chille jungle beats. De mensen gaat los. Een danser, beschilderd met tekens afkomstig van een onbekende beschaving, geeft de beats gestalte.

Op het zandstrand van de Entity zone wordt goa gedraaid. Bij het betreden van de zone is de Franse dj Ainur bezig de sterren uit de psychedelische hemel te blazen. Het geheel ligt lekker in het gehoor. De dj draait goa met gitaar sequensen, die voortgestuwd worden door up-tempo breakbeats. Af en toe zingt ze charmant mee met de vocalen van haar platen. Het podium is aangekleed met fluorescerende, sjamanistische borduursels, die het geheel een trippy uitstraling geven.

Bij binnenkomst in de Moral Fiber zone raakt men even gedesoriënteerd, omdat de donkere ruimte niet direct overzichtelijk is. De opstelling in de ruimte doet denken aan een nachtclub. Aan de rechterkant bevinden zich twee schommels waarop je kan chillen. Diverse ventilatoren draaien langzaam van blauw, paars naar groen licht. Doordat het podium aan de dansvloer grenst, is het mogelijk om met de dj’s te communiceren. Hierdoor blijft de beleving intiem. De sound van de dj’s in deze zone is gevarieerd, maar blijft in het straatje van de minimal techno en tech house.

Petar Cvetkovic
, een dj in de Moral Fiber zone, heeft een interessante platenkeus. Zijn set valt op door de soundscapes, de donkere vocale samples, en de opzwepende club-percussie. De muziek en ruimte hebben een dromerige en qua bass extreem zuigende werking. Op de vraag wat Cvetkovic van de sfeer en het publiek vindt, antwoordt hij dat hij het echt cool vindt om voor deze mensen te draaien, omdat ze erg enthousiast zijn.

In de Shift X Pole Groupe zone wordt stampende techno gedraaid. Dj Oscar Mulero, de godfather van de elektronische muziek, draait in een Black Sabbath T-Shirt. Tijdens de laatste uurtjes van het festival weet hij met zijn set de hal op stoom te krijgen. Bij menig bezoeker wapperen de haren en flapperen de oren. De muzikale variatie in het programma is een sterk punt aan het festival, evenals de uitmuntende organisatie. Het festival is dusdanig verrassend dat het nieuwsgierig maakt naar de volgende Paradigm-clubavond.